transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2019-05:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 5
Met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het volledig dossier over de installatie van windturbines
Date: 14/01/2019
- Copie locale: advies-2019-05.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
14 januari 2019
ADVIES 2019-5
met betrekking tot het verkrijgen van toegang tot het
volledig dossier over de installatie van windturbines
(CTB/2018/125)
2
1. Een overzicht
1.1. Bij e-mail van 24 december 2018 vraagt mevrouw X aan de dienst
milieu van de gemeente Ardooie om het volledig dossier over de
installatie van windturbines door Aspiravi schriftelijk te bezorgen of
klaar te leggen.
1.2. Bij e-mail van 24 december 2018 weigert een ambtenaar van de
dienst milieu van de gemeente Ardooie een kopie van het dossier te
bezorgen. De aanvraagster kan wel inzage van het dossier krijgen.
1.3. Bij e-mail van 27 december 2018 dient meester Griet Cnudde
namens mevrouw “Y” een verzoek tot heroverweging in omdat zij
nog geen kopie hebben ontvangen van het dossier omdat het ter
inzage zou liggen op het gemeentehuis. Het dossier is daarnaast
slechts partieel ter beschikking gesteld op het omgevingsloket en dit
pas vanaf 17 december 2018, terwijl dit loket proces tot doel heeft de
toegankelijkheid van de documenten te verhogen.
1.4. Bij e-mail van 28 december 2018 weigert de gemeente Ardooie om
een digitale kopie van het dossier ter beschikking te stellen. Er
wordt wel gesteld dat de vraag aan de algemeen directeur zal worden
voorgelegd als hij uit verlof is. Opnieuw wordt gewezen op de
mogelijkheid om het dossier ter plaatse te komen inzien. Er wordt
ook gevraagd wie de advocate precies vertegenwoordigt.
1.5. Bij e-mail van 28 december 2018 vraagt mevrouw Cnudde de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies.
2. De beoordeling van de adviesaanvraag
De Commissie is van oordeel niet alleen dat het verzoek om advies niet
ontvankelijk is omdat de procedure niet correct werd gevolgd; maar,
bovendien, dat zij niet bevoegd is om een advies uit te brengen.
De Commissie is op grond van artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994
‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ slechts bevoegd om adviezen
te verlenen in het kader van een administratief beroep over vragen om
3
toegang tot bestuursdocumenten waarover een federale administratieve
overheid beschikt. Op grond van artikel 9, § 1 van de wet van 12
november 1997 ‘betrefffende de openbaarheid van bestuur in de
provincies en gemeenten’ is zij tevens bevoegd om adviezen te verlenen
in het kader van het administratief beroep m.b.t. vragen om toegang tot
bestuursdocumenten waarover een provinciale of gemeentelijke
administratieve overheid beschikt voor zover deze bevoegdheid nog
federaal is gebleven. In het kader van de staatshervorming werd de
organieke bevoegdheid over de gemeenten grotendeels overgedragen aan
gewesten zodat op de vraag om toegang tot bestuursdocumenten in het
bezit van de gemeenten en de te volgen procedure, wordt geregeld door
het decreet van 26 maart 2004 en vanaf 1 januari 2019 door het Vlaams
bestuursdecreet van 7 december 2018.
Brussel, 14 januari 2019.
F. SCHRAM K. LEUS
secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2019-05/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
