transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-46:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 46
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot de overeenkomst voor de uitbating van het asielcentrum Reno in Gent
Date: 18/4/2016
- Copie locale: advies-2016-46.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 18 april 2016 ADVIES 2016-46 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot de overeenkomst voor de uitbating van het asielcentrum Reno in Gent (CTB/2016/43) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij mail van 29 februari 2016 vroeg de heer X aan de Fedasil om inzage in de overeenkomst tussen het consortium Corsendonk/GS4 voor de uitbating van het asielcentrum Reno in Gent. 1.2. Omdat hij geen reactie krijgt van Fedasil dient hij bij brief van 5 april 2016 dient de heer X een verzoek tot heroverweging in bij Fedasil. Diezelfde dag dient hij ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De adviesaanvraag is ontvankelijk aangezien de aanvrager heeft voldaan aan de vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan Fedasil en het verzoek om advies aan de Commissie zoals artikel 8, § 2 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Voor zover Fedasil dan ook niet één of meer uitzonderingsgronden inroept en deze behoorlijk in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden het gevraagde bestuursdocument openbaar te maken. 3 Zelfs indien één of meer uitzonderingsgronden terecht zouden moeten of kunnen worden ingeroepen, dan wenst de Commissie nog te herinneren aan het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt aan de openbaarmaking kan worden onttrokken, maar alle andere informatie vooralsnog openbaar moet worden gemaakt. Brussel, 18 april 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-46/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1