Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelrgnbrucada:2008-03-19_abelbrucada_decision-032-09:start

Decision 032-09

Transposition

1
Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Beslissing - Advies
Toepassing van artikel 20bis en artikel 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur
Inzake: De heer Gauthier de CROMBRUGGHE de LOORINGHE, Milcampslaan 83 te 1030 Schaarbeek, vertegenwoordigd door Meester Dirk LINDEMANS, Keizerslaan 3, te B 1000 Brussel;
Tegen: Het collège van burgemeester en schepenen van de gemeente Schaarbeek, Colignonplein 10, te 1030 Schaarbeek.
I.       Overzicht van de feiten
1. Op 13 februari 2008 heeft de heer Gauthier de Crombrugghe de Looringhe een geschreven neerslag aan het collège van burgemeester en schepenen van de gemeente Schaarbeek, alsook aan de overlegcommissie bezorgd en heeft deze toelichting uitgebreid kunnen formuleren op de vergadering van de overlegcommissie van 15 februari 2008 inzake een stedenbouwkundige aanvraag van de vzw Gemeentelijke Kinderdagverblijven betreffende een gebouw gelegen aan de Eugène Plaskylaan 40 te 1030 Schaarbeek.
2. Op 24 maart 2008 heeft hij een kopie ontvangen van het advies van de overlegcommissie daterend van 14 maart 2008 en kan zich niet vinden in het voorwaardelijk gunstig advies dat de waarnemend burgemeester en de gemeentelijke ambtenaren hebben geformuleerd. Ook stelt hij vast dat er geen melding wordt gemaakt van de bezwaren die hij mondeling op 15 februari 2008 formuleerde, noch dat er een antwoord op de bezwaren wordt verstrekt.
2
3. Bij aangetekende brief gedateerd op 27 maart 2008, verzoekt Meester Dirk Lindemans het collège van burgemeester en schepenen van de gemeente Schaarbeek om volgende informatie:
"1. te vernemen wanneer de in kenmerk vermelde stedenbouwkundige aanvraag voor besluitvorming slaai geagendeerd op een zitting van het Collège van Burgemeester en Schepenen;
2. een kopie te ontvangen van het advies dd. 15 februari 2008 van de Overlegcommissie, het advies dd. 12 maart 2008 van het Bestuur Uitrusting en Vervoer, het advies (van niet gekende datum) van de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp, en het rapport inzake de effectenbeoordeling van de aanvraagster. "
Hij doet dit verzoek "gelet op de openbaarheid van bestuur (en inzonderheid de ordonnantie dd. 18 maart 2004 inzake de toegang tôt milieu-informatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)."
4. Op 10 april 2008 heeft Meester Dirk Lindemans een brief gedateerd op 4 april 2008 van de gemeente Schaarbeek ontvangen. Een gedeeltelijk antwoord volgens Meester Dirk Lindemans.
5. Bij aangetekende brief gedateerd op 11 april 2008, verzoekt Meester Dirk Lindemans het collège van burgemeester en schepenen van de gemeente Schaarbeek om volgende informatie:
"1. Te vernemen wanneer de in kenmerk vermelde stedenbouwkundige aanvraag voor besluitvorming staat geagendeerd op een zitting van het Collège van Burgemeester en Schepenen;
2. Een kopie te mogen ontvangen van de notulen van de vergadering dd. 18 maart 2008 van het Collège van Burgemeester en Schepenen waarin de in kenmerk vermelde stedenbouwkundige aanvraag werd geadviseerd, alsook van de brief dd. 20 februari 2008 uitgaande van de gemeente Schaarbeek, waarvan sprake in het advies van 12 maart 2008 van het Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
3. Te vernemen of de gemeente inmiddels het brandpreventieverslag van de Brandweerdienst heeft mogen ontvangen, en in voorkomend geval een kopie hiervan te ontvangen. "
Hij doet ook dit verzoek "gelet op de openbaarheid van bestuur (en inzonderheid de ordonnantie dd. 18 maart 2004 inzake de toegang tôt milieu-informatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest)."
6. De terrnijn van 1 maand is verstreken zonder dat de gemeente Schaarbeek een antwoord heeft verstrekt.
3
II.     Voorwerp van het verzoek tôt openbaarheid
Bij aangetekende brief gedateerd op 16 mei 2008, stelt Meester Dirk Lindemans namens zijn client een administratief beroep in bij de Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tegen het uitblijven van een beslissing of enig antwoord van de gemeente Schaarbeek. ~~777~^77^~Ï77
Hij verzoekt de Commissie te beslissen over zijn verzoek tôt openbaarheid van bestuur, zoals gevraagd in zijn brief van 11 april 2008 aan het collège van burgemeester en schepenen van de gemeente Schaarbeek, en beoogt hiermee:
