transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2020-020:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 20
Met betrekking tot het verkrijgen van inzage in de verslagen van de Algemene Vergadering en de jaarrekening van de vzw Sociale Cohesie
Date: 02/03/2020
- Copie locale: advies-2020-020.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 2 maart 2020 ADVIES 2020-20 met betrekking tot het verkrijgen van inzage in de verslagen van de Algemene Vergadering en de jaarrekening van de vzw Sociale Cohesie (CTB/2020/9) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 30 januari 2020 vraagt de heer X in zijn hoedanigheid van gemeenteraadslid en inwoner van Sint-Agatha-Berchem aan de gemeente Sint-Agatha-Berchem inzage in de verslagen van de Algemene Vergadering en de jaarrekening van de vzw Sociale Cohesie. 1.2. Bij niet gedateerde brief die de aanvrager ontving op 13 februari 2020 wordt hem de toegang geweigerd tot de gevraagde documenten. De burgemeester verwijst in zijn antwoord naar artikel 41 van de Ordonnantie van 5 juli 2018 ‘betreffende de specifieke vormen van gemeentelijk beheer en intergemeentelijke samenwerking’ die als volgt luidt: “Deze titel geldt niet voor vzw’s die zijn opgericht krachtens een specifiek wettelijk kader”. Op institutioneel vlak is het immers het decreet van 13 mei 2004 van de Franse Gemeenschapscommissie dat het beleid van sociale cohesie op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verzekert. Om die reden oordeelt de burgemeester dat de vzw Sociale Cohesie geen gemeentelijke vzw is in de zin van artikel 33 van de Ordonnantie van 5 juli 2018 ‘betreffende de specifieke vormen van gemeentelijk beheer en intergemeentelijke samenwerking’ dat het volgende stelt: “Een vzw wordt geacht gemeentelijk te zijn wanneer zij aan minstens een van de volgende voorwaarden voldoet: 1. één of meerdere van zijn bestuursorganen is voor meer dan de helft samengesteld uit leden van de gemeenteraad of leden voorgedragen door de gemeenteraad; 2. de gemeente of haar rechtstreekse of onrechtstreekse vertegenwoordigers beschikken over de meerderheid van de stemmen in één of meerdere bestuursorganen; 3. de gemeente neemt het grootste deel van het structureel tekort van de vzw of van het vereffeningspassief op zich. In de gevallen bepaald in de punten 1° en 2° zetelen de gemeenteraadsleden of de door hen voorgedragen leden in de organen van de gemeentelijke vzw als vertegenwoordigers van de gemeente. De statuten van de gemeentelijke vzw vermelden dat op dezelfde manier.” De gemeente voert verder aan dat de vzw Sociale Cohesie werd opgericht door natuurlijke personen en niet door de gemeente. De vzw is ook geen ondergeschikte entiteit van de gemeente. De burgemeester verwijst vervolgens de aanvrager door naar de voorzitter van de vzw Sociale Cohesie of naar de vertegenwoordiger van zijn fractie die als waarnemer in de Algemene vergadering van de vzw Sociale cohesie zetelt. 3 1.3. Bij e-mail van 17 februari 2020 verzoekt de aanvrager de gemeente Sint-Agatha Berchem haar beslissing te heroverwegen. Met een e-mail van dezelfde dag verzoekt de aanvrager de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna de Commissie genoemd, om een advies. 2. De beoordeling van de aanvraag De Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur is enkel bevoegd om adviezen te verstrekken in het kader van een administratieve beroepsprocedure voor vragen die betrekking hebben op de toegang tot bestuursdocumenten op grond van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ of de wet van 12 november 1997 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten’. De bevoegdheid van de Commissie op grond van deze laatste wet is bovendien beperkt voor zover de federale wetgever nog bepaalde organieke bevoegdheden heeft ten aanzien van provincies en gemeenten. Artikel 6 § 1. VIII van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen bepaalt het volgende: “De aangelegenheden bedoeld in artikel 39 van de Grondwet zijn: Wat de ondergeschikte besturen betreft: 1° de samenstelling, organisatie, bevoegdheid en werking van de provinciale en gemeentelijke instellingen en van de bovengemeentelijke besturen, met uitzondering van: - de regelingen die krachtens de wet van 9 augustus 1988 tot wijziging van de gemeentewet, de nieuwe gemeentewet, de gemeentekieswet, de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de provinciewet, het