transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-80:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 80
Over de weigering om toegang te verlenen tot een inventaris van extra voordelen van bestuurders van ziekenfondsen ontvangen
Date: 26/10/2015
- Copie locale: advies-2015-80.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
26 oktober 2015
ADVIES 2015-80
Over de weigering om toegang te verlenen tot een inventaris
van extra voordelen van bestuurders van ziekenfondsen
ontvangen
(CTB/2015/79)
2
1. Een overzicht
Bij mail van 25 augustus 2015 vraagt de heer Christoph Meeussen aan de
Controledienst voor de ziekenfondsen om meer informatie over de
resultaten van controles van voordelen die bestuurders van
ziekenfondsen mogelijk ontvangen. Hij wenst meer bepaald een
antwoord op volgende vragen:
- Wat zijn de bevindingen? Zijn er bezoldigingen? Welke zijn deze?
Zijn er verschillen tussen mutualiteiten? Welke bestuurders
ontvingen welke bezoldigingen?
- Is er sprake van onregelmatigheden/buitensporigheden?
- Werden er gevolgen gegeven aan deze bevindingen? Wordt er
ook later nog naar gekeken?
In haar antwoord van 31 augustus 2015 geeft de Controledienst voor de
ziekenfondsen volgend antwoord:
‐ de opdrachten van de Controledienst worden gedefinieerd in artikel 52
van de wet van 6
augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van
ziekenfondsen. Algemeen gesteld is de Controledienst belast met het
nazicht op de naleving van deze wet door de mutualistische entiteiten
;
‐ zoals aangehaald in uw mail voorziet artikel 22 van voornoemde wet
dat het mandaat van bestuurder onbezoldigd is onverminderd het
bepaalde in artikel 9, § 1, eerste lid, 9°, van deze wet, dat voorziet in
de mogelijkheid om vergoedingen toe te kennen aan bestuurders ;
‐ de resultaten van de controles inzake de betreffende voordelen die door
de verschillende mutualistische entiteiten toegekend werden, zoals
aangekondigd in het jaarverslag, werden aan de raad van bestuur van
de Controledienst voorgelegd. Deze raad heeft evenwel nog geen
definitieve conclusies getrokken uit de resultaten van het onderzoek
op basis van de analyse uitgevoerd door de diensten van de
Controledienst;
‐ zoals in andere controleautoriteiten (Nationale Bank van België,
FSMA,…) zijn de personeelsleden van de Controledienst en de leden
van de raad van bestuur onderworpen aan een discretieplicht dat
verwant is met het beroepsgeheim en waarvan de schending
gesanctioneerd wordt met dezelfde strafsancties als de overtreding van
het beroepsgeheim, voorzien door artikel 458 van het Strafwetboek.
De uitzonderingen op deze discretieplicht zijn limitatief opgesomd
3
door voornoemde wet van 6 augustus 1990. Bijgevolg mag geen enkele
informatie in verband met vaststellingen in een concreet dossier dat
betrekking heeft op een bepaalde mutualistische entiteit, aan derden
meegedeeld worden ;
‐ wat de algemene conclusies van dit onderzoek betreft, werd tot op
heden niets voorzien buiten het jaarverslag, dat het gebruikelijke
kanaal is voor de externe communicatie van de Controledienst ;
‐ volledigheidshalve wordt meegedeeld dat de Raad van de
Controledienst over de door artikel 60 van voornoemde wet van 6
augustus 1990 bedoelde instrumenten beschikt wanneer een inbreuk
op deze wet vastgesteld wordt. Deze bepaling voorziet het volgende:
“Wanneer de Raad van de Controledienst vaststelt dat een landsbond
of een erbij aangesloten ziekenfonds niet handelt overeenkomstig zijn
statutaire doelstellingen of de verplichtingen gesteld door deze wet of
haar uitvoeringsbesluiten of de boekhoudkundige en financiële
bepalingen van de voornoemde gecoördineerd wet van 14 juli 1994 of
de uitvoeringsbesluiten ervan niet naleeft, kan hij bij gemotiveerde
beslissing, in functie van de aard en de ernst van de inbreuk, beslissen
om één of meerdere hieronder bedoelde
maatregelen te treffen:
1° de stopzetting van de vastgestelde laakbare handelswijze, en in
voorkomend geval, de regularisatie van de toestand eisen, en dit
binnen een termijn waarvan hij de duur vastlegt;
2° ten laste van de landsbond een administratieve geldboete van 100
tot 500 euro uitspreken, tenzij voor de bedoelde inbreuk een
specifieke geldboete is voorzien in de artikelen 60bis en 60ter;
3° een bijzondere commissaris benoemen;
4° de erkenning van de betrokken dienst intrekken.
De beslissing waarbij een administratieve geldboete met toepassing
van dit artikel wordt uitgesproken, is van rechtswege uitvoerbaar.”.
Bij mail van 27 september 2015 vraagt de heer Meeussen dat de
Controledienst voor de ziekenfondsen haar beslissing zou heroverwegen.
Hij wendt zich met een mail van diezelfde dag tot de Commissie voor de
toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd waarin hij stelt
dat hij een advies wenst over de weigering van de Controledienst voor de
ziekenfondsen van een inventaris van de voordelen die bestuurders van
ziekenfondsen genieten.
4
2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag niet ontvankelijk is. De
aanvrager heeft weliswaar voldaan aan de verplichting dat het verzoek
tot heroverweging aan de Controledienst voor de ziekenfondsen en het
verzoek om advies aan de Commissie tegelijkertijd moeten worden
verstuurd zoals bepaald in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur, maar de Commissie moet
vaststellen dat het voorwerp van enerzijds het verzoek tot
heroverweging en anderzijds het verzoek om advies niet
overeenstemmen. Het oorspronkelijke verzoek van de heer Meeussen
bestaat bovendien uit een reeks vragen, waarvan onduidelijk is of ze al
dan niet het voorwerp uitmaken van een of meerdere
bestuursdocumenten. Enkel in zijn verzoek om advies gericht aan de
Commissie vraagt hij om een inventaris. Uit het antwoord van de
Controledienst voor de ziekenfondsen blijkt alvast niet dat een inventaris
bestaat, maar enkel dat er een rapport werd gemaakt waarin de
resultaten van de controles inzake de voordelen die door de
verschillende mutualistische entiteiten werden toegekend aan de raad
van bestuur van de Controledienst werden voorgelegd.
Brussel, 26 oktober 2015.
F. SCHRAM M. BAGUET
secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-80/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
