Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2017-22:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 22

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot een aantal documenten met betrekking tot klachten en andere documenten van voedselleveranciers, voedseltoeleveranciers en andere bedrijven die levensmiddelen leveren aan bepaalde grootwarenhuizen en hun werkmaatschappijen

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

      Afdeling openbaarheid van bestuur




                     6 maart 2017




                  ADVIES 2017-22

   met betrekking tot de weigering om toegang te
 verlenen tot een aantal documenten met betrekking
       tot klachten en andere documenten van
voedselleveranciers, voedseltoeleveranciers en andere
 bedrijven die levensmiddelen leveren aan bepaalde
   grootwarenhuizen en hun werkmaatschappijen
                     (CTB/2017/15)
                                                                          2

1. Een overzicht

1.1. Bij mail van 9 februari 2017 vraagt mevrouw X aan de Belgische
Mededingingsautoriteit om een kopie te ontvangen bij voorkeur via e-
mail in een machineleesbaar formaat (doc of pdf) van de documenten in
verband met meldingen, klachten en gelijksoortige berichten van
voedselleveranciers, voedseltoeleveranciers en alle andere bedrijven die
levensmiddelen leveren aan de Koninklijke Ahold N.V., Delhaize N.V.,
Ahold-Delhaize en hun werkmaatschappijen die zijn binnengekomen bij
het BMA, alsook meldingen van bedrijven, meldingen van tipgevers,
gespreksverslagen, notulen en interne en externe adviezen, voor de
periode van 1 maart 2015 tot heden.

1.2. Bij mail van 9 februari 2017 antwoordt de Belgische
Mededingingsautoriteit dat niet kan worden ingegaan op het verzoek en
verwijst daarbij naar artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur juncto artikel IV.34 van het
Wetboek van Economisch Recht.

1.3. Bij mail van 9 februari 2017 verwondert de aanvraagster zich erover
dat ze geen enkel bestuursdocument in dit geval kan verkrijgen.

1.4. Bij mail van 9 februari 2017 antwoordt de Belgische
Mededingingsautoriteit dat het de bedoeling van de wetgever is dat enkel
de publieke (niet-vertrouwelijke) versie van een beslissing toegankelijk is
en dat die beschikbaar wordt gemaakt op de website.

1.3. Bij mail van 20 februari 2017 dient mevrouw X bij de Belgische
Mededingingsautoriteit een verzoek tot heroverweging in. Bij mail van
dezelfde dag verzoekt zij de Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur,
hierna Commissie genoemd om een advies.

   2.    De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvraagster heeft immers voldaan aan de gelijktijdigheid van het
verzoek tot heroverweging aan de Belgische Mededingingsautoriteit en
het verzoek om advies aan de Commissie zoals artikel 8, § 2 van de wet
van 11 april 1994 voorschrijft.
                                                                          3

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot
alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan
slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang
tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer
uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden
in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en
op     pertinente    wijze    kan     worden      gemotiveerd.   Slechts
uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd, kunnen worden
ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten
worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging
B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004,
overweging B.3.2).

De Commissie stelt vast dat de Belgische Mededingingsautoriteit haar
weigering om de gevraagde bestuursdocumenten openbaar te maken
motiveert door te verwijzen naar artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april
1994 in combinatie met artikel IV.34 van het Wetboek van Economisch
Recht. Artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994 bepaalt dat een
administratieve overheid de openbaarmaking moet weigeren wanneer zij
vaststelt dat deze afbreuk zou doen aan een in een andere wet bepaalde
geheimhoudingsbepaling. Artikel IV.34 van het Wetboek van
Economisch Recht bepaalt het volgende: “De voorzitter, de leden van het
Mededingingscollege, de auditeur-generaal, de directeurs economische
en juridische studies en de andere personeelsleden van de Belgische
Mededingingsautoriteit, alsmede iedereen die onder hun gezag werkt,
zijn gebonden door het beroepsgeheim en mogen, onverminderd de
bepalingen van onderafdeling 10 van Afdeling 2 en van de koninklijke
besluiten uitgevaardigd met toepassing van artikel IV.43, tweede lid, de
vertrouwelijke gegevens en informatie waarvan zij wegens hun functie
kennis hebben gekregen aan geen enkele persoon of autoriteit
bekendmaken, behalve wanneer zij worden opgeroepen om in rechte te
getuigen. Zij mogen deze gegevens en informatie enkel gebruiken voor
het doel waarvoor deze gegevens werden ingewonnen.” De Commissie
kan enkel vaststellen dat de formulering van artikel IV.34 van het
Wetboek van Economisch recht van dien aard is dat ze om het even
welke informatie uitsluit van de openbaarmaking tenzij uitdrukkelijk
bepaald is welke informatie kan worden vrijgemaakt. De gevraagde
                                                                      4

documenten vallen niet onder de informatie waarin in bekendmaking
kan worden voorzien. De geheimhoudingsplicht slaat niet enkel op
vertrouwelijke gegevens, maar ook op alle informatie waarvan de
voorzitter, de leden van het Mededingingscollege, de auditeur-generaal,
de directeurs economische en juridische studies en de andere
personeelsleden van de Belgische Mededingingsautoriteit en iedereen die
onder hun gezag werkt, kennis hebben gekregen omwille van hun
functie. De gevraagde bestuursdocumenten vallen onder deze
geheimhoudingsverplichting en mogen bijgevolg niet openbaar worden
gemaakt.




Brussel, 6 maart 2017.




   F. SCHRAM                                           M. BAGUET
   secretaris                                          voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2017-22/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1