transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-101:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 101
Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van examenvragen, de antwoorden op de examenvragen en de correcte antwoorden op de test
Date: 5/09/2019
- Copie locale: advies-2019-101.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 5 september 2019 ADVIES 2019-101 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van examenvragen, de antwoorden op de examenvragen en de correcte antwoorden op de test (CTB/2019/97) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 30 juli 2019 vraagt de heer X aan de afgevaardigde van de FOD Beleid en Ondersteuning (FOD BOSA) bij de RSZ of Selor al dan niet voorziet in de mogelijkheid om volledige inzage te verkrijgen van de door hem afgelegde test – Specifieke Module Bevordering B – Deel 1 waaraan hij op vrijdag 21 juni 2016 bij Selor deelnam en waarvan Selor hem op donderdag 18 juli 2019 het resultaat meedeelde. Hieronder verstaat de heer Smets volledige inzage van de te beantwoorden vragen, zijn antwoorden op die vragen evenals de correcte antwoorden op de test. Bovendien vraagt hij uitdrukkelijk een kopie van deze documenten. Daarnaast stelt hij ook volgende vragen: “- Kan mij bevestigd worden dat bij aanvang van de test, op het mij ter beschikking gestelde computerscherm, werd meegedeeld dat er bij wat als een foutief antwoord zou worden beschouwd, dit tot geen verlies van punten zou leiden, en dat er dus geen sprake was van een penalisatie van een foutief antwoord? - Graag een uitgebreide bespreking van de wijze waarop de test verbeterd werd, zowel wat betreft de exacte weging van de normatieve als de ipsatieve berekeningen, en de uitgebreide, duidelijke, pertinente en draagkrachtige motivering van de aan mij toegekende score. - Graag een zo uitgebreid als mogelijk duidelijk feedbackrapport met betrekking tot de door mij gegeven antwoorden.” 1.2. In haar antwoord van 9 augustus 2019 antwoordt de afgevaardigde van de FOD BOSA bij de RSZ dat het mogelijk is om een test-inzage aan te vragen bij Selor. Tijdens de inzage van de situationele beoordelingstesten kunnen de kandidaten hun test bekijken evenals de door hen gegeven antwoorden. Zij hebben echter geen toegang tot de correcte antwoorden op de testen. Deze testen evalueren de redeneervaardigheid van kandidaten en voorspellen de gedragstendensen die kandidaten vertonen in hun functie. Het betreft geen kennistesten waarop men kan slagen mits een uitgebreide voorbereiding. De redeneervaardigheden en gedragsmatige competenties kunnen niet worden ingestudeerd maar worden ontwikkeld gedurende de loopbaan mede door de opgedane ervaringen. Indien de kandidaten tijdens een inzage toegang zouden hebben tot de correcte antwoorden, zou dit de doelstelling van de testen, met name het voorspellen en evalueren van de competenties en vaardigheden ondermijnen bij een volgende testafname. In werkelijkheid zou Selor dan de technische kennis evalueren die kandidaten hebben over 3 de test of de competenties. De aanvrager wordt verzocht te laten weten of hij effectief een inzage wenst. Daarnaast krijgt de aanvrager ook een antwoord op zijn andere gestelde vragen. 1.3. Bij e-mail van 20 augustus 2019 dient de aanvrager een verzoek tot heroverweging in bij de afgevaardigde van BOSA bij de RSZ. Bij e-mail van dezelfde dag vraagt zij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genaamd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is voor zover het betrekking heeft op het verkrijgen van een afschrift van de gevraagde bestuursdocumenten. Het verzoek tot heroverweging bij de afgevaardigde van de FOD BOSA bij het RSZ en het verzoek om advies aan de Commissie zijn zoals de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: wet van 11 april 1994) voorschrijft, gelijktijdig ingediend. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer één of meer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De Commissie stelt vast dat de aanvrager enkel inzage kan krijgen in de test met de door hem gegeven antwoorden. Een kopie wordt hem geweigerd evenals de toegang tot de correcte antwoorden op de teksten. 4 De wet van 11 april 1994 huldigt het principe dat er bij de beoordeling van de aanvraag geen onderscheid mag worden gemaakt tussen de wijzen waarop het recht van toegang tot bestuursdocumenten kan worden uitgeoefend. De keuze van de wijze van uitoefening van het recht van toegang komt enkel aan de aanvrager toe. Wel wordt het verkrijgen van een kopie onderworpen aan het eventueel betalen van een vergoeding conform het koninklijk besluit van 17 augustus 2007 ‘tot vaststelling van het bedrag van de vergoeding verschuldigd voor het ontvangen van een afschrift van een bestuursdocument of een document met milieu- informatie’. Voor zover de examenopgaven en oplossingen moeten worden opgevat als een auteursrechtelijk beschermd werk in de zin van Boek XI, Titel 5 van het Wetboek van Economisch Recht, is de toegang in de vorm van het afleveren van een kopie onderworpen aan de toestemming van de auteursrechthebbende. De Commissie heeft echter in eerdere adviezen geoordeeld dat dit enkel het geval is voor zover de auteursrechthebbende een derde is en het auteursrecht niet in handen is van de overheid. Een weigering die is gebaseerd op het feit dat de doelstelling van de testen, met name het voorspellen en evalueren van de competenties en vaardigheden zou worden ondermijnd bij een volgende testafname, vormt geen wettelijke grondslag om de toegang tot de correcte antwoorden te weigeren noch een reden om een kopie te weigeren van de vragen en de door de kandidaat verstrekte antwoorden. De FOD BOSA is er dan ook toe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde documenten in de vorm zoals die door verzoeker is gevraagd zo hij geen uitzonderingsgronden of eventuele andere beperking inroept die zijn grondslag vindt in de artikelen 6 en 9 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen behoorlijk in concreto motiveert. Brussel, 5 september 2019. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-101/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1