transparencia:cadas:abelfedcadaenv:beslissing-fbc-2016-04:start
Table des matières
Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions
Beslissing FBC 4
Over de weigering om toegang te geven tot alle vergunningen die op een bepaald adres zijn verleend
Date: 23/5/2016
- Copie locale: beslissing-fbc-2016-04.pdf
Transposition
Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie 23 mei 2016 BESLISSING nr. 2016-4 over de weigering om toegang te geven tot alle vergunningen die op een bepaald adres zijn verleend (FBC/2016/01) VANDENHEEDE/GEMEENTE VORST 2 1. Een overzicht Bij mail van 5 januari 2016 verzoekt de heer X aan het gemeentebestuur van Vorst om via digitale weg kopie van alle vergunningen (stedenbouwkundige en/of milieuvergunningen) die op het adres Alsembergsesteenweg 206 te Vorst (CATS Le Solbosch) werden verleend. Bij mail van 5 januari 2016 antwoordt een ambtenaar van de gemeente Vorst dat het gemeentebestuur over zeer volledige archieven van stedenbouwkundige en milieuvergunningen beschikt. Deze kunnen worden geraadpleegd tijdens de openingstijden voor het publiek: - hetzij door de eigenaars, op voorlegging van een kopie van een titel van eigendom en identiteitskaart; - hetzij door derden, op voorlegging van ofwel een machtiging van de eigenaar (medeondertekende kopie van de identiteitskaart en van de titel van de eigendom), ofwel een voorlopige koopakte of een koopoptie. Verder worden de tarieven meegedeeld voor de raadpleging en voor het verkrijgen van een kopie. Bij mail van 25 januari 2016 herhaalt de aanvrager dat hij gratis digitale kopies wenst te ontvangen en dat de gemeente geen voorafgaande verplichtingen kan opleggen die niet voortvloeien uit de openbaarheid van bestuur. Namens de dienst ruimtelijke ordening van Vorst wordt hierop dezelfde dag gereageerd dat gratis kopies enkel kunnen worden afgeleverd aan openbare besturen, dat de gemeente Vorst geen digitale kopies van vergunningen in zijn bezit heeft en dat zij ook niet mogelijkheid is deze te maken. Bij mail van dezelfde dag verwijst de heer X naar de federale vergoedingsregeling. Hierop reageert de gemeente Vorst dat de federale vergoedingsregeling enkel van toepassing is voor federale overheidsdiensten en wordt de lokale regeling uiteengezet. De heer X meldt diezelfde dag aan de gemeente Vorst dat hij het niet eens is met de aangehaalde argumentatie. 3 De gemeente Vorst laat hierop weten dat zij gehouden is aan de plaatselijke reglementering. Bij mail van 5 januari 2016 dient de heer X een beroepsschrift in bij de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie, hierna Commissie genoemd. Omdat de Commissie op dat moment niet meer in werking is omdat het mandaat van de leden is afgelopen laat de vroegere secretaris van de Commissie informeel aan de aanvrager weten dat niet de federale wetgeving van toepassing is, maar wel de regionale regelgeving, wat de betrokkene moet toelaten tijdig een beroep in te dienen bij de bevoegde instantie. Na de hernieuwing van de mandaten van de Commissie beslist de Commissie zich over deze zaak uit te spreken. 2. De bevoegdheid van de Commissie Om het toepassingsgebied van de wet van 5 augustus 2006 te omschrijven maakt de wetgever gebruik van het begrip “milieu- instantie” dat wordt omschreven in artikel 3 van deze wet en dat als volgt luidt: “a) een rechtspersoon of een orgaan opgericht bij of krachtens de Grondwet, een wet, een decreet of een regel bedoeld in artikel 134 van de Grondwet; b) een natuurlijke of rechtspersoon die openbare bestuursfuncties uitoefent, met inbegrip van specifieke taken, activiteiten of diensten met betrekking tot leefmilieu; c) een natuurlijke of rechtspersoon die onder toezicht van een orgaan of persoon als bedoeld onder a) of b) belast is met openbare verantwoordelijkheden of functies of openbare diensten met betrekking tot het milieu verleent. Organen en instellingen met een gerechtelijke bevoegdheid vallen niet onder deze definitie, tenzij ze optreden in een andere functie dan de rechterlijke. De wetgevende vergaderingen en de daaraan verbonden instellingen vallen buiten deze definitie, behalve wanneer zij optreden in een administratieve functie.” Het personeel toepassingsgebied maakt een onderscheid tussen twee groepen van milieu-instanties. Enerzijds zijn er de milieu-instantie vermeld in artikel 4, § 1, van de wet van 5 augustus 2006 op wie de wet 4 volledig van toepassing is. Dit omvat de milieu-instanties bedoeld in artikel 3, 1°, a) en b), waarvan de organisatie en de werking worden geregeld door de federale overheid, alsook op milieu-instanties vermeld in artikel 3, 1°, c), die onder hun toezicht staan (artikel 4, § 1 van de wet van 5 augustus 2006). Andere milieu-instanties vallen slechts onder het toepassingsgebied van deze wet in de mate dat deze wet op gronden die tot federale bevoegdheden behoren, de toegang tot milieu-informatie verbiedt of beperkt op grond van artikel 4, § 2 van de wet Uit artikel 35 van de wet van 5 augustus 2006 blijkt bovendien dat een aanvrager slechts een beroep kan instellen bij de federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie tegen een beslissing van een milieu-instantie bedoeld in artikel 4, § 1 van de wet. Alhoewel de gemeente Vorst als een milieu-instantie moet worden gekwalificeerd in de zin van artikel 3 van de wet van 5 augustus 2006, valt zij slechts onder het toepassingsgebied van deze wet op grond van artikel 4, § 2 van deze wet. De Commissie moet dan ook besluiten dat zij niet bevoegd is om zich over dit beroep uit te spreken. Brussel, 23 mei 2016 De Commissie was als volgt samengesteld: Jeroen Van Nieuwenhove, voorzitter Frankie Schram, secretaris en lid Hrisanti Prasman, lid Steven Vandenborre, lid Brecht Vercruysse, lid F. SCHRAM J. VAN NIEUWENHOVE secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadaenv/beslissing-fbc-2016-04/start.txt · Dernière modification : 2020/09/30 07:54 de 127.0.0.1