Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadaenv:beslissing-fbc-2018-11:start

Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions

Beslissing FBC 11

Over de vraag om toegang te data over de bezettingsgraad van de NMBS-lijnen en van de verzamelde data aan de hand van het ITRIS-toestel

Transposition

  Federale Beroepscommissie voor de
    toegang tot milieu-informatie




                      10 september 2018




                BESLISSING nr. 2018-11

over de vraag om toegang te data over de bezettingsgraad van
de NMBS-lijnen en van de verzamelde data aan de hand van
                     het ITRIS-toestel

                        (FBC/2018/9)

                     BONTINCK/NMBS
                                                                        2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 5 juli 2018 vraagt de heer X aan de NMBS om de
volgende informatie:
- de data waarover de NMBS beschikt aan de hand van welke de
bezettingsgraad per treinlijn per tijdstip in detail wordt nagegaan;
- de verzamelde data die aan de hand van het ITRIS-toestel wordt
opgeslagen: controle per lijn, per tijdstip en per uur, met onderscheid
tussen gescande 1e klasse en 2e klasse abonnementen.

1.2. Omdat hij geen reactie ontvangt op zijn verzoek, herhaalt hij bij de
NMBS via e-mail van 31 augustus 2018 zijn verzoek. Bij e-mail van
dezelfde datum dient hij ook een beroep in bij de Federale
Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie, hierna
Commissie genoemd.

1.2. Omdat hij geen reactie ontvangt op zijn verzoek, dient hij bij de
NMBS via e-mail van 31 augustus 2018 ook een verzoek tot
heroverweging in. Bij e-mail van dezelfde datum dient hij bovendien een
verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur.


   1. De ontvankelijkheid van het beroep

De Commissie is van oordeel dat het beroep ontvankelijk is. Artikel 35
van de wet van 5 augustus 2006 bepaalt dat de aanvrager beroep kan
instellen bij de federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-
informatie tegen een beslissing van een milieu-instantie bedoeld in
artikel 4, § 1, of na het verstrijken van de termijn waarbinnen de
beslissing moest worden genomen, of in geval van weigering van
uitvoering of een onwillige uitvoering van een beslissing of enige andere
moeilijkheid die hij ondervindt bij de uitoefening van de rechten die
deze wet toekent. Het beroep moet worden ingediend binnen een
termijn van zestig dagen. Aangezien de NMBS nagelaten heeft om de
beroepsmogelijkheden te vermelden, geldt er geen beperking wat betreft
de termijn waarbinnen het beroep moet worden ingediend.
                                                                          3

   2. De gegrondheid van de aanvraag

   2.1 Het personeel toepassingsgebied

De Commissie dient vooraf te bepalen of de gevraagde informatie onder
het toepassingsgebied van de wet van 5 augustus 2006 valt. De wet van 5
augustus 2006 is van toepassing op milieu-instanties bedoeld in artikel 3,
1°, a) en b), waarvan de organisatie en de werking worden geregeld door
de federale overheid, alsook op milieu-instanties vermeld in artikel 3, 1°,
c), die onder hun toezicht staan (art. 4, § 1 van de wet van 5 augustus
2006) en over milieu-informatie beschikken (artikel 18, § 1 van de wet).

Het begrip milieu-instantie wordt door deze wet gedefinieerd als “a) een
rechtspersoon of een orgaan opgericht bij of krachtens de Grondwet, een
wet, een decreet of een regel bedoeld in artikel 134 van de Grondwet;
b) een natuurlijke of rechtspersoon die openbare bestuursfuncties
uitoefent, met inbegrip van specifieke taken, activiteiten of diensten met
betrekking tot leefmilieu;
c) een natuurlijke of rechtspersoon die onder toezicht van een orgaan of
persoon als bedoeld onder a) of b) belast is met openbare
verantwoordelijkheden of functies of openbare diensten met betrekking
tot het milieu verleent.
Organen en instellingen met een gerechtelijke bevoegdheid vallen niet
onder deze definitie, tenzij ze optreden in een andere functie dan de
rechterlijke. De wetgevende vergaderingen en de daaraan verbonden
instellingen vallen buiten deze definitie, behalve wanneer zij optreden in
een administratieve functie.”

