Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2017-49:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 49

Met betrekking tot de toegang tot documenten met betrekking tot de financiële overgangsmaatregelen voor zelfstandigen

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                  23 oktober 2017




                ADVIES 2017-49

met betrekking tot de toegang tot documenten met
betrekking tot de financiële overgangsmaatregelen
                voor zelfstandigen
                   (CTB/2017/83)
                                                                       2

   1. Een overzicht

1.1. Mevrouw X vraagt bij e-mail van 28 mei 2017 aan de Minister van
Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s, Landbouw en Maatschappelijke
Integratie om de stand van zaken inzake de onderhandelingen over de
eventuele overgangsmaatregelen voor het nieuwe bijdragensysteem voor
zelfstandigen.

1.2. Bij e-mail van 7 juni 2017 antwoordt de minister dat al meermaals
werd aangegeven dat de besprekingen binnen het monitoringcomité nog
niet zijn afgerond en de minister niet zal nalaten verzoekster op de
hoogte te brengen van de genomen beslissing. Bovendien moet deze
maatregel ook nog worden goedgekeurd door de andere
regeringspartijen.

1.3. Bij e-mail van 10 augustus 2017 vraagt mevrouw X opnieuw om
haar een overzicht te geven van de huidige stand van zaken met
betrekking tot de financiële overgangsmaatregelen voor de zelfstandigen
die door het nieuwe bijdragensysteem inzake RSZ-bijdragen zwaar
financieel benadeeld worden ten aanzien van andere bijdrageplichtigen,
omdat hun inkomsten in de driejarige periode voor de herziening
bijzonder laag waren in vergelijking met hun inkomsten na de
inwerkingtreding van de nieuwe regeling, waardoor zij voor de periode
waarin zij veel lagere inkomsten hadden, toch proportioneel veel te hoge
RSZ bijdragen zouden moeten betalen, gelet op de afwezigheid van elke
overgangsmaatregel in die zin. Verder vraagt ze uitdrukkelijk om met
toepassing van artikel 4 van de wet van 11 april 1994 alle
bestuursdocumenten (waaronder studies, analyses, voorstellen en
ontwerpregelingen die werden uitgewerkt binnen het monitoringcomité
en binnen de FOD Economie, of binnen andere overheidsorganen)
digitaal over de maken.

1.4. Omdat zij geen reactie heeft ontvangen op haar e-mail van 10
augustus 2017 verzoekt mevrouw X bij mail van 14 september 2017
opnieuw om de openbaarmaking van alle bestuursdocumenten met
betrekking tot het vinden van een oplossing van de door de wetgever
niet voorziene aanwezigheid van een overgangsregeling. In dezelfde e-
mail die ook in cc. werd gericht aan de Commissie voor de toegang tot en
het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, stelt ze dat ze ten bewarende titel klacht neerlegt bij de
                                                                        3

Commissie. Diezelfde bij e-mail overgemaakte brief is ook gericht aan de
bevoegde minister en houdt een verzoek in om de beslissing te herzien.

1.5. Op haar vergadering van 2 oktober 2017 heeft de Commissie een
advies over deze aanvraag uitgebracht.

1.6. Bij e-mail van 12 oktober bezorgt mevrouw X aan de Minister van
Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s, Landbouw en Maatschappelijke
Integratie een nieuw verzoek tot heroverweging en aan de Commissie
een nieuw verzoek om advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat het verzoek om advies niet ontvankelijk
is. De Commissie heeft immers op 2 oktober 2017 al een advies
uitgebracht en aan de aanvraagster en de minister bezorgd. De minister
beschikt over een periode van 15 dagen na ontvangst van het verzoek om
advies om zich over het verzoek tot heroverweging van 14 september
2017 uit te spreken en zijn beslissing aan de verzoekster ter kennis te
brengen. Los van het feit dat de periode waarbinnen de minister zich
dient uit te spreken nog niet voorbij is, is de Commissie niet langer
bevoegd eenmaal zij zich over een zaak heeft uitgesproken. De
Commissie wenst er bovendien op te wijzen dat bij gebrek aan een
beslissing een stilzwijgende weigeringsbeslissing ontstaat. Tegen een (al
dan niet stilzwijgende) weigeringsbeslissing over het verzoek tot
heroverweging staat enkel nog een annulatieberoep bij de Raad van State
open.


Brussel, 23 oktober 2017.




   F. SCHRAM                                               K. LEUS
   secretaris                                             voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2017-49/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1