Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2017-36:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 36

Met betrekking tot een kopie van documenten over een diefstal van wapens

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                   24 april 2017




               ADVIES 2017-36

met betrekking tot een kopie van documenten over
             een diefstal van wapens
                  (CTB/2017/29)
                                                                          2

   1. Een overzicht

1.1. De aanvrager heeft op een niet nader bepaalde datum aan het
kabinet van de Minister van Defensie gevraagd om alle stukken met
betrekking tot de diefstal van obussen van de militaire basis te Florennes
op 29 maart 1984 en informatie over de omliggende data 28 en 30 maart
1984.

1.2. Hij heeft de beslissing SAT7 0B 03/17 ontvangen op niet nader
vermelde datum dat hij geen toegang kon krijgen omdat de stukken
geclassificeerd zouden zijn.

1.3. Omdat hij het niet eens is met deze beslissing dient hij bij brief van
niet nader vermelde datum, door de Commissie ontvangen op 18 april
2017, bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, een verzoek
om advies in. Diezelfde brief is ook gericht aan de Minister van Defensie
en houdt een verzoek in om de beslissing te herzien.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is voor
zover de brief die de Commissie heeft ontvangen ook verstuurd is
geweest aan de Minister van Defensie. Slechts in dat geval is voldaan aan
de wettelijke vereiste vermeld in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april
1994 dat het verzoek tot heroverweging aan de federale administratieve
overheid en het verzoek om advies aan de Commissie tegelijkertijd
moeten zijn ingediend.

3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen die zich
bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden
                                                                       3

ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

De Commissie wenst vooraf op te merken dat haar advies beperkt is,
omdat de aanvrager nagelaten heeft haar de nodige informatie te
bezorgen en de wijze van de adviesaanvraag van dien aard is dat het niet
eenvoudig is om die informatie snel te verkrijgen. Zo heeft de aanvrager
nagelaten de Commissie een kopie van het oorspronkelijk verzoek en een
kopie van het antwoord van de Minister van Defensie te bezorgen.

De Commissie wenst vooreerst op te merken dat het voorwerp van het
verzoek om advies en van het verzoek tot heroverweging op zijn minst
niet voldoende duidelijk is waar er gevraagd wordt om “informatie over
de omliggende data 28 en 30 maart 1984”.

De Commissie kan het argument van de aanvrager in elk geval niet
bijtreden dat het feit dat er een openbaar proces heeft plaatsgevonden
tegen dhr. Rudi Daems en dhr. John Gardiner/John Philip Wood en dat
de zittingen, alsmede de verhoren, evenals de bewijsstukken volledig
openbaar waren en in twee talen opgesteld dat ook voor gevolg heeft dat
bepaalde stukken die hierop betrekking hebben nu ook openbaar zouden
zijn.

Voor zover de stukken betrekking hebben op het gerechtelijk dossier,
dienen die op grond van de bepalingen van het Wetboek van
Strafvordering te worden opgevraagd bij de bevoegde procureur.

Het feit dat een proces werd gevoerd en dit proces in de openbaarheid
werd gevoerd, betekent niet dat alle stukken ook openbaar waren. Het is
immers mogelijk dat aan de rechter werd gevraagd om bepaalde stukken
niet aan de beklaagden mee te delen omwille van hun vertrouwelijk
karakter.

Wanneer bepaalde documenten op de betrokken feiten betrekking
hebben en deze op dit ogenblik geclassificeerd zijn, dan vormt de
classificatie slechts een grondslag om de openbaarmaking te weigeren
voor zover deze classificatie heeft plaatsgevonden op grond van de wet
van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de
                                                                      4

veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. In
dat geval moet de Minister van Defensie wel het betrokken belang of de
betrokken belangen vermelden op grond waarvan de classificatie heeft
plaatsgevonden en dit afdoende formeel motiveren tenzij één van de
uitzonderingen vermeld in artikel 4 van de wet van 29 juli 1991
betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van
toepassing is.

Gaat het om geclassificeerde documenten op grond van de wet van 11
december 1998, dan bepaalt artikel 26, § 1 van deze wet dat de wet van
11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur niet van
toepassing is op informatie, documenten of gegevens, materieel,
materialen of stoffen, in welke vorm ook, die met toepassing van de
bepalingen van deze wet geclassificeerd zijn.

Gaat het om documenten die slechts een interne classificatie hebben
ontvangen die geen grondslag vindt in de wet van 11 december 1998,
dan vormt die classificatie geen grondslag om de openbaarmaking te
weigeren en kan de openbaarmaking slechts worden geweigerd wanneer
in concreto kan worden aangetoond dat één of meer
uitzonderingsgronden vermeld in artikel 6 van de wet van 11 april 1994
van toepassing zijn.


Brussel, 24 april 2017.




   F. SCHRAM                                           M. BAGUET
   secretaris                                          voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2017-36/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1