Kieswetboek, de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen en de wet tot regeling van de gelijktijdige parlements- en provincieraadsverkiezingen, zoals gewijzigd door de bijzondere wet van 19 juli 2012 opgenomen zijn in de gemeentewet, de nieuwe gemeentewet, de gemeentekieswet, de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de provinciewet, het Kieswetboek, de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen en de wet tot regeling van de gelijktijdige parlements- en provincieraadsverkiezingen; - de regelingen die opgenomen zijn in de artikelen 5, 5bis, 70, 3° en 8°, 126, tweede en derde lid, en titel XI van de provinciewet; 4 - de regelingen die opgenomen zijn in de artikelen 125, 126, 127 en 132 van de nieuwe gemeentewet, voor zover zij de registers van de burgerlijke stand betreffen; - de organisatie van en het beleid inzake de politie, met inbegrip van artikel 135, § 2, van de nieuwe gemeentewet, en de brandweer; - de pensioenstelsels van het personeel en de mandatarissen. De gewesten oefenen deze bevoegdheid uit, onverminderd de artikelen 279 en 280 van de nieuwe gemeentewet. De gemeenteraden en, in de mate dat deze bestaan, de provincieraden of de raden van bovengemeentelijke besturen, regelen respectievelijk alles wat van gemeentelijk, provinciaal of bovengemeentelijk belang is; zij beraadslagen en besluiten over elk onderwerp dat hen door de federale overheid of door de gemeenschappen is voorgelegd. De provinciegouverneurs, de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen worden benoemd en afgezet door de betrokken gewestregering, op eensluidend advies van de Ministerraad. Wanneer de provinciale instellingen worden afgeschaft, gebeurt dit zonder afbreuk te doen aan de functie van de provinciegouverneurs. Als een gewest de provinciale instellingen afschaft, heeft de gouverneur, binnen zijn ambtsgebied, de hoedanigheid van commissaris van de regering van de Staat, de gemeenschap of het gewest. Wanneer een gemeenschaps- of gewestregering informatie opvraagt uit de registers van de burgerlijke stand, geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand onmiddellijk gevolg aan dat verzoek; 2° het wijzigen of corrigeren van de grenzen van de provincies, van de bovengemeentelijke besturen en van de gemeenten, met uitzondering van de grenzen van de gemeenten genoemd in artikel 7 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en van de gemeenten Komen-Waasten en Voeren; 3° de samenstelling, organisatie, bevoegdheid en werking van de instellingen van de agglomeraties en federaties van gemeenten, behalve voor de gemeenten genoemd in artikel 7 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en voor de gemeenten Komen-Waasten en Voeren; 4° de verkiezing van de provinciale, bovengemeentelijke, gemeentelijke en binnengemeentelijke organen, alsook van de organen van de agglomeraties en federaties van gemeenten, met inbegrip van de regeling van en de controle op de hierop betrekking hebbende verkiezingsuitgaven en de herkomst van de geldmiddelen die daaraan zijn besteed: a) met uitzondering van de regelingen die krachtens de wet van 9 augustus 1988 tot wijziging van de gemeentewet, de nieuwe 5 gemeentewet, de gemeentekieswet, de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de provinciewet, het Kieswetboek, de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen en de wet tot regeling van de gelijktijdige parlements- en provincieraadsverkiezingen, zoals gewijzigd door de bijzondere wet van 19 juli 2012 opgenomen zijn in de gemeentewet, de nieuwe gemeentewet, de gemeentekieswet, de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de provinciewet, het Kieswetboek, de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen en de wet tot regeling van de gelijktijdige parlements- en provincieraadsverkiezingen, en b) met uitzondering van de exclusieve bevoegdheid van de Raad van State om bij wijze van arresten op de beroepen in hoogste aanleg uitspraak te doen in kiesrechtzaken; c) met dien verstande dat decreten en ordonnanties die als gevolg hebben dat de evenredigheid van de zetelverdeling in verhouding tot de verdeling der stemmen vermindert, moeten worden aangenomen met de in artikel 35, § 3, bedoelde meerderheid. De gewesten oefenen deze bevoegdheid uit, onverminderd de artikelen 5, tweede en derde lid, 23bis en 30bis van de gemeentekieswet, gecoördineerd op 4 augustus 1932, en de artikelen 2, § 2, vierde lid, 