transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-90:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 90
Met betrekking tot het verkrijgen van een volledig afschrift van het dossier van betrokkene dat van ambtswege werd opgestart en inlichting/uitleg in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij een genomen beslissing
Date: 19/08/2019
- Copie locale: advies-2019-90.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 augustus 2019 ADVIES 2019-90 met betrekking tot het verkrijgen van een volledig afschrift van het dossier van betrokkene dat van ambtswege werd opgestart en inlichting/uitleg in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij een genomen beslissing (CTB/2019/85) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij brief van 17 juni 2019 vraagt de heer X aan de FOD Sociale Zekerheid om een volledig afschrift bij voorkeur via elektronische kopie/scan van het dossier dat van ambtswege op 3 augustus 2017 werd gestart en resulteerde in de beslissing van 29 mei 2019 – 0024/JYS met inbegrip van handgeschreven of digitale nota’s. Hij wenst eventueel ook documenten die vóór 3 augustus 2018 werden opgemaakt onder dezelfde omstandigheden te verkrijgen. Verder wenst hij inlichting/uitleg daarbij in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij de beslissing van 29 mei 2019. Hij meldt dat dit verzoek geen enkele toepassing inhoudt van de absolute of relatieve openbaarheid, zodat onverwijld aan het gevraagde toegangsrecht kan worden voldaan. 1.2. Omdat hij geen reactie ontvangt binnen de door de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) bepaalde termijn, verzoekt de aanvraagster de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, bij e-mail op 20 juli 2019 om een advies. Hij verzoekt de FOD Sociale Zekerheid bij brief gedateerd op 15 juli – maar waarvan blijkbaar op het origineel die datum werd geschrapt en vervangen door 20 juli 2019. Uit postbewijzen blijkt dat de aanvrager beide brieven heeft verstuurd op 20 juli 2019. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft heeft de aanvrager zijn verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging aan de FOD Sociale Zekerheid tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag De Commissie wenst er vooreerst op te wijzen dat de aanvrager verwarring zaait in zijn oorspronkelijke aanvraag door te melden dat “dit verzoek geen enkele toepassing inhoudt van de absolute of relatieve openbaarheid, zodat onverwijld aan het gevraagde toegangsrecht kan worden voldaan.” 3 Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie wenst te benadrukken dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten enkel wordt gegarandeerd ten aanzien van bestaande bestuursdocumenten en uit de wet van 11 april 1994 niet kan worden afgeleid dat bestuursdocumenten zouden moeten worden aangemaakt om te voldoen aan de aanvraag, ook niet in het kader van het recht op uitleg. De Commissie is dan ook van oordeel dat het verzoek van de aanvrager om “inlichting/uitleg daarbij in de vorm van een nominatieve lijst met functie van de betrokkenen bij de beslissing van 29 mei 2019” niet onder de toepassing van de wet van 11 april 1994 valt en bijgevolg in de aangegeven mate ongegrond moet worden geacht. Wat de vraag om toegang tot zijn administratief dossier betreft, komt het aan de FOD Sociale Zekerheid toe om na te gaan of zij eventueel uitzonderingsgronden kan of moet inroepen en dit inroepen behoorlijk in concreto kan motiveren. In elk geval heeft de aanvrager het vereiste belang om toegang te krijgen tot eventuele documenten van persoonlijke aard voor zover ze op hemzelf betrekking hebben. Ook kan de uitzonderingsgrond met betrekking van de persoonlijke levenssfeer (artikel 6, § 2, 1° van de wet van 11 april 1994) niet tegen hem worden ingeroepen voor zover de informatie op zijn eigen persoonlijke levenssfeer betrekking heeft. Evenmin kan het medisch beroepsgeheim tegen de aanvrager worden ingeroepen voor zover dit betrekking heeft op zijn eigen gegevens. Zelfs als eventuele andere uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen, dan moet de FOD Sociale Zekerheid rekening houden met het principe van de gedeeltelijke openbaarheid op grond waarvan slechts informatie aan de openbaarheid kan worden onttrokken die onder 4 één of meer uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie in de gevraagde bestuursdocumenten dient openbaar te worden gemaakt. Brussel, 19 augustus 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-90/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1