transparencia:cadas:abelfedcadaenv:beslissing-fbc-2015-19:start
Table des matières
Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions
Beslissing FBC 19
Over de weigering om toegang te geven tot TRACESCERTIFICAAT INTRA.SK.2014.0005425
Date: 27/7/2015
- Copie locale: beslissing-fbc-2015-19.pdf
Transposition
Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie 27 juli 2015 BESLISSING nr. 2015-19 over de weigering om toegang te geven tot TRACES- CERTIFICAAT INTRA.SK.2014.0005425 (FBC/2015/8) VERMEIRE/FAVV 2 1. Een overzicht 1.1 Bij aangetekende brief met ontvangstbewijs en per mail van 16 juni 2015 vraagt de heer Anthony Godfroid, namens de heer X, aan het Federale Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) om een afschrift van het traces-certifcaat INTRA.SK.2014.0005425 en dit uitdrukkelijk op grond van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. 1.2 Bij mail van 19 juni 2015 antwoordt de heer Lieven Vandemeulebroecke, namens het FAVV PCE West-Vlaanderen, dat de door de aanvrager aangehaalde gegevensbank die de gevraagde informatie bevat, beheerd wordt door de Europese Commissie en hij verwijst de aanvraag door naar de Europese Commissie. 1.3 Bij mail en fax van 17 juli 2015 dient de heer Anthony Godfroid een beroep in bij de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, hierna Commissie genoemd. 1.4 Bij mail van 24 juli 2015 ontvangt de Commissie een mail van het FAVV waarin deze haar standpunt nader toelicht. Hierin licht het FAVV toe wat Traces is. Traces is het online beheersysteem van de Europese Commissie dat de bewegingen volgt van de levende dieren, de dierlijke producten, de dierlijke bijproducten, de levensmiddelen, het diervoerder en de planten die worden ingevoerd in de EU en verhandeld binnen de lidstaten van de EU. Het FAVV is gebruiker van dit systeem als controlerende overheid. Om te voldoen aan de strikte regels met betrekking tot de toegankelijkheid en de weergave van zowel commerciële als niet-commerciële gegevens en om de gegevensbescherming te verzekeren, worden er strikte toegangsrechten toegekend aan elk gebruikersprofiel in Traces. Dit geldt zowel voor marktdeelnemers als voor gebruikers van de bevoegde autoriteit. Het FAVV mag niet overgaan tot de vrijgave van bepaalde documenten waartoe zij mogelijkerwijze wel toegang heeft als bevoegde controlerende autoriteit. Het nut van een strenge bescherming van het Europees beheersysteem zou immers geen nut hebben als derden zomaar via de lokale instanties, inzage zouden kunnen eisen. Het FAVV is als controlerende overheid enkel een gebruiker van het systeem, en dit binnen de strikte regels van het gebruikersprofiel. 3 2. De ontvankelijkheid van het beroep De Commissie is van oordeel dat het beroep ontvankelijk is ook al werd de oorspronkelijke vraag ingeleid op grond van de wet van 11 april 1994. Artikel 35 van de wet van 5 augustus 2006 bepaalt dat de aanvrager beroep kan instellen bij de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie tegen een beslissing van een milieu-instantie bedoeld in artikel 4, § 1, of na het verstrijken van de termijn waarbinnen de beslissing moest worden genomen, of in geval van weigering van uitvoering of een onwillige uitvoering van een beslissing of enige andere moeilijkheid die hij ondervindt bij de uitoefening van de rechten die deze wet toekent. Er werd trouwens nagelaten enige beroepsprocedure te vermelden, noch deze op grond van artikel 2, 4° van de wet van 11 april 1994 noch deze op grond van artikel 8 van de wet van 5 augustus 2006. Het beroep moet worden ingediend binnen een termijn van zestig dagen. Het beroep werd ingesteld op 17 juli tegen een beslissing van 19 juni 2015. 3. De gegrondheid van het beroep De Commissie dient vooraf te bepalen of de gevraagde informatie onder het toepassingsgebied van de wet van 5 augustus 2006 valt. Daartoe dient ze na te gaan of het FAVV een milieu-instantie is die onder deze wet valt en of de informatie waarvan de toegang wordt gevraagd als milieu- informatie kan worden gekwalificeerd. 3.1 De personeel toepassingsgebied Aangezien de Commissie in haar beslissing nr. 2011-1 reeds uitgebreid heeft onderzocht of het FAVV een milieu-instantie is die onder het toepassingsgebied valt van de wet van 5 augustus 2006 en tot ook niet wordt betwist, moet dit aspect niet verder te worden onderzocht. 4 3.2 Het materieel toepassingsgebied In de huidige omstandigheid waarin de Commissie geen toegang heeft gekregen tot het gevraagde document, maar zij op basis van de verkregen informatie sterke twijfels heeft over het feit of het gevraagde document als milieu-informatie in de wet van 5 augustus 2006 kan worden beschouwd en zelfs als dit het geval is zeker slechts minimaal gezien de informatie afkomstig is van een beheerssysteem dat bedoeld is om bewegingen van o.m. dieren op te volgen, meent zij te kunnen volstaan om te verwijzen naar het uitvoerige advies dat de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur over deze zelfde zaak heeft uitgebracht, weliswaar beperkt tot niet-milieu-informatie. Het is immers een vaste praktijk van de Commissie dat wanneer de milieu-informatie slechts een marginaal deel uitmaakt van een document zij het betrokken document onder het regime van de wet van 11 april 1994 behandelt. 3.3. Besluit Op grond van de uiteengezette is de Commissie van mening dat het beroep dient te worden afgesloten en dat het administratief beroep in deze zaak verder wordt behandeld op grond van de wet van 11 april 1994. Brussel, 27 juli 2015 De Commissie was als volgt samengesteld: Martine Baguet, voorzitster Frankie Schram, secretaris en lid Claire Piens, lid Claudia Hildebrand, plaatsvervangend lid F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadaenv/beslissing-fbc-2015-19/start.txt · Dernière modification : 2020/09/30 07:54 de 127.0.0.1