transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-56:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 56
Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van de lopende en de vorige raamovereenkomst van de Regie der Gebouwen met Interim Vastgoedbeheer en van een overzicht van de panden die binnen deze overeenkomsten vielen
Date: 27/05/2019
- Copie locale: advies-2019-56.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
27 mei 2019
ADVIES 2019-56
met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van
de lopende en de vorige raamovereenkomst van de
Regie der Gebouwen met Interim Vastgoedbeheer en
van een overzicht van de panden die binnen deze
overeenkomsten vielen
(CTB/2019/50)
2
1. Een overzicht
1.1. Bij e-mail van 19 april 2019 vraagt de heer X aan de Regie der
Gebouwen om een kopie van de lopende en de vorige raamovereenkomst
tussen de Regie der Gebouwen en Interim Vastgoedbeheer. Verder vraagt
hij hoeveel overeenkomsten sinds 2011 zijn afgesloten. Hij vraagt verder
om voor de periode van de twee raamovereenkomsten een overzicht van
alle panden die in België beheerd werden en worden door Interim
Vastgoedbeheer.
1.2. Omdat de aanvrager binnen de wettelijke termijn geen reactie krijgt
op zijn vraag, dient hij bij e-mail van 21 mei 2019 een verzoek tot
heroverweging in bij de Regie der Gebouwen. Tegelijkertijd verzoekt hij
de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur (hierna
Commissie genoemd) om een advies.
2. De ontvankelijkheid van de aanvraag
De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994) voorschrijft,
heeft de aanvraagster haar verzoek om advies aan de Commissie en het
verzoek tot heroverweging aan de Regie der Gebouwen tegelijkertijd
ingediend.
3. De gegrondheid van de aanvraag
Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).
3
De Commissie moet vooreerst opmerken dat het recht van toegang tot
bestuursdocumenten enkel bestaat voor bestaande documenten en de
overheid geenszins verplicht tot het verzamelen en bundelen van
informatie. Zo moet de Regie der Gebouwen enkel ingaan op het verzoek
van de aanvrager voor zover zij beschikt over een overzicht van alle
panden die in België beheerd werden en worden door Interim
Vastgoedbeheer. Het eventueel niet voorhanden zijn van een dergelijk
bestuursdocument moet wel aan de aanvrager worden meegedeeld.
Verder wenst de Commissie er de Regie der Gebouwen op te wijzen dat
voor zover zij nalaat om een uitzonderingsgrond in te roepen en dit
inroepen behoorlijk en in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden het
gevraagde bestuursdocument openbaar te maken.
Voor zover uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen
wil de Commissie wijzen op het principe van de gedeeltelijke
openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een
uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken.
Alle andere informatie in het betrokken bestuursdocument moet worden
openbaar gemaakt.
Brussel, 27 mei 2019.
F. SCHRAM K. LEUS
secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-56/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
