transparencia:cadas:abelfedcadaenv:beslissing-fbc-2011-5:start
Table des matières
Cadas > Accès aux informations environnementales > Décisions
Beslissing FBC 5
Over de weigering om toegang te geven tot documenten in het bezit van de brandweer Hasselt met betrekking tot Pukkelpop
Date: 5/12/2011
- Copie locale: beslissing-fbc-2011-5.pdf
Transposition
Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie 5 december 2011 BESLISSING nr. 2011-5 over de weigering om toegang te geven tot documenten in het bezit van de brandweer Hasselt met betrekking tot Pukkelpop (FBC/2011/5) MEEUSSEN/Brandweer Hasselt 2 1. Feiten Bij mail van 13 september 2011 vraagt de heer X aan de brandweer van Hasselt om een afschrift van volgende documenten: - brandweerinterventieverslagen en andere documenten die zijn opgemaakt naar aanleiding van het noodweer op Pukkelpop 2011; - de plannen die de Pukkelpoporganisatie moet indienen bij de brandweer en/of politie, met daarin de noodscenario’s. Omdat hij geen reactie ontvangt op zijn aanvraag, dient hij met een mail van 14 oktober 2011 een beroep in bij de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie, hierna Commissie genoemd,. Bij mail van 17 oktober 2011 vraagt het secretariaat van de Commissie de documenten bij de brandweer Hasselt op. Bij mail van 7 november meldt de brandweer van Hasselt dat zij over het geven van de gevraagde documenten een beslissing zal nemen. Het secretariaat van de Commissie laat daarop aan de brandweer van Hasselt weten dat de beslissingsbevoegdheid terzake toekomt aan de Commissie. Bij mail van 28 oktober 2011 richt het secretariaat van de Commissie ook een verzoek aan de burgemeester van Hasselt om de gevraagde documenten aan de Commissie toe te sturen. Op die mail wordt niet gereageerd. Bij brief van 14 november 2011 meldt de Commissie aan de heer X dat de Commissie de termijn om een beslissing te nemen heeft verlengd. Bij brief van dezelfde datum gericht aan de burgemeester van Hasselt, dringt het secretariaat van de Commissie aan om in het bezit van de gevraagde documenten te worden gesteld. Op die brief ontvangt de Commissie geen reactie van de stad Hasselt. 2. De ontvankelijkheid van het beroep Om de Commissie rechtsgeldig te vatten is slechts vereist dat de aanvrager zich binnen de zestig kalenderdagen tot de Commissie wendt. De Commissie stelt vast dat aan deze voorwaarde is voldaan. 3 Het is onnodig een belang aan te tonen. Er moet enkel blijken dat een milieu-instantie niet is ingegaan op een aanvraag tot openbaarmaking van milieu-informatie. Het beroep van de heer Christoph Meeusssen is bijgevolg ontvankelijk. 3. Het voorwerp van het beroep Het beroep heeft betrekking op - de brandweerinterventieverslagen en andere documenten die zijn opgemaakt naar aanleiding van het noodweer op Pukkelpop 2011 en - de plannen die de Pukkelpoporganisatie moet indienen bij de brandweer en/of politie, met daarin de noodscenario’s. Het voorwerp van het beroep valt samen met het voorwerp van de oorspronkelijke aanvraag. 4. Tussentijdse beoordeling De Commissie is van oordeel dat de feitelijke weigering om de Commissie de documenten te verstrekken die het voorwerp van het beroep uitmaken, elke juridische grondslag mist. De wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie heeft de Commissie opgericht en als beroepsinstantie aangewezen ingeval een aanvrager moeilijkheden ondervindt bij de uitoefening van de rechten die deze wet hem toekent (zie de artikelen 33 en volgende van de wet). Uit de wet volgt dat, van zodra een aanvrager beroep instelt tegen een beslissing van een milieu-instantie, de beslissingsbevoegdheid in handen van de Commissie komt. Wanneer iemand een beroep instelt tegen een weigering om toegang tot milieu-informatie te geven, verliest de milieu- instantie elke beslissingsbevoegdheid. Artikel 40 van de wet van 5 augustus 2006 verplicht de betrokken milieu-instantie bovendien om de Commissie toegang te geven tot alle nuttige informatie, en geeft de Commissie de bevoegdheid om alle betrokken partijen en deskundigen te horen en om aanvullende inlichtingen te vragen aan de personeelsleden van de betrokken milieu-instantie. Het staat dus niet aan de stad Hasselt om te oordelen of de aanvrager zich terecht op de wet van 5 augustus 2006 beroept, en zelfs niet om de toegang tot de betrokken informatie aan de Commissie te weigeren. De wetgever heeft het onderzoek in dit 4 geval volledig onttrokken aan de bevoegdheid van de milieu-instantie en deze taak toevertrouwd aan de Commissie. Het voorgaande doet uiteraard geen afbreuk aan het recht van de stad Hasselt om haar standpunt aan de Commissie te doen kennen en om, ingeval zij het niet eens is met de beslissing die door de Commissie in beroep wordt genomen, die beslissing voor de Raad van State aan te vechten. Luidens artikel 38, § 1 van de wet van 5 augustus 2006 dient de Commissie zich zo spoedig mogelijk uit te spreken over het beroep en haar beslissing in principe binnen een termijn van dertig kalenderdagen ter kennis van de aanvrager te brengen. Gelet daarop zal de stad Hasselt de Commissie onverwijld de te beoordelen informatie moeten bezorgen. 5. Besluit Om haar door de wet van 5 augustus 2006 opgelegde taak te kunnen uitvoeren, is het nodig dat de Federale Beroepscommissie voor de toegang tot milieu-informatie over de documenten beschikt waarover betwisting bestaat. De Commissie verzoekt de stad Hasselt om haar zo spoedig mogelijk, en uiterlijk op 9 december 2011, de documenten te bezorgen. Brussel, 5 december 2011. De Commissie was als volgt samengesteld: Jo Baert, voorzitter Frankie Schram, secretaris en lid Maud Istasse, lid Angélique Gérard, lid F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadaenv/beslissing-fbc-2011-5/start.txt · Dernière modification : 2020/09/30 07:54 de 127.0.0.1