transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-109:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 109
Met betrekking tot het verkrijgen van een overzicht van de uitgevoerde controles bij Havian bvba alsook de onderbouwende communicatie hiervan
Date: 23/09/2019
- Copie locale: advies-2019-109.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 23 september 2019 ADVIES 2019-109 met betrekking tot het verkrijgen van een overzicht van de uitgevoerde controles bij Havian bvba alsook de onderbouwende communicatie hiervan (CTB/2019/104) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij webformulier van 28 augustus 2019 vraagt de heer X van Havian bvba aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) om een overzicht te bekomen van de uitgevoerde controles bij Havian bvba in 2016, 2017 en 2018 alsook de onderbouwende communicatie hiervan (PV’s/verwittigingen, ed. …) 1.2. Bij e-mail van 4 september 2019 bezorgt het FAVV een aantal documenten aan de aanvrager en merkt daarbij op dat alle gegevens die zouden kunnen verwijzen naar de betrokken controleur(s) werden verwijderd. 1.3. Bij e-mail van 4 september 2019 vraagt mevrouw Y van Havian bvba de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, het volgende: “Wij hebben de vraag gesteld aan het FAVV om een overzicht en een kopie te bekomen van alle PV’s, verwittigingen en alle andere documentatie rond onze onderneming (bijvoorbeeld missierapporten). Onderstaand ziet u (en in bijlage) dat wij enkel een kopie hebben kunnen bekomen van de missierapporten. Dienen wij ons tot uw administratie (zoals in onderstaand mail werd beschreven) te richten voor het bekomen van de overige documentatie (overzicht, kopie’s pv, kopie’s verwittigingen, kopie’s pv’s inbeslagname)?” 1.4. Bij e-mail van 6 september 2019 verduidelijkt het secretariaat van de Commissie welke stappen de aanvraagster kan ondernemen. 1.5. Bij e-mail van 6 september 2019 dient de aanvraagster een verzoek tot heroverweging in bij het FAVV en tegelijkertijd een verzoek om advies bij de Commissie. Ze meldt dat ze in de ontvangen documenten het volgende niet heeft teruggevonden: - overzicht documentatie; - kopie PV’s; - kopie PV’s inbeslagname; - kopie verwittigingen. 3 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging bij het FAVV en het verzoek om advies aan de Commissie zijn zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) voorschrijft, gelijktijdig ingediend. De Commissie moet echter opmerken dat haar advies maar betrekking heeft op informatie die niet als milieu- informatie kan worden gekwalificeerd. In dit geval is immers de wet van 5 augustus 2006 ‘betreffende de toegang van het publiek tot milieu- informatie’ en zijn de daarin aanwezige procedures van toepassing. Het is aan het FAVV om dit na te gaan. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie moet wat de missierapporten betreft, erop wijzen dat het FAVV de namen van de controleurs niet zomaar kan verwijderen, maar enkel wanneer zij in concreto kan motiveren waarom de openbaarmaking ervan een inbreuk toebrengt aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokken persoon. De Commissie wil opmerken dat zij moeilijk kan inzien dat dit het geval is aangezien de controleurs optreden in een officiële hoedanigheid en zij hun gezag om controles uit te voeren, putten uit hun officiële aanstelling als controleur. De burger moet in staat zijn om na te gaan of dit laatste inderdaad het geval is. Wat de niet verstrekte documenten betreft, is het FAVV ertoe gehouden de bestuursdocumenten openbaar te maken voor zover het geen uitzonderingsgronden inroept die terug te vinden zijn in artikel 6 van de 4 wet van 11 april en ze dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert. Het begrip “bestuursdocument” is door de wetgever heel ruim gedefinieerd als “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt” (artikel 1, tweede lid, 2° van de wet van 11 april 1994). De Commissie wenst verder te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie in een bestuursdocument aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument dient vooralsnog openbaar te worden gemaakt. Brussel, 23 september 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-109/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1