transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-56:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 56
Met betrekking tot de weigering om een kopie van TRACES-certificaat INTRA.SK.2014.0005425 te verstrekken
Date: 27/7/2015
- Copie locale: advies-2015-56.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 27 juli 2015 ADVIES 2015-56 met betrekking tot de weigering om een kopie van TRACES-certificaat INTRA.SK.2014.0005425 te verstrekken (CTB/2015/54) 2 1. Een overzicht 1.1 Bij aangetekende brief met ontvangstbewijs en per mail van 16 juni 2015 vraagt de heer Anthony Godfroid, namens de heer X, aan het Federale Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) om een afschrift van het traces-certificaat INTRA.SK.2014.0005425 en dit uitdrukkelijk op grond van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. 1.2 Bij mail van 19 juni 2015 antwoordt de heer Lieven Vandemeulebroecke, namens het FAVV PCE West-Vlaanderen, dat de door de aanvrager aangehaalde gegevensbank die de gevraagde informatie bevat, beheerd wordt door de Europese Commissie en hij verwijst de aanvraag door naar de Europese Commissie. 1.3 Bij mail en fax van 17 juli 2015 dient de heer Anthony Godfroid een verzoek tot heroverweging in bij het FAVV. Diezelfde dag dient hij ook bij mail en fax een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvrager tegelijkertijd zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 voorschrijft een verzoek tot heroverweging aan het FAVV en een verzoek om advies aan de Commissie heeft ingediend. Bijgevolg is het verzoek om advies ontvankelijk. De Commissie moet evenwel opmerken dat het advies slechts betrekking heeft op een bestuursdocument voor zover de informatie daarvan niet als milieu-informatie in de zin van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang tot milieu-informatie moet worden opgevat. Op deze informatie is immers de laatstgenoemde wet van toepassing. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen principieel het recht van toegang tot alle bestuursdocumenten. De toegang tot bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt voor de toegang 3 tot een document van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden kan of moet worden ingeroepen die zich bevinden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Slechts uitzonderingsgronden die bij wet zijn opgelegd kunnen worden ingeroepen en bovendien geldt dat ze beperkend geïnterpreteerd moeten worden (Arbitragehof, arrest nr. 17/97 van 25 maart 1997, overweging B.2.1 en 2.2 en Arbitragehof, arrest nr. 150/2004 van 15 september 2004, overweging B.3.2). De FAVV vermeldt enkel dat het document zich bevindt in een databank die door de Europese Commissie wordt beheerd en zendt de aanvrager naar de Europese Commissie door. In casu gaat het om Traces dat het online beheersysteem van de Europese Commissie is dat de bewegingen volgt van de levende dieren, de dierlijke producten, de dierlijke bijproducten, de levensmiddelen, het diervoerder en de planten die worden ingevoerd in de EU en verhandeld binnen de lidstaten van de EU. Wanneer een operator wenst over te gaan tot import binnen de EU, of verhandeling binnen de EU, dient hij voorafgaandelijk een certificatie aan te vragen via dit beheersysteem van de Europese Commissie. De FAVV is gebruiker van dit systeem als controlerende overheid en heeft slechts toegang op basis van strikte toegangsrechten toegekend aan haar gebruikersprofiel. De Commissie wenst in dit verband op te merken dat een doorverwijzing op grond van de wet van 11 april 1994 enkel mogelijk is voor zover het FAVV zelf niet beschikt over het gevraagde bestuursdocument en ze dit ook als dusdanig stelt. In dit verband wil de Commissie er duidelijk op wijzen dat hoewel onder beschikken in principe “in het bezit zijn van” moet worden begrepen, de wetgever - zonder het begrip zelf te definiëren - met de keuze van het begrip heeft aangegeven dat het daarmee echter niet samenvalt. Ook documenten waartoe een federale administratieve overheid van rechtswege toegang heeft, moet worden geacht onder “informatie waarover een federale administratieve overheid beschikt” te worden begrepen. Aangezien het in dat geval om een document gaat afkomstig van de Europese Commissie moet ook voldaan worden aan wat bepaald is in artikel 5 van verordening 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (Pub. L. 31 maart 2001, 43 e.v.) op grond waarvan 4 wanneer een lidstaat een document wordt gevraagd dat hij in zijn bezit heeft en dat van een instelling afkomstig is, hij de betrokken instelling moet raadplegen, om een besluit te kunnen nemen waardoor het doel van de verordening niet in gevaar komt, tenzij het duidelijk is dat het document wel of niet wordt vrijgegeven. Naar Belgisch recht bestaat geen mogelijkheid om het verzoek door te geleiden aan de betrokken instelling, in casu de Europese Commissie. De ontwikkeling van Europese databanken mag immers niet voor gevolg hebben dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten zoals die door de Belgische grondwetgever is toegekend, zou worden uitgehold, doordat het beheer van een databank van bestuursdocumenten niet langer nationaal maar supra-nationaal zou worden bijgehouden.Verder is het zo dat daarnaast ook nog toepassing moet worden gemaakt van de uitzonderingsgronden in de openbaarheidswetgeving zodat niet kan worden beweerd dat de bescherming van commerciële en niet-commerciële gegevens en gegevensbescherming onvoldoende zou beschermd zijn. De situatie is anders wanneer een federale administratieve overheid slechts online toegang kan hebben tot bepaalde gegevens die op voormeld certificaat aanwezig zijn, maar geen toegang heeft tot het certificaat zelf of enkel kan vaststellen dat voldaan is aan de vereisten die nodig zijn om het certificaat te krijgen in het land van oorsprong. Brussel, 27 juli 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-56/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1