transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-44:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 44
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot het financieel plan van de NMBS voor de periode 2016-2020
Date: 18/4/2016
- Copie locale: advies-2016-44.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 18 april 2016 ADVIES 2016-44 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot het financieel plan van de NMBS voor de periode 2016-2020 (CTB/2016/41) 2 1. Een overzicht 1.1. Bij mail van 15 februari 2016 vroeg de heer X aan de NMBS om een digitaal afschrift van het financieel plan van de NMBS-holding voor de periode 2016-2020.Bovendien vraagt hij om deze informatie te kunnen hergebruiken voor niet-commerciële doeleinden. 1.2. De NMBS weigert bij brief van 10 maart 2016 om toegang te verlenen tot dit financieel plan. Ze stelt dat de bekendmaking van dit financieel plan van aard is het economisch en financieel belang van de NMBS en haar openbaar krediet te schaden. Het financieel plan bevat uit zijn aard vertrouwelijke bedrijfsgegevens over de NMBS. Een dergelijk plan wordt niet bekend gemaakt, omdat onder meer de kennisname van dit financieel plan door kredietbeoordelingsagentschappen, banken en financiële markten een ongewenste weerslag kan hebben op de kredietwaardigheidsbeoordeling van en de kost en voorwaarden waaraan het bedrijf zich kan financieren. Het economisch en financieel belang van NMBS wordt door de mededeling van het financieel plan tevens geschaad doordat dit plan de voorziene uitgaven vermeldt voor werken, leveringen en diensten die door haar zullen worden ingekocht. Kennis van deze gebudgetteerde uitgaven door bedrijven kan ertoe leiden dat gegadigden voor het uitvoeren van de werken of het leveren van goederen of diensten hogere prijzen vragen dan dat ze zouden doen zonder kennis van de gebudgetteerde uitgaven. Het belang van de openbaarheid weegt niet op tegen de voornoemde nadelen, zelfs elk afzonderlijk genomen, temeer dat door de publicatie van de jaarrekeningen het publiek nadien kennis kan nemen van de gerealiseerde exploitatieresultaten. Aangezien het financieel plan geen milieu-informatie bevat, is de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu- informatie niet toepasselijk als grond om de mededeling van het financieel plan te vragen. 1.3. Bij brief van 11 april 2016 dient de heer X een verzoek in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies uit te brengen. 3 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De adviesaanvraag is niet ontvankelijk aangezien de aanvrager niet voldaan heeft aan de vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de NMBS en het verzoek om advies aan de Commissie zoals artikel 8, § 2 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur. Hij heeft immers nagelaten om in te gaan op het verzoek van het secretariaat van de Commissie om de Commissie een kopie van het verzoek tot heroverweging te bezorgen. De Commissie wenst bovendien op te merken dat voor wat betreft het hergebruik van bestuursdocumenten niet de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur van toepassing is, maar de wet van 7 maart 2007 tot omzetting van de richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. Brussel, 18 april 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-44/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1