- te vernemen wanneer de in kenmerk vermelde stedenbouwkundige aanvraag voor besluitvorming staat geagendeerd op een zitting van het collège van burgemeester en schepenen;
- een kopie te ontvangen van de notulen van de vergadering dd. 18 maart 2008 van het collège van burgemeester en schepenen waarin de desbetreffende stedenbouwkundige aanvraag werd geadviseerd;
- een kopie te ontvangen van de brief dd. 20 februari 2008 uitgaande van de gemeente Schaarbeek, waarvan sprake in het advies van 12 maart 2008 van het Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
- te vernemen of de gemeente inmiddels het brandpreventieverslag van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp heeft mogen ontvangen, en in voorkomend geval een kopie hiervan te ontvangen.
III.    Onderzoek van het verzoek om advies op basis van artikel 2Qbis van de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur
De aanvrager beroept zich inzonderheid op de ordonnantie van 18 maart 2004 inzake toegang tôt milieu-informatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Gezien zijn verzoek een stedenbouwkundige vergunning betreft, valt het niet onder het toepassingsgebied van voormelde ordonnantie van 18 maart 2004. De artikelen 3, 3°, a, en 15 van deze ordonnantie bevatîen inderdaad bepalingen die afwijken van het gemeen recht, met name in die zin dat ze de Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de bevoegdheid geven uitspraak te doen wanneer beroep wordt ingesteld tegen expliciete of impliciete beslissingen van de gemeenten en aldus een beperking van de gemeentelijke autonomie en een afwijking van de procédures overeenkomstig artikel 5 en volgende van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten, inhouden. Bijgevolg betreffen deze bepalingen enkel de beslissingen die genomen werden met betrekking tôt het milieu in toepassing van de ordonnantie van 5 juni Î997 betreffende de milieuvergunningen.
4
Dientengevolge verklaart de Commissie zich onbevoegd om zich uit te spreken over een weigering om een vergunning of toelating ter kennis te brengen die geen betrekking heeft op het milieu.
IV.     Onderzoek van het verzoek om advies op basis van artikel 20 van de ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur
De ordonnantie van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur is uitsluitend van toepassing op de gewestelijke overheden, evenals op de niet-gewestelijke administratieve overheden, doch slechts in die mate dat de ordonnantie van 30 maart 1995 op gronden die tôt de bevoegdheid van het Gewest behoren, de openbaarheid van bestuursdocumenten verbiedt of beperkt.
Zelfs indien de bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van de diverse bevoegdheden aan gewesten en gemeenschappen, de gewesten de bevoegdheid verstrekt om ordonnanties en regels op te stellen in het kader van de handelingen van de gemeenten, dient vastgesteld te worden dat tôt op heden, bij ontstentenis van een expliciete wijziging van de ordonnantie van 30 maart 1995 of van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten, het toepassingsgebied van deze ordonnantie strikt beperkt blijft tôt de gewestelijke overheden.
Bijgevolg is de Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet bevoegd ten aanzien van de gemeente Schaarbeek.
De aanvrager kan de procédure opstarten voorzien bij de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten en zijn verzoek onderwerpen aan het advies van de fédérale Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten, overeenkomstig artikel 9, § 1, van deze wet.
5
V. Beslissing
Artikel 1. Het beroep ingesteld op grond van artikel 20bis van de ordonnantie van 30 maart 1995 wordt verworpen.
Artikel 2. De Commissie is niet bevoegd om een advies te verstrekken inzake het beroep ingesteld op basis van artikel 20 van dezelfde ordonnantie.
Beslissing-Advies verstrekt door de Commissie voor de toegang tôt de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op haar zitting van 19 juni 2008 in aanwezigheid van de heer M. Leroy, Voorzitter, de dames M. de Jonge (verslaggeefster), V. Goret, K. Leus, de heren M. Artiges, G. Demeulemeester, F. Gosselin en mevrouw L. Therry, secretaris.
De Secretaris, De Voorzitter,
L. Therry
transparencia/cadas/abelrgnbrucada/2008-03-19_abelbrucada_decision-032-09/start.txt · Dernière modification : 2017/10/19 23:49 de patrick