transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-04-20_gbelrgnbrucada_pce_169-17-avis:start
Avis 169
Transposition
Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van net Brussels Hoofdstedelijk Gewest Advies 169,17 In zake: mevr. Els VAN HO VER / gemeente Sint-Jans-Molenbeek Artikcl 20 van de ordonnance van 30 maart 1995 'betreffende de openbaarheid van bcstuur' ==== I. Voorwerp van de aanvraag en feiten ==== * 1. De verzoeker vraagt bij brief van 25 januari 2017 aan de gemeente Sint-Jans-Molenbeek dat hem. informatie wordt bezorgd inzake twee dossiers. Wat betreft dossier PE-27532 verzoekt hij om een afschrift van de milieuvergunning en afschrift van het openbaar onderzoek. Wat betreft dossier PU-36430 verzoekt hij om een afschrift van de notulen van de vergadering van de overlegcommissie en het advies van die commissie (punten 1 en 2 van het verzoek inzake dossier PU-36430). Tevens vraagt de verzoeker dat een afschrift wordt bezorgd van de aanvraag aan de dienst Signalisatie voor het aanplakken van bepaalde affiches (punt 5 van het verzoek inzake dossier PU-36430). Ten slotte verzoekt hij dat hem bepaalde inlichtingen worden bezorgd (punten 3,4 en 6 van het verzoek inzake dossier PU-36430), 2. Wegens het uitblijven van een antwoord van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek, dient de verzoeker in toepassing van artikel 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 'betreffende de openbaarheid van bestuur' (hierna: de ordonnantie) bij brief van 30 maart 2017 een verzoek tôt heroverweging in. Tevens wordt verzocht dat de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: de Commissie) een advies geeft. // Ontvankelijkheid 3. Uit het verzoek tôt heroverweging blijkt ontegensprekelijk dat de verzoeker gedeeltelijk het bézorgen van inlichtingen door de gemeente beoogt en geen inzage van documenten. Vragen om welbepaalde inlichtingen die (nog) niet gematerialiseerd zijn op een bepaalde drager, zijn geen vragen om toegang tôt een bestuursdocument of om uitleg "over" een dergelijk bestuursdocument. De adviesaanvraag is bijgevolg onontvankelijk wat betreft de punten 3, 4 en 6 van het verzoek inzake dossier PU-36430. 4. De Commissie stelt vast dat de verzoeker in overeenstemming met artikel 20 van de ordonnantie, tegelijkertijd een verzoek tôt heroverwegjng heeft gericht tôt de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en een verzoek om advies aan de Commissie. De verzoeker gaat dus uit van de toepassing van de ordonnantie van 30 maart 1995 en beroept zich op die ordonnantie. Deze adviesaanvraag voldoet aan de in artikel 20, eerste lid, van de ordonnantie vervatte vormvoorwaarde voor ontvankelijkheid. III. Ten gronde 5. Artikel 32 van de Grondwet bepaalt: * "Ieder heeft het recht elk bestuursdocument te raadplegen en er afschrift van te krijgen, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden bepaald door de wet, het decreet of de regel bedoeld in artikel 134". Het Grondwettelijk Hof heeft uit de algemene omschrijving die artikel 32 van de Grondwet hanteert, afgeleid dat de grondwetgever het recht op openbaarheid van de bestuursdocumenten heeft ingeschreven als een grondrecht. Uitzonderingen op de openbaarheid van bestuursdocumenten zijn slechts mogelijk, onder de voorwaarden vastgesteld door de wet, het decreet of de ordonnantie. Ze moeten worden verantwoord en moeten beperkend worden geïnterpreteerd (GwH 25 maart 1997, m. 17/97, B.2.1 en 2.2; GwH 15 september 2004, nr. 150/2004, B.3.2). 3 Elk beroep op een uitzonderingsbepaling moet concreet worden gemotiveerd met verwijzing naar de specifieke gegevens, eigen aan de zaak. Geen enkele uitzonderingsgrond kan de grondslag vonnen om aan een bestuurde systematisch de openbaarheid van bestuur te weigeren. Wat betreft het dossier PE-27532 6. Indien een milieuvergunning bestaat alsmede het hierbij horende bericht van openbaar onderzoek, dan ziet de Commissie geen reden om hiervan geen afschriften te bezorgen aan de verzoeker. Wat betreft het dossier PU-36430 7. Artikel 11 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Executieve van 29 juni 1992 'betreffende de overlegcommissies' luidt: * "De gemeente houdt een register van de notulen van de vergaderingen van de commissie en van de door haar verstrekte adviezen. Dit register is toegankelijk voor het publiek onder de door het collège van burgemeester en schepenen bepaalde regels. Eenieder kan afschrift van die notulen en adviezen verkrijgen". De Commissie kan er zich dan ook toe beperken om de gemeente Sint-Jans-Molenbeek op te roepen, indien in het dossier een vergadering werd gehouden van de overlegcommissie, om toepassing te maken van voornoemde bepaling die in openbaarheid van bestuur voorziet. 8. Voorts is de Commissie de mening toegedaan dat, indien affiches met axonometrie werden aangebracht, een afschrift van de aanvraag aan de dienst Signalisatie voor het aanplakken ervan, moet worden bezorgd aan de verzoeker, in zoverre dergelijke aanvraag als bestuursdocument bestaat. ? IV. Besluit De aanvraag van mevr. Els Van Hover is onontvankelijk wat betreft de punten 3, 4 en 6 van het verzoek inzake dossier PU-36430. Gelet op de elementen waarover de Commissie beschikt, is zij de mening toegedaan dat in de mate zoals hiervôôr omschreven, dient te worden ingegaan op de vraag om informatie van mevr. Van Hover voor wat betreft het dossier PE-27532 en de punten 1, 2 en 5 van het verzoek inzake dossier PU-36430. De Commissie gaf dit advies in haar zitting van 20 april 2017 op verslag van F. Eggermont, waarop aanwezig waren de heer M. Leroy, voorzitter, de dames en heren L. Therry, A.-F. Vokar, C. Aerts, F. Eggermont en M.-A. t'Kint, secretaris wnd. De Secretaris wnd. De Voorzitter M-A t'KINT M. LEROY
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-04-20_gbelrgnbrucada_pce_169-17-avis/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:50 de 127.0.0.1