Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_195-17-advies:start

Advies 195

Transposition

Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Advies 195.17
In zake: de heer Yves COUDRON / gemeente Ganshoren
Verzoek gesteund op artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten

==== I. Voorwerp van de aanvraag en feiten ====
  *  
1. De verzoeker stuurt op 4 juli 2017 via de website transparencia.be de volgende vraag om toegang tôt bestuursdocumenten, gericht aan de gemeente Ganshoren:
  *  
"Kan u mij via elektronische weg en in antwoord op deze mail het volgende doorsturen:
  *  
de tabel (conform de ordonnance van 2006, ... over de sociale huisvestingsmaatschappij van uw gemeente met de volgende gegevens:
  *  
- vergoedingen/zitpeimingen (en détails over het aantal zittingen)
- onkostennota's en hun rechtvaardiging
- representatiekosten
- andere voordelen in natura gestort vanaf 2006
Indien er nog geen verslag is voor al deze jaren, kunt u dan de gevraagde informatie sturen van de vijf laatste jaren? (2012-2013-2014-2015-2016)".

2. De gemeente Ganshoren antwoordt op 5 juli 2017 dat de gevraagde informatie kan worden bekomen bij de openbare vastgoedmaatschappij "De Villa's van Ganshoren".

3. De verzoeker stuurt op 5 augustus 2017 het verzoek door naar "De Villa's van Ganshoren".

4. Op 10 augustus 2017 antwoorden "De Villa's van Ganshoren":
  *  
"Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen, deze zal overgemaakt worden aan onze Beheerraad van 23 augustus aanstaande.

2
Wij kunnen u nu al melden dat de enveloppe voor de vergoedingen aan de Beheerders klaar en duidelijk omgeschreven wordt door de BGHM. Anderzijds genieten onze Beheerders van geen enkel ander voordeel".

5. Op 28 augustus 2017 wordt aan de gemeente Ganshoren een verzoek tôt heroverweging gericht.

77. Ontvankelijkheid
6. Uit zijn verzoek om advies aan de commissie blijkt dat verzoeker tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging heeft gericht aan de gemeente Ganshoren, zoals artikel 9 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voorschrijft.

Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk ratione temporis.

III. Ten gronde
7. Artikel 7 van de ordonnantie van 12 januari 2006 'betreffende de transparantie van de bezoldigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen' (hierna: de ordonnantie van 12 januari 2006), waarnaar de verzoeker tevens verwijst in zijn aanvraag, bepaalt:
  *  
"Zonder afbreuk te doen aan de bestaande wetsbepalingen, maakt ieder collège van burgemeester en schepenen, politiecollege of beheersorgaan van de in artikel 2 bedoelde instelling een schriftelijk jaarverslag bekend, binnen drie maanden na het einde van ieder kalenderjaar. Dat verslag omvat :
  *  
- een gedetailleerd overzicht van de bezoldigingen, de voordelen van aile aard en aile representatiekosten die aan haar openbare mandatarissen toegekend zijn,
- een lijst met aile reizen waaraan iedere openbare mandataris in het kader van de uitoefening van zijn functies heeft deelgenomen;
- een inventaris van aile overheidsopdrachten die de gemeente of de in artikel 2 bedoelde instelling toegewezen heeft, met vermelding, per opdracht, van de begunstigden en de vastgelegde bedragen, ongeacht of de opdracht met of zonder bevoegdheidsdelegatie toegewezen is.

Elkeen heeft het recht om het in het vorige lid bedoelde verslag in te kijken".

1
3
8. Ingeval de gemeente Ganshoren beschikt over de gevraagde bestuursdocumenten, dan kan de Commissie er zich toe beperken om de gemeente op te roepen om toepassing te maken van voornoemde bepaling die in openbaarheid van bestuur voorziet.

Als de gemeente Ganshoren niet beschikt over de gevraagde bestuursdocumenten, omdat te dezen de verplichting om het jaarverslag zoals voorzien in artikel 7 van de ordonnantie van 12 januari 2006, bekend te maken, overeenkomstig dat artikel toekomt aan de openbare vastgoedmaatschappij "De Villa's van Ganshoren" - een van de in artikel 2 van de ordonnantie van 12 januari 2006 bedoelde instellingen - dan moet de Commissie vaststellen dat de gemeente zorgvuldig heeft opgetreden, want zij heeft overeenkomstig artikel 6 van de wet van 12 januari 1997, de aanvraag doorgestuurd naar "De Villa's van Ganshoren".

III. Besluit
De aanvraag van de heer Yves Coudron is ontvankelijk.

De Commissie is de mening toegedaan dat in de mate zoals hiervôôr omschreven, dient te worden ingegaan op de vraag om informatie.

De Commissie gaf dit advies in haar zitting van 6 september 2017 op verslag van F. Eggermont, waarop aanwezig waren, de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames en heren L. Therry, E. Willemart en F. Eggermont, en M.-A. t'Kint, secretaris wnd.

transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2017-09-06_gbelrgnbrucada_pce_195-17-advies/start.txt · Dernière modification : 2017/10/23 21:54 de 127.0.0.1