Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2016-01-28_abelbrucada_avis-120-16:start

Avis 120-16

Transposition

GEWESTELIJKE COMMISSIE VOOR DE TOEGANG TOT DE BESTU U RSDOCU M ENTE N VAN H ET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Advies nr. 120/16
Toepassing van art. 20 van de Ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de
openbaarheid van bestuur.

ovërzicht van de feiten
BIj e-mail van 18 november 2015 richt de heer Walter Lodewyckx aan de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (hierna: MIVB) een verzoek tôt elektronisch afschrift van de volgende bestuursdocumenten:\\
de (bestuurs)documenten waarin het volledige competentieprofiel is vastgelegd waaraan kandïdaat-chauffeurs voor bus en tram bij de MIVB moeten beantwoorden;
de documenten die - in functie van de persoonlijkheidstest die door de MIVB wordt afgenomen - opgave doen van de persoonlijke eigenschappen/kenmerken waaraan (kandidaat-)chauffeurs moeten voldoen en die met name de instructies of afspraken met de rekruteurs bevatten ôver welke persoonlijkheidsprofielen wel en niet worden weerhouden;
het bestuursdocument (of de bestuursdocumenten) waarin het verslag van het sollicitatiegesprek en de persoonlijkheidstest van de heer Walter Lodewyckx van 5 augustus 2015 is opgenomen.

Omdat dit verzoek onbeantwoord blijft richt de heer Walter Lodewyckx bij gewone brief van 29 december 2015 een verzoek tôt heroverweging aan de MIVB. Op dezelfde datum verzoekt hij de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna: de Commissie) om een advies.

Bij schrijven van 20 januari 2016 volgt alsnog een antwoord van de MIVB op het verzoek van 18 november. Het verzoek wordt afgewezen om reden dat de MIVB reeds voldaan had aan de vereisten van cao nr. 38 van 6 december 1983 betreffende de werving en de selectie van werknemers. Op grond van artikel 14 van de ordonnantie van 22 november 1990 betreffende de organîsatie van het openbaar vervoer in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest is de MIVB onderworpen aan de wettelijke bepalingen die betrekking hebben op de loontrekkenden en volgens het arbeidsrecht toepasbaar zijn op de privésector. Dit impliceert dat de verplichtingen van de MIVB voor wat de aanwervingsprocedure van werknemers betreft, beheerst worden door cao nr. 38. Artikel 9 van cao nr. 38 voorziet dat de werkgever de sollicitant die beantwoordt aan de in de werkaanbieding vermelde functie-eisen maar wiens sollicitatie niet werd aangehouden, schriftelijk en binnen een redelijke termijn op de hoogte moet brengen van de genomen beslissing. Nadat de heer Walter Lodewyckx op 5 augustus aan een sollicitatiegesprek had deelgenomen, werd hij per brief op 7 augustus gemeld dat zijn profiel niet aan de functie-eisen beantwoordde.

1
De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
De Commissie stelt vast dat de aanvrager, zoals voorgeschreven door art. 20 van de ordonnance, tegelijkertijd een verzoek tôt heroverweging aan de MIVB en een verzoek om advies aan de Commissie heeft gericht.

Het verslag van het sollîcitatiegesprek en de persoonlijkheidstest van de heer Walter Lodewyckx van 5 augustus 2015 vormen documenten van persoonlijke aard. Met documenten van persoonlijke aard wordt gedoeld op een bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen. Conform art. 8 van de ordonnance is voor documenten van persoonlijke aard vereist dat de verzoeker van een belang doet blijken. De persoon op wie de informatie betrekking heeft, wordt geacht steeds over het vereiste belang te beschikken (RvS 20 maart 2006, nr. 156.628; RvS 16 maart 2001, nr. 94.082).

De Commissie acht het verzoek tôt advies bijgevolg ontvankelijk. De gegrondheid van de adviesaanvraag
Het recht van toegang tôt bestuursdocumenten is verankerd in artikel 32 van de Grondwet en verder uitgewerkt in de Ordonnance van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur. Deze bepalingen gaan uit van een principiële openbaarheid van aile bestuursdocumenten. Slechts wanneer uitzonderingsgronden, beschreven in artikel 10 van de Ordonnance, moeten of kunnen worden ingeroepen en op afdoende wijze in concrète worden gemotiveerd, kan de openbaarmaking worden geweigerd. Deze uitzonderingsgronden dienen bovendien beperkend te worden geïnterpreteerd (Arbitragehof 25 maart 1997, nr. 17/97, overw. B.2.2.; Arbitragehof 15 september 2004, nr. 150/2004, overw. B.3.2.).

De MIVB verwijst in haar schrijven van 20 januari 2016 naar haar verplichtingen onder cao nr. 38 die erin voorziet dat de sollicitant die beantwoordt aan de in de werkaanbieding vermelde functie-eisen maar wiens sollicitatie niet werd aangehouden, schriftelijk en binnen een redelijke termijn op de hoogte moet worden gebracht van de genomen beslissing. Deze verplichtingen hebben echter geen invloed op het principe van de openbaarheid van bestuur. Artikel 32 van de Grondwet voorziet in de mogelijkheid het recht op openbaarheid te beperken in een wet, decreet of ordonnance. Cao nr. 38 betreft noch een wet, decreet of ordonnance, noch voorziet het in een beperking van de openbaarheid.

Voor zover de MIVB geen uitzonderingsgronden inroept en deze in concrète motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde documenten openbaarte maken.

De Commissie wenst bovendien te herinneren aan het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Aile andere informatie moet openbaar worden gemaakt.

2
Besluit
De adviesaarwraag van de heer Walter Lodewyckx van 29 december 2015 gericht aan de Gewestelijke Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten is ontvankelïjk.

Bij afwezigheid van enige uitzonderïngsgrond dient de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer aan de heer Walter Lodewyckx elektronisch afschrift te verlenen van de door hem aangeduide documenten.

De commissie verleende haar advies op 28 januari 2016 op verslag van de heer LIERMAN S. waarop aanwezig waren, de Heer LEROY M., Mv GORET V., de Heer LIERMAN S. , leden, en de Heer T'KINT M.-A., wnd Secretaris.

DeVoorzitter De wnd Secretaris
3
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2016-01-28_abelbrucada_avis-120-16/start.txt · Dernière modification : 2017/10/20 02:14 de 90.86.158.26