Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-109:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 109

Met betrekking tot het verkrijgen van een overzicht van de uitgevoerde controles bij Havian bvba alsook de onderbouwende communicatie hiervan

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                    23 september 2019




                 ADVIES 2019-109

 met betrekking tot het verkrijgen van een overzicht
van de uitgevoerde controles bij Havian bvba alsook de
       onderbouwende communicatie hiervan

                     (CTB/2019/104)
                                                                         2

   1. Een overzicht

1.1. Bij webformulier van 28 augustus 2019 vraagt de heer X van Havian
bvba aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
(FAVV) om een overzicht te bekomen van de uitgevoerde controles bij
Havian bvba in 2016, 2017 en 2018 alsook de onderbouwende
communicatie hiervan (PV’s/verwittigingen, ed. …)

1.2. Bij e-mail van 4 september 2019 bezorgt het FAVV een aantal
documenten aan de aanvrager en merkt daarbij op dat alle gegevens die
zouden kunnen verwijzen naar de betrokken controleur(s) werden
verwijderd.

1.3. Bij e-mail van 4 september 2019 vraagt mevrouw Y van Havian bvba
de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, het volgende: “Wij hebben de vraag gesteld aan het
FAVV om een overzicht en een kopie te bekomen van alle PV’s,
verwittigingen en alle andere documentatie rond onze onderneming
(bijvoorbeeld missierapporten). Onderstaand ziet u (en in bijlage) dat wij
enkel een kopie hebben kunnen bekomen van de missierapporten. Dienen
wij ons tot uw administratie (zoals in onderstaand mail werd beschreven)
te richten voor het bekomen van de overige documentatie (overzicht,
kopie’s pv, kopie’s verwittigingen, kopie’s pv’s inbeslagname)?”

1.4. Bij e-mail van 6 september 2019 verduidelijkt het secretariaat van de
Commissie welke stappen de aanvraagster kan ondernemen.

1.5. Bij e-mail van 6 september 2019 dient de aanvraagster een verzoek tot
heroverweging in bij het FAVV en tegelijkertijd een verzoek om advies bij
de Commissie. Ze meldt dat ze in de ontvangen documenten het volgende
niet heeft teruggevonden:
- overzicht documentatie;
- kopie PV’s;
- kopie PV’s inbeslagname;
- kopie verwittigingen.
                                                                            3

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Het verzoek tot heroverweging bij het FAVV en het verzoek om advies
aan de Commissie zijn zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994
‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994)
voorschrijft, gelijktijdig ingediend. De Commissie moet echter opmerken
dat haar advies maar betrekking heeft op informatie die niet als milieu-
informatie kan worden gekwalificeerd. In dit geval is immers de wet van
5 augustus 2006 ‘betreffende de toegang van het publiek tot milieu-
informatie’ en zijn de daarin aanwezige procedures van toepassing. Het is
aan het FAVV om dit na te gaan.

3. De gegrondheid van de aanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen
principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang
tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of
meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die
zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

De Commissie moet wat de missierapporten betreft, erop wijzen dat het
FAVV de namen van de controleurs niet zomaar kan verwijderen, maar
enkel wanneer zij in concreto kan motiveren waarom de openbaarmaking
ervan een inbreuk toebrengt aan de persoonlijke levenssfeer van de
betrokken persoon. De Commissie wil opmerken dat zij moeilijk kan
inzien dat dit het geval is aangezien de controleurs optreden in een
officiële hoedanigheid en zij hun gezag om controles uit te voeren, putten
uit hun officiële aanstelling als controleur. De burger moet in staat zijn om
na te gaan of dit laatste inderdaad het geval is.

Wat de niet verstrekte documenten betreft, is het FAVV ertoe gehouden
de bestuursdocumenten openbaar te maken voor zover het geen
uitzonderingsgronden inroept die terug te vinden zijn in artikel 6 van de
                                                                           4

wet van 11 april en ze dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert. Het
begrip “bestuursdocument” is door de wetgever heel ruim gedefinieerd als
“alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve
overheid beschikt” (artikel 1, tweede lid, 2° van de wet van 11 april 1994).

De Commissie wenst verder te wijzen op het principe van de gedeeltelijke
openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie in een
bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die
onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een
bestuursdocument dient vooralsnog openbaar te worden gemaakt.


Brussel, 23 september 2019.




   F. SCHRAM                                                 K. LEUS
   secretaris                                               voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-109/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1