3bis, tweede lid, 3novies, tweede lid, en 5, derde lid, van de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen; 5° het tuchtstelsel voor de burgemeesters, met dien verstande dat de burgemeester, die bij de Raad van State een beroep in hoogste aanleg instelt tegen een tegen hem uitgesproken tuchtsanctie die niet gebaseerd is op zijn kennelijk wangedrag, maar op de niet-naleving van een wet, een decreet, een ordonnantie, een reglement of een administratieve handeling, de kamer kan verzoeken, al naar het geval, een prejudiciële vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof of de zaak te verwijzen naar de algemene vergadering van de afdeling administratie, die nagaat of het reglement of de administratieve handeling geen inbreuk uitmaakt op artikel 16bis van deze bijzondere wet of artikel 5bis van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen; de kamer moet op dit verzoek ingaan; het Grondwettelijk Hof of de algemene vergadering van de afdeling administratie doet uitspraak binnen een termijn van zestig dagen; de kamer moet zich voor de oplossing van het geschil voegen, al naar het geval, naar het arrest van het Grondwettelijk Hof of de uitspraak van de algemene vergadering; het beroep van de burgemeester bij de Raad van State is opschortend; de Raad van State doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van zestig dagen; indien de verwijzing naar het Grondwettelijk Hof of de algemene vergadering wordt gevraagd, doet de Raad uitspraak binnen zestig dagen na hun uitspraak; 6° de kerkfabrieken en de instellingen die belast zijn met het beheer van de temporaliën van de erkende erediensten, met uitzondering van de erkenning van de erediensten en de wedden en pensioenen van de bedienaars der erediensten; 6 7° de begraafplaatsen en de lijkbezorging; 8° de verenigingen van provincies, bovengemeentelijke besturen en gemeenten tot nut van het algemeen, met uitzondering van het door de wet georganiseerde specifiek toezicht inzake brandbestrijding; 9° de algemene financiering van de gemeenten, de agglomeraties en federaties van gemeenten, de bovengemeentelijke besturen en de provincies; 9°bis ...; 10° de financiering van de opdrachten uit te voeren door de gemeenten, de agglomeraties en federaties van gemeenten, de bovengemeentelijke besturen, de provincies en door andere publiekrechtelijke rechtspersonen in de tot de bevoegdheid van de gewesten behorende aangelegenheden, behalve wanneer die opdrachten betrekking hebben op een aangelegenheid waarvoor de federale overheid of de gemeenschappen bevoegd zijn; 11° de voorwaarden waaronder en de wijze waarop binnengemeentelijke territoriale organen, bedoeld in artikel 41 van de Grondwet, kunnen worden opgericht. De handelingen, reglementen en verordeningen van de overheden van de provincies, de bovengemeentelijke besturen, de gemeenten, de agglomeraties en federaties van gemeenten en andere bestuursoverheden mogen niet in strijd zijn met de wetten en de besluiten van de federale overheid of de decreten en besluiten van de gemeenschappen, welke in elk geval die overheden met de uitvoering daarvan en met andere opdrachten, met inbegrip van het geven van advies, kunnen belasten, alsook met het op de begroting brengen van alle uitgaven die zij aan deze overheden opleggen.” De Commissie stelt vast dat voor zover de aanvraag moet worden beschouwd als een vraag om toegang tot bestuursdocumenten in de zin van artikel 32 van de Grondwet en voor zover de aanvrager zijn verzoek als burger heeft ingediend, de opgesomde materies die beheerst worden door de wet van 12 november 1997 niet van toepassing zijn op de aangevraagde documenten. De aanvrager dient zijn administratief beroep in te dienen bij de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de procedure volgen die voorgeschreven is door het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie van 16 mei 2019 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen’. 7 De Commissie is hoe dan ook niet bevoegd om uitspraak te doen over de aanvraag voor zover de aanvrager zich beroept op zijn hoedanigheid van gemeenteraadslid omdat de specifieke toegang van gemeenteraadsleden beheerst worden door artikel 84 van de Nieuwe Gemeentewet zoals die van toepassing is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Brussel, 2 maart 2020. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2020-020/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1