transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2018-38:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 38
Met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een brief over de wijziging in de kinderbijslag en van andere brieven
Date: 07/05/2018
- Copie locale: advies-2018-38.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 7 mei 2018 ADVIES 2018-38 met betrekking tot het verkrijgen van een kopie van een brief over de wijziging in de kinderbijslag en van andere brieven (CTB/2018/35) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij e-mail van 24 februari 2018 vraagt mevrouw X aan Partena om haar een kopie te bezorgen van een brief die door Partena werd gestuurd aan haar ex-echtgenoot, de heer Y, over de wijziging in de kinderbijslag naar aanleiding van een wijziging in zijn persoonlijke situatie en van andere brieven die Partena in het verleden heeft verstuurd. Ze wenst in de toekomst ook standaard een kopie te ontvangen van de brieven die in verband met het kindergeld door Partena aan de vader van haar kinderen gestuurd wordt. 1.2. Bij e-mail van 31 maart 2018 verzoekt mevrouw X Partena nogmaals om haar vraag te beantwoorden. 1.3. Bij e-mail van 11 april 2018 antwoordt Partena dat er geen kopie kan worden verstuurd van de brief die Partena heeft verstuurd aan de heer Y op grond van "de wet op de privacy". 1.4. Omdat ze het niet eens is met dit standpunt verzoekt mevrouw X bij e-mail van 25 april 2018 dat Partena haar verzoek zou heroverwegen. Tegelijkertijd vraagt ze de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur (hierna: de Commissie) om een advies. 2. De beoordeling van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat het verzoek om advies correct is gebeurd op grond van artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 ‘betreffende de openbaarheid van bestuur’ (hierna: de wet van 11 april 1994). Dit betekent evenwel niet dat de wet van 11 april 1994 van toepassing is. De Commissie oordeelt dat dit niet het geval is. Partena Onafhankelijk Ziekenfonds Vlaanderen is een fusie van twee ziekenfondsen waarvan de doeleinden omschreven zijn in artikel 2 van de statuten zoals gecoördineerd en van kracht op 1 januari 2018. Ze staat onder meer in voor de deelname aan de uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen op grond van artikel 3, eerste lid, a en c van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen en haar uitvoeringsbesluiten en in het kader van artikel 3, eerste lid b en c van 3 diezelfde wet voor het toekennen van tegemoetkomingen, voordelen en uitkeringen aan de leden en de personen te hunnen laste. Zoals de Commissie in haar advies 2018-34 heeft geoordeeld kan Partena enkel worden beschouwd als een administratieve overheid voor zover het diensten verricht in het kader van de uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, waartoe haar de toelating werd gegeven door de landsbond waarbij het is aangesloten en het verlenen van de nodige hulp, voorlichting, begeleiding en bijstand bij het vervullen van deze opdracht. De wet van 11 april 1994 is bovendien slechts in zijn geheel van toepassing op federale administratieve overheden, wat meebrengt dat de opdracht die een ziekenfonds als functionele administratieve overheid vervult in uitvoering gebeurd van federale wetgeving opdat Partena, in de hoedanigheid van functionele administratieve overheid onderworpen zou zijn aan de wet van 11 april 1994. De materie "gezinsbijslagen" is evenwel op grond van de zesde staatshervorming overgeheveld naar de gemeenschappen. De overdracht van de bevoegdheid heeft betrekking op de kinderbijslag, het kraamgeld, de adoptiepremies en de gewaarborgde gezinsbijslag. De bevoegdheid die aan de gemeenschappen op dit gebied toevalt, is verankerd in artikel 5, § 1, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen (hierna: BWHI), waarbij de gezinsbijslagen als een aparte categorie van persoonsgebonden aangelegenheden worden omschreven. Partena kan dan ook niet worden beschouwd als een federale administratieve overheid als zij handelt in het kader van de kinderbijslagen als aspect van de gezinsbijslagen zoals bedoeld in artikel 5, § 1 BWHI. Brussel, 7 mei 2018. F. SCHRAM K. LEUS secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2018-38/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1