transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-69:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 69
Met betrekking tot de weigering om de notulen van de vergaderingen van het bureau van de Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik openbaar te maken
Date: 1/8/2016
- Copie locale: advies-2016-69.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 1 augustus 2016 ADVIES 2016-69 met betrekking tot de weigering om de notulen van de vergaderingen van het bureau van de Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik openbaar te maken (CTB/2016/66) 2 1. Een overzicht 1. Bij mail van 5 juli 2016 verzoekt mevrouw X aan het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) een verzoek om de notulen van de vergaderingen van het bureau van de Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik (CGH) zoals de leden van de CGH ze hebben ontvangen na vergaderingen in de jaren 2013, 2014, 2015 en 2016. 2. Bij brief van 30 juni 2016 verstuurd bij mail van 20 juli 2016 weigert het FAGG toegang te verlenen tot de gevraagde documenten omdat de wet van 11 april niet van toepassing zou zijn op de Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik. 3. Omdat de aanvraagster het niet eens is met dit standpunt, richt zij bij mail van 21 juli 2016 een verzoek tot heroverweging tot het FAGG. Bij mail van dezelfde dag vraagt zij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de aanvraag ontvankelijk is. De adviesaanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan het FAGG en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Het verzoek om toegang te krijgen tot de notulen van het bureau van de Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik is immers gericht aan het FAGG dat zonder enige twijfel als een administratieve overheid in de zin van artikel 1, tweede lid, 1° van de wet van 11 april 1994 moet worden beschouwd. Als dusdanig is het FAGG dan ook onderworpen aan deze wet. De wet is bovendien van toepassing op alle bestuursdocumenten die zij in het bezit is, ook al gaat het om documenten die zijzelf niet tot stand heeft gebracht. Voor zover zij dan ook zelf in het bezit is van de gevraagde bestuursdocumenten afkomstig van de CGH is ertoe gehouden deze documenten openbaar te maken, tenzij ze de toegang tot bepaalde informatie in die documenten moet of 3 kan weigeren op grond van een van de beperkingsgronden aanwezig die in de wet van 11 april 1994 aanwezig zijn en ze dit inroepen in concreto kan motiveren. Beschikt ze evenwel niet over de gevraagde bestuursdocumenten, dan is het FAGG ertoe gehouden op grond van artikel 5, tweede lid van de wet van 11 april 1994 “de verzoeker daarvan onverwijld in kennis en deelt hem de benaming en het adres mede van de administratieve overheid die naar haar informatie het document onder zich heeft”. Brussel, 1 augustus 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-69/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1