transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-34:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 34
Met betrekking tot het niet reageren op een ingediende klacht
Date: 21/3/2016
- Copie locale: advies-2016-34.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
21 maart 2016
ADVIES 2016-34
met betrekking tot het niet reageren op een
ingediende klacht
(CTB/2016/32)
2
1. Een overzicht
Bij mail van 19 februari 2014 beklaagt de heer X aan het college van
burgemeester en schepenen van de gemeente Aalter dat zijn woning
werd aangeduid als in individueel te optimaliseren buitengebied te zijn
gelegen. Op geen enkele wijze vraagt hij hierin om toegang tot
bestuursdocumenten.
Bij brief van 10 maart 2016 beklaagt hij erover dat hij nog geen reactie
heeft ontvangen over zijn klacht en verwijst daarbij naar artikel 7 en 16
van het decreet van 26 maart 2004.
Bij mail van 18 maart 2016 beklaagt de heer X er zich opnieuw over dat
er geen reactie is gekomen op zijn klacht die hij heeft ingediend.
Diezelfde dag dient hij bij mail ook een verzoek om advies in bij de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd.
2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is.
De aanvrager heeft nooit duidelijk om de toegang of de correctie van een
bestuursdocument gevraagd, maar er zich toe beperkt zich erover te
beklagen dat niet werd gereageerd op een door hem ingediende klacht.
Een verzoek tot heroverweging en een verzoek om advies maken deel uit
van een georganiseerd administratief beroep tegen moeilijkheden die de
aanvrager ondervindt om toegang tot of verbetering te krijgen van één of
meer bestuursdocumenten te krijgen. Aangezien ook geen vraag in die
zin werd ingediend, kan ook geen administratief beroep worden
ingesteld.
Bovendien moet de Commissie opmerken dat de aangewende
beroepsprocedure functioneert binnen de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur en de wet van 12 november
1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en
gemeenten voor zover deze laatste nog van toepassing is. Voor de
toegang tot bestuursdocumenten aanwezig in een Vlaamse gemeente is
in principe het decreet van 26 maart 2004 van toepassing en moet voor
3
zover uitdrukkelijk om de toegang of de verbetering van een
bestuursdocument werd verzocht, gebruik worden gemaakt van de
daarin aanwezige beroepsprocedure wanneer niet op deze vraag werd
ingegaan.
Brussel, 21 maart 2016.
F. SCHRAM M. BAGUET
secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-34/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
