transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-34:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 34
Met betrekking tot het niet reageren op een ingediende klacht
Date: 21/3/2016
- Copie locale: advies-2016-34.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 21 maart 2016 ADVIES 2016-34 met betrekking tot het niet reageren op een ingediende klacht (CTB/2016/32) 2 1. Een overzicht Bij mail van 19 februari 2014 beklaagt de heer X aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Aalter dat zijn woning werd aangeduid als in individueel te optimaliseren buitengebied te zijn gelegen. Op geen enkele wijze vraagt hij hierin om toegang tot bestuursdocumenten. Bij brief van 10 maart 2016 beklaagt hij erover dat hij nog geen reactie heeft ontvangen over zijn klacht en verwijst daarbij naar artikel 7 en 16 van het decreet van 26 maart 2004. Bij mail van 18 maart 2016 beklaagt de heer X er zich opnieuw over dat er geen reactie is gekomen op zijn klacht die hij heeft ingediend. Diezelfde dag dient hij bij mail ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is. De aanvrager heeft nooit duidelijk om de toegang of de correctie van een bestuursdocument gevraagd, maar er zich toe beperkt zich erover te beklagen dat niet werd gereageerd op een door hem ingediende klacht. Een verzoek tot heroverweging en een verzoek om advies maken deel uit van een georganiseerd administratief beroep tegen moeilijkheden die de aanvrager ondervindt om toegang tot of verbetering te krijgen van één of meer bestuursdocumenten te krijgen. Aangezien ook geen vraag in die zin werd ingediend, kan ook geen administratief beroep worden ingesteld. Bovendien moet de Commissie opmerken dat de aangewende beroepsprocedure functioneert binnen de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten voor zover deze laatste nog van toepassing is. Voor de toegang tot bestuursdocumenten aanwezig in een Vlaamse gemeente is in principe het decreet van 26 maart 2004 van toepassing en moet voor 3 zover uitdrukkelijk om de toegang of de verbetering van een bestuursdocument werd verzocht, gebruik worden gemaakt van de daarin aanwezige beroepsprocedure wanneer niet op deze vraag werd ingegaan. Brussel, 21 maart 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-34/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1