Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_197-17-advies:start

Advies 197

Transposition

Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Advies 197.17
In zake: de heer Yves COUDRON / gemeente Smt-Lambrechts-Woluwe
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten
/. Voorwerp van de aanvraag en feiten
1. De verzoeker stuurt op 3 juli 2017 via de website transparencia.be de volgende vraag om toegang tôt bestuursdocumenten, gericht aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe:
  *  
"Kan u mij via elektronische weg en in antwoord op deze mail het volgende doorsturen;
de tabel van het gemeentelijk secretariaat (conform de ordonnantie van ... ) met het geheel van openbare instellingen (dient te worden verstaan, iedere publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon die direct of zijdelings ressorteert onder Brussel stad of die onder zijn contrôle of toezicht valt) Met de volgende gegevens:
  *  
- vergoedingen/zitpenningen (en détail over aantal zittingen)
- onkostennota's en hun rechtvaardiging
- representatiekosten
- andere voordelen in natura gestort door aile hierboven vermelde instellingen aan haar verschillende administrateurs vanaf2006
Indien er nog geen verslag is voor al deze jaren, kunt u dan de gevraagde informatie sturen van de vijf laatste jaren? (2012 tôt en met 2016)".

3. Op 28 augustus 2017 wordt aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe een verzoek tôt heroverweging gericht.

il Ontvankelijkheid
4. Uit zijn verzoek om advies aan de commissie blijkt dat verzoeker tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, zoals artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voorschrijft.

Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk ratione temporis. III. Onderzoek
Overeenkomstig artikel 7 van de ordonnantie van 12 januari 2006 betreffende de transparantie van bezoldigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen, maakt het collège van burgemeester en schepenen een schriftelijk jaarverslag bekend dat omvat "een gedetailleerd overzicht van de bezoldigingen, de voordelen van aile aard en aile representatiekosten die aan haar openbare mandatarissen toegekend zijn". Voormeld artikel wijst er tevens op dat elkeen het recht heeft om voormeld verslag in te kijken.

Het wordt niet betwist dat voormeld verslag een bestuursdocument is in de zin van artikel 2 van de wet van 12 november 1997 en aldus in beginsel openbaar is. Het is bijgevolg slechts wanneer uitzonderingsgronden die in artikel 7 van voormelde wet kunnen of moeten worden ingeroepen dat de openbaarmaking kan worden geweigerd.

In voorkomend geval werd de aanvraag en de vraag tôt heroverweging gericht aan de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. In het verzoek zelf wordt gewag gemaakt van de mandaten in openbare instellingen die direct of zijdelings onder de stad Brussel ressorteren of die onder haar contrôle of toezicht vallen. Pas in het verzoek tôt heroverweging wordt verduidelijkt dat het te dezen gaat om informatie inzake bestuurders benoemd door de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. Deze verduidelijking is laattijdig.

De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe heeft niet gereageerd op het oorspronkelijk verzoek, vermoedelijk omdat zij er van uit is gegaan dat deze haar niet bestemd was. Desalniettemin wijst de commissie op artikel 6 van de wet van 12 januari 1997 dat voorziet dat indien de vraag om mededeling in afschrift gericht is aan een gemeentelijke administraieve overheid die het bestuursdocument niet onder zich heeft, deze de verzoeker daarvan onverwijld in kennis stelt en hem de benaming en het adres mededeelt van de administratieve overheid die naar haar informatie het document onder zich heeft.

In de mate dat verzoeker bovenvermelde documenten wenst te bekomen van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, dient hij zijn verzoek met correct en duidelijk voorwerp te richten naar deze gemeente.

In elk geval dient voorliggend verzoek tôt heroverweging te worden verworpen.

De Commissie is de mening toegedaan dat in de mate zoals hiervôôr omschreven, dient te worden ingegaan op de vraag om informatie.

De Commissie gaf dit advies in haar zitting van 6 september 2017 op verslag van F. Eggermont, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, E. Willemart en F. Eggermont, en M.-A. t'Kint, secretaris wnd.

DeSecretaris wnd.

M-A. T'KINT
De Voorzitter
M. LEROY
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_197-17-advies/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:55 de 127.0.0.1