transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2015-13:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 13
Met betrekking tot de moeilijkheden die werden ondervonden om toegang te krijgen tot inspectieverslagen van het FAVV
Date: 2/3/2015
- Copie locale: advies-2015-13.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 2 maart 2015 ADVIES 2015-13 met betrekking tot de moeilijkheden die werden ondervonden om toegang te krijgen tot inspectieverslagen van het FAVV (CTB/2015/9) 2 1. Een overzicht Bij mail van 24 januari 2015 vraagt de heer X in toepassing van de openbaarheidswetgeving om een afschrift van de meest recente inspectieverslagen in de periode 1 januari 2012 – 23 januari 2015 uitgevoerd door het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) van de volgende restaurants in Gent in zijn omgeving: - Het Gouden Hoofd, Slachthuisstraat 96, 9000 Gent - De Pantomiene, Vlasmarkt 13, 9000 Gent - Per Bacco, Sint-Jacobsnieuwstraat 56, 9000 Gent. Bij mail van 28 januari 2015 antwoordt mevrouw Godelieve Busschots namens het FAVV dat de aanvrager een aanvraagformulier dat zich op de website van het FAVV bevindt, dient in te vullen. De mail vermeldt dat hij na het invullen van het formulier zal worden uitgenodigd op het Hoofdbestuur van het Agentschap waar hij de meest recente resultaten (=inspectie‐ en analyseresultaten) van individuele operatoren kan opzoeken. Hij dient hiervoor wel te beschikken over het nummer van de vestigingseenheid (VEN‐nummer) of het nummer van het controlepunt (CP‐nummer) van de individuele operator. Als hij hier niet over beschikt, dan kan hij dit via de publieke pagina van Foodweb opzoeken. Verder bevat de mail informatie over een nieuw project waarmee het FAVV informatie op een meer transparante wijze ter beschikking wenst te stellen. De aanvrager wordt ook doorverwezen naar de verslagen die hierop betrekking hebben en naar de vindplaats ervan. Bij mail van 29 januari 2015 meldt de heer X dat de mail van het FAVV geen antwoord op zijn vraag bevat. Bij mail van 2 februari 2015 meldt mevrouw Godelieve Busschots namens het FAVV dat zij meent wel voldoende te hebben gereageerd op de aanvraag en meldt ze dat de Gedelegeerd bestuurder bereid is om hem meer uitleg te verstrekken. Bij mail van 2 februari 2015 herhaalt de heer X zijn vraag om toegang en benadrukt dat hij een kopie wenst te krijgen van de gevraagde documenten via post of mail. 3 Bij mail van 5 februari 2015 herhaalt mevrouw Busschots dat ze in haar vorige mails de procedure die moet gevolgd worden heeft omschreven en dat die conform de wet op de openbaarheid van bestuur is. Bij mail van 9 februari 2015 dient de heer X een verzoek tot heroverweging in bij het FAVV. Bij mail van dezelfde dag dient hij ook een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging aan FAVV en het verzoek om advies aan de Commissie werden immers tegelijkertijd ingediend zoals artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur voorschrijft. De Commissie moet evenwel opmerken dat dit advies slechts van toepassing is op informatie die niet als milieu-informatie kan worden gekwalificeerd op grond van de wet van 5 augustus 2006, omdat deze wet de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur uitsluit. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvrager toegang vraagt tot bestuursdocumenten aanwezig in een databank in de vorm van een afschrift. Artikel 32 van de Grondwet bepaalt dat ieder het recht heeft elk bestuursdocument te raadplegen en er een afschrift van te krijgen, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden bepaald door de wet, het decreet of de regel bedoeld in artikel 134. Artikel 4, eerste lid van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur bepaalt dat het recht op het raadplegen van een bestuursdocument van een federale administratieve overheid en op het ontvangen van een afschrift van het document erin bestaat dat eenieder, volgens de voorwaarden bepaald in deze wet, elk bestuursdocument ter plaatse kan inzien, dienomtrent uitleg kan krijgen en mededeling in afschrift ervan kan ontvangen. Uit deze bepalingen blijkt dat het recht van toegang tot bestuursdocumenten op meerdere wijzen kan worden uitgeoefend en dat 4 de keuze toekomt aan de aanvrager. Het is niet vereist dat de aanvrager voorafgaandelijk zijn inzagerecht moet uitoefenen vooraleer hij een kopie van een bestuursdocument kan ontvangen. Het FAVV miskent dan ook het fundamenteel recht van toegang tot bestuursdocumenten door geen rekening te houden met de wens van de vrager om zijn recht van toegang via het verkrijgen van een kopie uit te oefenen. De Commissie stelt bovendien vast dat het FAVV de aanvrager verplicht om gebruik te maken van een aanvraagformulier voor het indienen van zijn verzoek om toegang. De Commissie wil in dit verband opmerken dat artikel 5 van de wet van 11 april 1994 het volgende bepaalt: “Inzage, uitleg of mededeling in schrift van een bestuursdocument geschiedt op aanvraag. De vraag vermeldt duidelijk de betrokken aangelegenheid en, waar mogelijk, de betrokken bestuursdocumenten en wordt schriftelijk gericht aan de bevoegde federale administratieve overheid, ook wanneer deze het document in een archief heeft neergelegd.” De wetgever vereist slechts dat een aanvraag schriftelijk wordt ingediend waarbij aan het woord “schriftelijk” een ruime betekenis moet worden gegeven. Voor zover de aanvraag schriftelijk is ingediend, kan het FAVV geen andere eisen stellen, zoals de verplichting dat de aanvraag via een aanvraagformulier moet worden ingediend. Dit moet immers worden beschouwd als een bijkomende vereiste waaraan het grondrecht aanwezig in artikel 32 van de Grondwet zou worden onderworpen, terwijl de wetgever een dergelijke vereiste niet heeft opgelegd. Met het opleggen van een dergelijke vereiste voegt het FAVV en voorwaarde toe die niet tot zijn bevoegdheid behoort. Het FAVV kan weliswaar een formulier aanbieden, maar het kan de aanvrager ertoe niet verplichten om enkel via een dergelijk formulier zijn of haar aanvraag om toegang tot bestuursdocumenten in te dienen. Een gewone mail zoals de aanvrager in casu heeft ingediend volstaat dan ook. Verder moet de Commissie vaststellen dat in artikel 5 van de wet van 11 april 1994 enkel wordt vereist dat de vraag duidelijk de betrokken aangelegenheid vermeldt en, waar mogelijk, de betrokken bestuursdocumenten. De Commissie is van oordeel dat de aanvraag aan deze door de wet gestelde vereiste voldoet en dat het FAVV de aanvrager niet kan verplichten bijkomende verrichtingen uit te voeren naar de gewenste bestuursdocumenten. 5 De Commissie stelt ook vast dat het FAVV geen uitzonderingsgronden inroept om de toegang tot bepaalde informatie te weigeren zodat zij bijgevolg ertoe gehouden is de gevraagde bestuursdocumenten in kopie aan de aanvrager te bezorgen. Brussel, 2 maart 2015. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2015-13/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1