transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2020-111:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 111
Met betrekking tot het verkrijgen documenten i.v.m. de uitbating van het asielcentrum in Kalmthout
Date: 17/08/2020
- Copie locale: advies-2020-111.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 17 augustus 2020 ADVIES 2020-111 met betrekking tot het verkrijgen documenten i.v.m. de uitbating van het asielcentrum in Kalmthout (CTB/2020/102) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 20 mei 2020 vraagt de heer X aan Fedasil om een kopie van volgende documenten: - de offerte die G4S indiende voor het beheer van het toekomstig asielzoekersopvangcentrum in Kalmthout; - het gunningsverslag waaruit blijkt dat G4S en niet een ander bedrijf of instantie de opdracht kreeg het toekomstig asielzoekersopvangcentrum uit te baten; - een document waaruit de aanvrager kan opmaken waarom juist de site waar men nu renovatie- en andere werken aan het uitvoeren is, de beste, minstens een goede, locatie is voor het toekomstig asielzoekersopvangcentrum; - de offerte van het Rode Kruis voor het beheer van het recent geopend asielzoekersopvangcentrum in Beveren. 1.2. Bij brief van 8 juni 2020 verstuurd bij e-mail van 11 juni 2020 bezorgt Fedasil aan de aanvrager haar beslissing: - Kopie van de offerte van G4S voor het opvangcentrum in Kalmthout: Het Agentschap beroept zich op de vertrouwelijkheid voorzien in artikel 6, 7° van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994). Deze vertrouwelijkheid is noodzakelijk voor het beschermen van de kennis, expertise en de concurrentiële positie van G4S; - Kopie van het gunningsverslag: in bijlage is een niet- vertrouwelijke versie van het gunningsverslag opgenomen; - Kopie van een document waaruit de aanvrager kan opmaken waarom de site van Kalmthout een goede locatie is voor een opvangcentrum: die informatie is af te leiden uit de voorwaarden die gesteld werden in het bestek en de bijlage C van het bestek, samen gelezen met het gunningsverslag; - Kopie van de offerte van het Rode Kruis voor het beheer van het opvangcentrum te Beveren: de uitbating van het opvangcentrum te Beveren maakt geen voorwerp uit van een overheidsopdracht, maar kadert in de overkoepelende samenwerkingsovereenkomst tussen het Rode Kruis Vlaanderen en het Agentschap. Als bijlage bezorgt Fedasil de overeenkomst tot bezetting ter bede tussen het Rode Kruis Vlaanderen, de Regie der Gebouwen en het Agentschap. 3 1.3. Bij e-mail van 11 juni 2020 verzoekt de aanvrager dat Fedasil haar beslissing zou heroverwegen. Hij beklaagt er zich over dat bepaalde documenten niet de informatie bevatten die hij wenst te verkrijgen, dat het recht van toegang van inwoners waar het asielzoekersopvangcentrum geopend wordt, primeert boven het uit de aard van de zaak vertrouwelijk karakter van de ondernemings- en fabricagegegevens die aan de overheid zijn meegedeeld, dat bepaalde documenten niet werden bezorgd zoals de “Compte rendu des interviews et éventuelles autres annexes” en “een kopie van de offerte van het Rode Kruis voor het beheer van het opvangcentrum te Beveren”. Bovendien vraagt hij om bijkomende informatie. 1.4. Bij e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvrager de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies. 1.5. Bij e-mail van 25 juni 2020 laat Fedasil aan de aanvrager weten dat het Agentschap zijn beslissing met betrekking tot de offerte van G4S niet herziet, dat zij wat betreft het gunningsverslag een aangepaste versie bezorgt en hij ook de notities van de interviews ontvangt. Daarnaast geeft het Agentschap nadere informatie. 1.6. Op haar vergadering van 29 juni 2020 beslist de Commissie over deze zaak en brengt haar advies 2020-70 uit. 1.7. Bij e-mail van 9 juli 2020 meldt de aanvrager aan Fedasil dat hij het advies van de Commissie heeft ontvangen en hij voegt het voor alle zekerheid bij zijn e-mail toe. 1.8. Bij e-mail van 3 augustus 2020 deelt Fedasil na overleg met G4S de niet-vertrouwelijke versie van hun offerte mee via WeTransfer. Er zijn een aantal stukken (bv. visie, operationaliseerbaarheid van de site, etc.) onleesbaar gemaakt, gezien de noodzakelijkheid voor het beschermen van de kennis, expertise en de concurrentiële positie van G4S inzake de opvang van asielzoekers. 1.9. Bij e-mail van 10 augustus 2020 beklaagt de aanvrager zich erover dat niet voldaan is aan zijn aanvraag. 4 1.10. Bij e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvrager de Commissie opnieuw om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is. Eenmaal zij een advies heeft uitgebracht in het kader van het georganiseerd administratief beroep waarin artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ voorziet, is haar bevoegdheid uitgeput en dienvolgens haar rol uitgespeeld. Er staat geen nieuw administratief beroep open tegen de eindbeslissing van een federale administratieve overheid, in casu Fedasil, Tegen de beslissing over het verzoek tot heroverweging genomen na advies van de Commissie staat immers enkel een jurisdictioneel beroep open bij de Raad van State. Brussel, 17 augustus 2020. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2020-111/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1