transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-16:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 16
Met betrekking tot de weigering om toegang te krijgen tot een vergunningsaanvraag en een vergunningsbeslissing afgeleverd door de FOD Financiën
Date: 2/3/2015
- Copie locale: advies-2015-16.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 2 maart 2015 ADVIES 2015-16 met betrekking tot de weigering om toegang te krijgen tot een vergunningsaanvraag en een vergunningsbeslissing afgeleverd door de FOD Financiën (CTB/2015/12) 2 1. Een overzicht Bij brief van 15 januari 2015 vragen de heren Philip Van Doorn en Alex Tallon, namens de Nederlandse vennootschap DCC Operations BV, om een kopie van en eventueel inzage in de vergunningsaanvraag en de vergunning die door de FOD Financiën werd verleend in de loop van het laatste kwartaal 2010 aan FORAX NV met ondernemingsnummer 829.092.949 Omdat zij geen reactie ontvangen op hun aanvragen dienen de heren Van Doorn en Tallon bij brief van 23 februari 2015 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën. Bij brief van dezelfde dag – foutief gedateerd op 23 januari 2015 - dienen zij ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie werden immers tegelijkertijd ingediend zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur voorschrijft. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur huldigen de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Een bestuursdocument kan slechts aan de openbaarheid worden onttrokken wanneer de aanvrager het belang mist om toegang te krijgen tot documenten van persoonlijke aard of wanneer één of meer uitzonderingsgronden moeten worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en pertinent wordt gemotiveerd. Aangezien de documenten betrekking hebben op een rechtspersoon, kan geen belang worden geëist voor de toegang tot de gevraagde bestuursdocumenten voor zover ze op de rechtspersoon betrekking hebben. Documenten van persoonlijke aard kunnen immers enkel 3 betrekking hebben op natuurlijke personen. Dit zou enkel het geval zijn wanneer in de gevraagde documenten informatie is opgenomen van natuurlijke personen die aan de definitie van document van persoonlijke aard voldoet. In dit geval merkt de Commissie op dat de aanvrager niet het vereiste belang aantoont ten aanzien van bepaalde natuurlijke personen. De Commissie wil de Administratie Douane & Accijnzen verder attent maken op de uitzonderingsgrond in artikel 6, § 1, 7° van de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een administratieve overheid de openbaarmaking moet weigeren als ze heeft vastgesteld dat het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de bescherming tegen het uit de aard van de zaak vertrouwelijk karakter van de ondernemings- en fabricagegegevens die aan de overheid zijn meegedeeld. De Commissie stelt vast in elk geval dat er geen algemeen belang gediend is met de openbaarmaking dat zwaarder zou doorwegen voor zover tenminste deze uitzonderingsgrond van toepassing is. Het ingeroepen belang is enkel van private aard. De Commissie wenst de Administratie Douane en Accijnzen ook te wijzen op het bestaan van het fiscaal geheim aanwezig in artikel 320 van de Algemene Wet inzake douane en accijnzen van 18 september 1977. Het komt ook in dit geval toe om aan de Administratie Douane & Accijnzen om na te gaan of dit fiscaal geheim in casu van toepassing is. Brussel, 2 maart 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-16/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1