De NMBS behoort tot de categorie vermeld in artikel 3, 1°, a) van de wet
van 5 augustus 2006 (zie Parl. St. Kamer 2005-06, nr. 51-2511/001, 12-
13). Het beroep is bijgevolg gericht tegen een milieu-instantie in de zin
van deze wet.

   2.2 Het materieel toepassingsgebied

De wet van 5 augustus 2006 kent een recht van toegang tot milieu-
informatie toe. Het begrip “milieu-informatie” wordt in artikel 3, 4°
omschreven als:
                                                                             4

        “elke informatie, ongeacht de drager en in welke materiële vorm ook,
        waarover een milieu-instantie beschikt, betreffende:
        a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de
        lucht, de bodem, het land, het water, het landschap, de
        natuurgebieden, met inbegrip van vochtige biotopen, kust- en
        zeegebieden, de biologische diversiteit en haar componenten met
        inbegrip van de genetisch gemodificeerde organismen en de interactie
        tussen deze elementen;
        b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met
        inbegrip van de verontreiniging van de voedselketen, de
        levensomstandigheden van personen, voorzover zij worden of kunnen
        worden aangetast door de onder a) bedoelde elementen van het
        milieu of, via deze elementen, door een van de factoren zoals bedoeld
        onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals bedoeld onder e)
        ;
        c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken,
        voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a)
        bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door een
        van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en
        activiteiten zoals bedoeld onder e) ;
        d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met
        inbegrip van radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen
        in het milieu van stoffen die de toestand van elementen van het
        milieu zoals bedoeld onder a) of de toestand van de gezondheid en de
        veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) aantasten of
        waarschijnlijk aantasten;
        e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen
        hebben op de onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
        f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van
        elementen van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de
        gezondheid en de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de
        waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c)
        in stand te houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en
        druk erop te voorkomen, in te perken of te compenseren;
        g)    kosten-baten-     en    andere    economische     analyses   en
        veronderstellingen die worden gebruikt in het kader van de onder e)
        en f) bedoelde maatregelen en activiteiten;
        h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving”.

De Commissie wil erop wijzen dat het begrip milieu-informatie een heel
ruime invulling heeft. Het feit dat in de definitie een veelheid aan
exemplarische opsommingen voorkomt duidt erop dat aan het begrip
geen enge invulling mag worden gegeven.
                                                                         5

Ook al kan de gevraagde informatie eventueel een gegeven zijn dat een
rol kan spelen voor het berekenen van de ecologische voetafdruk van het
treinverkeer, toch betekent dit niet dat deze informatie op zich als
milieu-informatie kan worden beschouwd. De aanvrager voert zelf
voorts ook geen andere argumenten aan waaruit kan blijken dat de
gevraagde informatie als milieu-informatie te beschouwen is.

3.3. Besluit

Uit het voorgaande blijkt dat Commissie van oordeel is dat de gevraagde
informatie - los van de vraag of ze al dan niet bestaat - niet als milieu-
informatie kan worden beschouwd in de zin van de wet van 5 augustus
2006. Om die reden moet het beroep als ongegrond worden afgewezen.


Brussel, 10 september 2018

De Commissie was als volgt samengesteld:

Jeroen Van Nieuwenhove, voorzitter
Frankie Schram, secretaris en lid
Hrisanti Prasman, lid
Brecht Vercruysse, lid
Steven Vandenborre, lid



   F. SCHRAM                                        J. VAN NIEUWENHOVE
   secretaris                                              voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadaenv/beslissing-fbc-2018-11/start.txt · Dernière modification : 2020/09/30 07:54 de 127.0.0.1