transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2016-04:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 4
Met betrekking tot de impliciete weigering om toegang te geven tot het fiscale dossier
Date: 11/1/2016
- Copie locale: advies-2016-04.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 11 januari 2016 ADVIES 2016-04 met betrekking tot de impliciete weigering om toegang te geven tot het fiscale dossier (CTB/2016/01) 2 1. Een overzicht Op 27 november 2015 vraagt de heer Luc Vanheeswijck namens de heer en mevrouw X om toegang tot het administratief controledossier bij de Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie en in het bijzonder de informatie en stukken bekomen van de Nederlandse belastingadministratie in het kader van dit dossier. Omdat hij niet binnen de wet bepaalde termijn de gevraagde toegang verkrijgt, dient hij bij de FOD Financiën een verzoek tot heroverweging in. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie oordeelt dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en van het verzoek om advies aan de Commissie. Het verzoek om advies is bijgevolg ontvankelijk. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). Uit de vroegere weigering om toegang tot dit dossier te verlenen en de motivering ervan, kan niet worden afgeleid dat deze ook de grondslag vormt voor de afwijzing van de nieuwe aanvraag. Het komt in elk geval 3 toe aan de FOD Fin anciën om in concreto aan te tonen waarom zij de toegang tot de documenten in het gevraagde dossier meent te moeten weigeren. Als zij dit nalaat, is ze ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde documenten. De Commissie wenst in dit kader vooral te wijzen op artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een federale administratieve overheid de openbaarheid kan weigeren als zij vaststelt dat het belang dat gediend is met de openbaarheid niet opweegt tegen het een federaal economisch of financieel belang, de munt of het openbaar krediet, dat ook het fiscaal belang insluit. In elk geval kan het belang van de aanvrager niet in rekening worden genomen bij het afwegingsproces dat bovendien vereist is om deze uitzonderingsgrond in te roepen, aangezien het hier om een particulier belang gaat en niet om het algemeen belang dat gediend is met de openbaarheid. Ook is niet uit te sluiten dat belangen van derden moeten worden gevrijwaard op grond van artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994 in combinatie met het fiscaal geheim zoals gewaarborgd in de verschillende fiscale wetboeken gegarandeerd is. Er moet wel worden opgemerkt het fiscaal geheim niet kan worden ingeroepen wanneer de informatie betrekking heeft op de aanvrager zelf of rechtstreeks van belang is voor zijn belastingtoestand. De Commissie wenst er verder op te wijzen dat de uitzonderingsgrond vermeld in artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 niet kan worden ingeroepen om de toegang tot alle bestuursdocumenten of tot alle informatie in de bestuursdocumenten in het betrokken dossier te weigeren. Er moet immers rekening mee worden gehouden dat de toegang enkel kan worden geweigerd tot informatie die onder een of meer uitzonderingsgronden valt. Alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 11 januari 2016. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2016-04/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1