Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2020-026:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 26

Met betrekking tot het verkrijgen van criminaliteitscijfers naar nationaliteit politiezone VLAS

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                     2 maart 2020




                 ADVIES 2020-26

      met betrekking tot het verkrijgen van
 criminaliteitscijfers naar nationaliteit politiezone
                        VLAS

                     (CTB/2020/15)
                                                                            2

   1. Een overzicht

1.1. Bij e-mail van 17 februari 2020 vraagt de heer X, lid van de politieraad
van de politiezone VLAS aan de politiezone VLAS om volgende informatie
over de legislatuur van 6 jaar bij te houden en jaarlijks ter beschikking te
stellen van de Vlaams Belang-fractie: de criminaliteitscijfers op basis van
de nationaliteit van de daders en de criminaliteitscijfers op basis van de
etnische afkomst van de daders.

1.2. Er werd niet ingegaan op de aanvraag.

1.3. Bij e-mail van 23 februari 2020 verzoekt de aanvrager de politiezone
VLAS haar beslissing te heroverwegen. Met een e-mail van dezelfde dag
verzoekt de aanvrager de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik
van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna de
Commissie genoemd, om een advies.

2. De beoordeling van de aanvraag

De Commissie moet voorshands vaststellen dat het onduidelijk is of de
aanvraag strekt tot het bekomen van toegang tot (bestaande)
bestuursdocumenten. Uit artikel 32 van de Grondwet noch uit de wet van
11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van
11 april 1994) en de wet van 12 november 1997 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten’ (hierna: wet van
12 november 1997) vloeit immers voort dat op een administratieve
overheid een verplichting rust om een nieuw bestuursdocument aan te
maken, [laat staan volgens een methodologie of criteria die een aanvrager
vooropstelt]. De aanvraag lijkt immers zo opgesteld dat de verzoeker wenst
dat bepaalde informatie wordt bijgehouden. In die mate valt de aanvraag
buiten het toepassingsgebied van de openbaarheidswetgeving. Ook wenst
de aanvrager dat jaarlijks informatie zou worden bezorgd aan de Vlaams
Belang-fractie. Het recht van toegang tot bestuursdocument vereist dat
inzage wordt gevraagd tot bestaande bestuursdocumenten en kent geen
‘abonnements’recht toe aan een aanvrager tot het opstellen en overmaken
van nog niet bestaande bestuursdocumenten, te dezen op jaarbasis.

Bovendien moet de Commissie vaststellen dat de aanvraag betrekking
heeft op een meergemeentepolitiezone. Zoals de Commissie al meermaals
heeft geoordeeld, is zij niet bevoegd om zich uit te spreken over het recht
                                                                         3

van toegang tot bestuursdocumenten van een meergemeentepolitiezone.
Zij is enkel bevoegd een advies uit te vaardigen eensdeels op grond van de
wet van 11 april 1994 in het kader van de administratieve
beroepsprocedure ten aanzien van federale administratieve overheden en
anderdeels op grond van de wet van 12 november 1997 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten’ ten aanzien van
provinciale en gemeentelijke administratieve overheden. Dit belet niet dat
de aanvrager zich direct kan baseren op artikel 32 van de Grondwet.

Voorts ontbreekt een schriftelijk antwoord van de politiezone VLAS bij de
adviesaanvraag waardoor een beoordeling door de Commissie omtrent het
al dan niet bestaan van dergelijke documenten niet mogelijk is.

Tot slot, is het voor de Commissie onduidelijk op welke wettelijke
grondslag de aanvrager zich heeft gebaseerd om een aanvraag in te dienen
bij de politiezone VLAS. Doet de aanvrager een beroep op zijn bijzondere
hoedanigheid van lid van de politieraad van de politiezone VLAS en de
daaraan verbonden inzagerechten op grond van de wet van 7 december
1998 ‘tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd
op twee niveaus’, in welk geval de Commissie hoe dan ook niet bevoegd
is.

Brussel, 2 maart 2020.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2020-026/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1