transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-123:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 123
Met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van de volledige tekst van de examenopgaven en van de oplossingen van een afgelegde test
Date: 17/10/2019
- Copie locale: advies-2019-123.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 17 oktober 2019 ADVIES 2019-123 met betrekking tot het verkrijgen van een afschrift van de volledige tekst van de examenopgaven en van de oplossingen van een afgelegde test (CTB/2019/118) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 27 september 2019 vraagt X aan de FOD BOSA om inzage, uitleg en mededeling in afschrift van de Module 2.1.-C (verbaal redeneervermogen en administratieve vaardigheid) van de selectie ANG19148. Meer bepaald wenst de aanvrager toegang “tot de afgelegde test en de gegeven antwoorden en de volledige tekst van de examenopgaven en oplossingen (d.w.z. de correcte antwoorden per vraag, zijnde het verbeterrooster en de scoringssleutels)”. 1.2. Bij e-mail van 4 oktober 2019 antwoordt de FOD BOSA aan de aanvrager het volgende: “Tijdens de inzage van de redeneertesten, situationele beoordelingstesten en postbaktesten kunnen de kandidaten hun test bekijken met de door hen gegeven antwoorden. De kandidaten hebben echter geen toegang tot de correcte antwoorden op testen. Deze testen evalueren de redeneervaardigheid van kandidaten en voorspellen de gedragstendensen die kandidaten vertonen in hun functie. Het betreft hier geen kennistesten waarop men kan slagen mits een uitgebreide voorbereiding. De redeneervaardigheden en gedragsmatige competenties kunnen niet worden ingestudeerd, maar worden tijdens de loopbaan en de hierin opgedane ervaringen ontwikkeld. Indien de kandidaten tijdens een inzage toegang zouden hebben tot de correcte antwoorden, zou dit de doelstelling van de testen, met name het voorspellen en evalueren van de competenties en vaardigheden, ondermijnen bij een volgende testafname. In werkelijkheid zou Selor dan de technische kennis evalueren die kandidaten hebben over de test of de competenties. Tijdens de inzage van testen waarmee technische kennis geëvalueerd wordt (kennis die ingestudeerd kan worden), krijgen de kandidaten daarentegen wel toegang tot de correcte antwoorden, samen met de gegeven antwoorden op de test. In onze procedures ligt er een maximale duur vast waarin de kandidaten toegang krijgen tot de vragen en mogelijke antwoorden. Deze inzage is bedoeld om bijvoorbeeld de vragen na te lezen of om na te kijken of al de antwoorden correct zijn opgeslagen. Het is 3 echter niet de bedoeling om de test te proberen verbeteren, of de test opnieuw af te leggen in exact dezelfde omstandigheden als de eerste keer. Wij achten een tijd van 1 uur dan ook meer dan voldoende om een test na te lezen. De referentiegroep waarmee uw resultaat vergeleken wordt, betreft de groep van kandidaten die deze test in dezelfde omstandigheden hebben afgelegd gedurende de afgelopen jaren. Voor eenzelfde test wordt er steeds een verschillende referentiegroep per taalrol en per niveau gebruikt. In deze referentiegroep gaat het steeds om unieke kandidaten, indien een kandidaat de test meerdere keren heeft afgelegd, wordt enkel rekening gehouden met het eerste resultaat. Ik heb uw gegevens ook doorgegeven aan de dienst die verantwoordelijk is voor het inplannen van de inzage. Zij zullen u contacteren op het moment dat u een datum kan kiezen voor de inzage.” 1.3. Omdat de aanvrager het niet eens is met het standpunt van de FOD BOSA, dient hij/zij bij e-mail van 8 oktober 2019 een verzoek tot heroverweging in. Bij e-mail van dezelfde dag dient de aanvrager een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging aan de FOD BOSA en het verzoek om advies aan de Commissie zijn zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) voorschrijft, gelijktijdig ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in 4 concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie stelt vast dat de FOD BOSA stelselmatig de toegang weigert tot de correcte antwoorden per vraag, zijnde het verbeterrooster en de scoringssleutels zonder een bij de wet voorziene uitzonderingsgrond in te roepen en dit inroepen behoorlijk in concreto te motiveren. Dit is ook nu niet anders. Op deze manier plaatst de FOD BOSA zich buiten de wet. Wat de toegang tot de andere gevraagde documenten betreft, beperkt de FOD BOSA zich tot het verstrekken van inzage en ze beperkt bovendien dit inzagerecht tot 1 uur. De Commissie moet erop wijzen dat de drie modaliteiten waaronder het recht van toegang tot bestuursdocumenten kan worden uitgeoefend volgens artikel 4 van de wet van 11 april 1994 inhouden dat eenieder “elk bestuursdocument ter plaatse kan inzien, dienomtrent uitleg kan krijgen en mededeling in afschrift ervan kan ontvangen”. Enkel wanneer een bestuursdocument een werk is waarop een auteursrecht rust en dit auteursrecht berust bij een derde, is het verkrijgen van een kopie onderworpen aan een toestemming van de auteursrechthebbende. Aangezien de FOD BOSA deze beperking op het verkrijgen van een kopie niet inroept, mag de Commissie ervan uitgaan dat er geen juridische grondslag voorhanden is om het verstrekken van een kopie te weigeren, als er geen uitzondering wordt aangevoerd en dit inroepen behoorlijk is gemotiveerd is om het inzagerecht en het recht op uitleg te weigeren. Bovendien stelt de Commissie vast dat ook voor de toegang tot bestuursdocumenten in de vorm van inzage de FOD BOSA ten onrechte een tijdslimiet op eenzijdige wijze oplegt. Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan er van uit dat het aan de aanvrager toekomt om te bepalen hoeveel tijd hij nodig heeft om zijn inzagerecht uit te oefenen. Iedereen moet op zijn eigen tempo zijn recht van toegang kunnen uitoefenen om voldoende kennis te kunnen nemen van de inhoud van het gevraagde bestuursdocument. Het komt dus aan de aanvrager toe om te bepalen of één uur al dan niet voldoende is om zijn inzagerecht uit te 5 oefenen. Natuurlijk moet het inzagerecht in alle redelijkheid worden uitgeoefend. Wel stelt de FOD BOSA te dezen terecht dat het inzagerecht niet inhoudt dat de aanvrager de test zou mogen verbeteren of de test opnieuw zou mogen afleggen. Onder dat te dezen geldende voorbehoud, komt het verder de FOD BOSA niet toe om het doel te bepalen van het inzagerecht. Dit komt enkel de aanvrager toe. Brussel, 17 oktober 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-123/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1