transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2020-102:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 102
Met betrekking tot het verkrijgen van nota’s, verslagen en briefwisseling over het bedrijf Febelta Ninove in het kader van het Fonds van Beroepsziekten
Date: 17/08/2020
- Copie locale: advies-2020-102.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 17 augustus 2020 ADVIES 2020-102 met betrekking tot het verkrijgen van nota’s, verslagen en briefwisseling over het bedrijf Febelta Ninove in het kader van het Fonds van Beroepsziekten (CTB/2020/91) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 4 juni 2020 vraagt de heer X aan Fedris om toegang van volgende bestuursdocumenten: - Nota’s en verslagen en andere documenten van wat toen het beheerscomité en de technische raad van het Fonds voor de beroepsziekten was over het bedrijf Fabelta Ninove, vanaf 1 januari 1975 tot en met 31 december 1999; - Briefwisseling tussen enerzijds het Fonds van de beroepsziekten (beheerscomité, technische raad etcetera) en anderzijds het bedrijf, minister en wat toen de medische arbeidsinspectie was, in dezelfde periode. 1.2. Bij e-mail van 24 juli verzoekt de aanvrager dat Fedris haar stilzwijgende weigeringsbeslissing zou heroverwegen. 1.3. Bij e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvrager de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna: Commissie, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. De verzoeker heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Fedris en het verzoek om advies aan de Commissie zoals vastgelegd in artikel 8, § 2, van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994). 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend moeten worden 3 geïnterpreteerd (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2 en Grondwettelijk Hof, arrest nr. 169/2013 van 19 december 2013). De Commissie wenst er wel op te wijzen dat een administratieve overheid wel in het bezit dient te zijn van de gevraagde bestuursdocumenten. Ze stelt immers vast dat de gevraagde documenten relatief vrij oud zijn en dat er zich sindsdien institutionele hervormingen hebben plaatsgevonden in de sector van de beroepsziekten. Het is dan ook niet uitgesloten dat deze documenten op grond van artikel 1 van de Archiefwet al in het Algemeen Rijksarchief werden overgebracht. In dat geval moet de aanvrager rekening houden met wat bepaald is in artikel 11 van de wet van 11 april 1994 dat als volgt luidt: “De bepalingen van deze wet zijn mede van toepassing op de bestuursdocumenten die door een federale administratieve overheid in een archief zijn neergelegd. De beheerder van een federaal archief is ertoe gehouden zijn medewerking te verlenen aan de toepassing van deze wet. De in artikel 6 bedoelde uitzonderingsgronden houden op van toepassing te zijn na het verstrijken van de termijn welke voor de geheimhouding van het betrokken archief is bepaald. De eerste drie leden zijn niet van toepassing op het Algemeen Rijksarchief of het Rijksarchief in de Provinciën, voor wie de wettelijke bepalingen betreffende de Archieven onverminderd van toepassing blijven.” Voor zover Fedris in het bezit is van de gevraagde bestuursdocumenten, kan zij slechts de toegang weigeringen door uitzonderingsgronden in te roepen en het inroepen ervan in concreto behoorlijk te motiveren, zoniet is ze ertoe gehouden de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken. 4 De Commissie wenst tot slot te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument dient openbaar te worden gemaakt. Brussel, 17 augustus 2020. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2020-102/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1