transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-84:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 84
Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een integraal afschrift van het fiscaal dossier en alle onderliggende documenten verbonden aan en/of bij de taxatieprocedure die leidde tot de inkohiering van de betwiste belastingaanslag voor het aanslagjaar 2016
Date: 19/08/2019
- Copie locale: advies-2019-84.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 19 augustus 2019 ADVIES 2019-84 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een integraal afschrift van het fiscaal dossier en alle onderliggende documenten verbonden aan en/of bij de taxatieprocedure die leidde tot de inkohiering van de betwiste belastingaanslag voor het aanslagjaar 2016 (CTB/2019/78) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 6 juni 2019 vraagt meester Geert Dierickx namens zijn cliënt Bieren Beyl aan de FOD Financiën om “een integraal afschrift van het fiscaal dossier namelijk het door de fiscus aangehouden administratief dossier inzake “Bieren Beyl” en/of alle onderliggende documenten verbonden aan en/of bij de taxatieprocedure die leidde tot de inkohiering van de betwiste belastingaanslag voor het aanslagjaar 2016”. 1.3. Omdat hij geen reactie ontvangt op zijn aanvraag, dient de verzoeker op 18 juli 2019 bij e-mail een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Diezelfde dag verzoekt hij ook de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft heeft de aanvrager zijn verzoek om advies aan de Commissie en het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie wenst er vooreerst op te wijzen dat de aanvrager in principe geen belang moet aantonen. Dit is slechts het geval voor zover de betrokken bestuursdocumenten als documenten van persoonlijke aard 3 kunnen worden gekwalificeerd. Een document van persoonlijke aard is “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen.” (artikel 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994). Zelfs als er dergelijke informatie in de gevraagde bestuursdocumenten aanwezig zouden zijn, dan nog moet de aanvrager geen belang aantonen voor zover het document van persoonlijke aard op hemzelf betrekking heeft. Hij moet slechts een belang aantonen voor documenten van persoonlijke aard die niet op zichzelf betrekking hebben. De Commissie wenst te benadrukken dat het beschikken over het vereiste belang in dit geval, niet automatisch de toegang tot de gevraagde bestuursdocumenten verzekert. Dit kan pas nadat vaststaat dat geen uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen. Voor zover de FOD Financiën geen uitzonderingsgronden inroept en dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde documenten openbaar te maken. Voor zover uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen, wil de Commissie ten slotte wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie in het betrokken bestuursdocument moet worden openbaar gemaakt. Brussel, 19 augustus 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-84/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1