transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-97:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 97
Over de weigering om beslissingen en andere bestuursdocumenten met betrekking tot de aankoop van kaliber .300 whisper wapens openbaar te maken
Date: 21/12/2015
- Copie locale: advies-2015-97.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 21 december 2015 ADVIES 2015-97 Over de weigering om beslissingen en andere bestuursdocumenten met betrekking tot de aankoop van kaliber .300 whisper wapens openbaar te maken (CTB/2015/96) 2 1. Een overzicht Bij aangetekende brief van 22 oktober 2015 vraagt de heer X aan de korpschef van de Antwerpse politie en aan de burgemeester van de stad Antwerpen om haar een kopie van volgende documenten te bezorgen: 1. De brief van de ‘wapencommissie’ aan de federale politie en de lokale politie van Antwerpen om de wapens kaliber .300 te testen om te bepalen onder welke omstandigheden en geplogenheden het wapen zou kunnen worden gebruikt en eventuele andere documenten die daarop betrekking hebben 2. De vraag van de commissie politiebewapening aan de Lokale Antwerpse politie om de wapens whisper .300 te testen om te bepalen onder welke omstandigheden en geplogenheden het wapen zou kunnen worden gebruikt. 3. De vraag van de commissie politiebewapening aan de federale politie om de wapens whisper .300 te testen om te bepalen onder welke omstandigheden en geplogenheden het wapen zou kunnen worden gebruikt. 4. De gemotiveerde aanvraag om de bijzondere bewapening whisper .300 te kunnen aankopen overeenkomstig artikel 10 van het koninklijk besluit van 3 juni 2007 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, alsook de bewapening van de leden van de Diensten Enquêtes bij de Vaste Comités P en I en van het personeel van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie en de omzendbrief van 14 juni 2008 GPI 62 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus. Bij brief van 9 november 2015 weigert de secretaris van de stad Antwerpen de openbaarmaking op grond van het feit dat de informatie betrekking heeft op de openbare orde en veiligheid, waarbij wordt verwezen naar artikel 14, 6° van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur. Omdat ze het niet eens is met dit standpunt, dient de heer X een verzoek tot heroverweging in bij de stad Antwerpen en diezelfde dag ook een verzoek om advies aan de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 3 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De aanvraagster heeft immers voldaan aan de verplichting dat het verzoek tot heroverweging aan de federale politie en het verzoek om advies aan de Commissie tegelijkertijd moeten worden ingediend zoals bepaald in artikel 8, § 1 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). In tegenstelling tot wat de stadssecretaris van de stad Antwerpen beweert, is voor documenten die betrekking hebben op de werking van de lokale politie Antwerpen niet het decreet van 26 maart 2004 van toepassing, maar wel de wet van 12 november 1997, omdat de organieke bevoegdheid over de lokale politie niet aan de gewesten werd toevertrouwd, maar enkel toekomt aan de federale wetgever. Voor eengemeentepolitiezones oefenen de gemeentelijke organen de bevoegdheden over de politie uit. Op grond van de wet van 12 november 1997 kan de secretaris dan ook geen beslissing nemen over een vraag tot openbaarmaking, maar komt die in casu toe aan de burgemeester. Verder wenst de Commissie erop te wijzen dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten enkel bestaat ten aanzien van bestaande documenten waarover de stad Antwerpen beschikt. Dit is in elk geval niet het geval voor “De vraag van de commissie politiebewapening aan 4 de federale politie om de wapens whisper .300 te testen om te bepalen onder welke omstandigheden en geplogenheden het wapen zou kunnen worden gebruikt,” zodat wat dit aspect betreft de vraag om toegang niet gegrond is. Wat de andere documenten betreft – voor zover ze bestaan – wil de Commissie erop wijzen dat de openbare orde en veiligheid op zich onvoldoende reden is om de openbaarmaking te weigeren. Artikel 6, § 1, 4° van de wet van 11 april 1994 luidt immers als volgt: “Een federale of niet-federale, administratieve overheid wijst de vraag om inzage, uitleg of mededeling in afschrift van een bestuursdocument af, wanneer zij heeft vastgesteld dat het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de bescherming van (…) de openbare orde, de veiligheid of de verdediging van het land.” De openbaarmaking kan slechts worden geweigerd wanneer in concreto wordt aangetoond dat ze schade zou toebrengen en risico’s zou inhouden voor de bescherming van de openbare orde, de veiligheid of de verdediging van het land en dat deze bescherming zwaarder doorweegt dat het openbaar belang dat gediend is met de openbaarmaking en hiervoor voldoende concrete elementen worden aangebracht. De Commissie kan zich moeilijk voorstellen dat het inroepen van deze uitzonderingsgrond alle informatie in de gevraagde bestuursdocumenten kan uitsluiten van de openbaarmaking. Om die reden wil de Commissie bovendien het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking in herinnering brengen op grond waarvan slechts informatie die onder een uitzonderingsgrond valt, aan de openbaarmaking kan worden onttrokken. Alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 21 december 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-97/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1