Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-28:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 28

Met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het volledige dossier van een bepaalde persoon

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                      1 april 2019




                 ADVIES 2019-28

met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het
     volledige dossier van een bepaalde persoon

                     (CTB/2019/23)
                                                                            2

   1. Een overzicht

1.1. Bij brief van 1 februari 2019 vraagt de heer X om in naam en voor
rekening van mevrouw Y inzage en afschrift te krijgen van:
    - Alle pv’s, verslagen en andere documenten die betrekking hebben
       op mevrouw Kaoutar Y, meer bepaald deze in verband met of naar
       aanleiding van de gebeurtenissen van 11 juli 2018 en die in het
       bezit zijn van de PZ Brussel Hoofdstad-Elsene;
    - In alle correspondentie, e-mailverkeer en andere documenten
       uitgewisseld tussen de PZ Brussel Hoofdstad Elsene enerzijds en de
       Dienst Vreemdelingenzaken, de Staatsveiligheid (of andere al dan
       niet overheidsdiensten) m.b.t. mevrouw Y op 11 juli 2018;
    - Van alle mogelijke bestuursdocumenten in het bezit van de PZ
       Brussel Hoofdstad-Elsene waarin de precieze locatie en het adres is
       opgenomen waar mevrouw Y zich bevond tussen het ogenblik van
       haar ‘ontvoering’ 11 juli 2018 omstreeks 12 u tot 21 u (dus
       gedurende ongeveer 9 uur) toen ze naar de Koningsstraat 202 A
       werd gebracht. Verzoeker wenst dienaangaande dan ook inzage in
       en afschrift van alle relevante pv’s, verslagen en documenten.

1.2. Met een brief van 1 februari 2019 bezorgt de aanvrager aan de
Lokale Politie Brussel Hoofdstad-Elsene de volmacht van mevrouw Y om
in haar naam en voor haar rekening informatie op te vragen. Die volmacht
heeft hij van mevrouw Y ontvangen op 30 januari 2019. Dit mandaat
omvat het volgende:
       “- consulter et recevoir une copie du dossier complet et tout
            document administratif qui est en possession de la zone de
            police Bruxelles Capitale Ixelles concernant la mandante
            madame Kaoutar Y,
       - consulter et recevoir une copie de toute la correspondance
           entre la zone de police Bruxelles Capitales Ixelles et la Sûreté
           de l’Etat, la police fédérale ou l’Office des étrangers concernant
           madame Kaoutar Y,
       - recevoir et entretenir toute correspondance administrative
           concernant le dossier de la mandante et concernant la
           mandante,
       - et, de façon générale, effectuer toute les démarches utiles à la
           sauvegarde des intérêts de la mandante. »
                                                                        3

1.3. De Lokale Politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene weigert de
toegang tot de gevraagde documenten omdat de genoemde feiten het
voorwerp uitmaken van een gerechtelijk dossier en dat bijgevolg geen
enkel administratief dossier werd gegenereerd noch opgesteld dat aan de
aanvrager uit hoofde van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de
openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) kan worden
meegedeeld.

1.4. Omdat hij het niet eens is met dit standpunt dient hij bij brief van
20 maart 2019 een verzoek tot heroverweging in bij de Politiezone Brussel
Hoofdstad-Elsene. Bij e-mail van dezelfde dag bezorgt hij de Commissie
voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
verzoeker heeft immers het verzoek tot heroverweging aan de Lokale
Politie Brussel Hoofdstad-Elsene en het verzoek om advies aan de
Commissie tegelijkertijd ingediend zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11
april 1994 voorschrijft.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Documenten die in rechtstreekse relatie staan tot een opsporings- of
gerechtelijk onderzoek zijn gerechtelijke documenten. De toegang tot
deze documenten wordt niet geregeld door de wet van 11 april 1994, maar
door het wetboek van Strafvordering.

De Commissie moet evenwel vaststellen dat de aanvrager ook andere
documenten vraagt dan deze die door de Politiezone Brussel Hoofdstad-
Elsene zijn aangemaakt in het kader van een opsporings- of gerechtelijk
onderzoek, maar ook tot o.m. documenten die werden verkregen of
werden verstuurd met andere administratieve diensten. Voor zover zij
bestaan, moeten ze worden geacht bestuursdocumenten te zijn en in
zoverre ze geen deel uitmaken van het gerechtelijk dossier.

Voor zover de aanvraag betrekking heeft op de toegang tot
bestuursdocumenten wil de Commissie benadrukken dat artikel 32 van de
Grondwet en de wet van 11 april 1994 principieel het recht van toegang
                                                                         4

tot    alle    bestuursdocumenten       huldigen.     De     toegang   tot
bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich
bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overwegingen
B.2.1 en B.2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

Het Grondwettelijk Hof heeft er bovendien op gewezen dat wanneer de
Grondwetgever artikel 32 van de Grondwet heeft aangenomen, is
onderstreept dat de uitzonderingen op dat recht in beginsel een onderzoek
geval per geval van de verschillende belangen vereisen: “telkens (moet) in
concreto het belang van de openbaarmaking (…) worden afgewogen tegen
het belang beschermd door een uitzonderingsgrond” (Parl.St., Kamer,
1992-1993, nr. 839/1, p. 5). (Grondwettelijk Hof arrest 167/2018,
overweging B.7.4). Verder stelt het Hof dat als wezenlijk wordt
beschouwd “dat steeds in concreto moet kunnen worden beoordeeld of de
aanvraag om inzage in een bestuursdocument al dan niet kan worden
ingewilligd” (Grondwettelijk Hof arrest nr. 167/2018 van 29 november
2018, overweging B.13.3).

Voor zover bepaalde van de gevraagde documenten als
bestuursdocumenten moeten worden gekwalificeerd moet de Politiezone
Brussel Hoofdstuk-Elsene de aanvrager meedelen of ze bestaan. Bestaan ze
niet, dan is de aanvraag zonder voorwerp wat dit betreft. Bestaan ze
evenwel, dan moet toegang tot deze documenten worden gegeven tenzij
een of meer uitzonderingsgronden kunnen worden ingeroepen en dit
inroepen in concreto kan worden gemotiveerd.


Brussel, 1 april 2019.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-28/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1