Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-96:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 96

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen TRACES-certificaten

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                16 december 2014




               ADVIES 2014-96

 met betrekking tot de weigering om toegang te
         verlenen TRACES-certificaten
                  (CTB/2014/91)
                                                                      2

   1. Een overzicht

Bij brief van 30 oktober 2014 vraagt de heer Anthony Godfroid, namens
de VZW BSPCA (“Belgian Society for Prevention of Cruelty to
Animals”), aan het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid
(FAVV) om toegang tot de TRACES-certificaten, conform Europese
Verordening 1/2005, met eindbestemming BVBA Bolkshof, met zetel te
Bolksedijk 45, 2310 Rijkevorsel, uitgereikt in de maand oktober 2014.

Bij mail van 14 november 2014 antwoordt het FAVV dat er vijf
certificaten werden bevonden en dat de documenten kunnen worden
verkregen nadat eerst 49, 54 EUR is betaald.

Bij mail van 14 november 2014 antwoordt de heer Godfroid dat het
FAVV over geen rechtsgrond beschikt voor de betaling van een
vergoeding van 49, 54 EUR.

Bij mail van 2 december 2014 meldt het FAVV aan de heer Godfroid dat
het FAVV niet beschikt over de tracescertificaten die op naam van de
BVBA werden opgemaakt, maar dat zij enkel toegang heeft tot de
Tracesgegevensbank in het kader van de controletaken die het uitvoert.
Traces wordt beheerd door de diensten van de Europese Commissie.

Bij mail van 2 december 2014 dient de heer Godfroid een verzoek tot
heroverweging in bij het FAVV. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie
voor de toegang tot bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van
bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De
aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de
gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan het FAVV en van
het verzoek om advies aan de Commissie.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst erop de wijzen dat het FAVV in het kader van
artikel 32 van de Grondwet ertoe gehouden is duidelijkheid te brengen
in haar communicatie in reactie op een verzoek om toegang tot
                                                                       3

bestuursdocumenten. Ofwel beschikt het FAVV over de gevraagde
documenten, ofwel beschikt ze er niet over. Nu geeft het FAVV in haar
mail van 14 november 2014 en in haar mail van 2 december 2014
tegenstrijdige antwoorden. Als het FAVV over de gevraagde certificaten
beschikt, dan is ze ertoe gehouden toepassing te maken van de wet van
11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en van de wet
van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-
informatie. Beschikt ze niet over de gevraagde documenten, dan moet ze
de aanvrager doorverwijzen.

Uit het feit dat eventueel in het verleden het FAVV wel dergelijke
documenten ter beschikking had, kan niet automatisch worden afgeleid
dat dit nu ook nog het geval is. Verdere informatisering en aanpassing
van werkingsregels kunnen immers voor gevolg hebben dat waar de
administratie vroeger wel over bepaalde documenten beschikte, dit nu
niet langer meer het geval is.

De Commissie wenst er verder de aanvrager en het FAVV op te wijzen
dat de vergoeding voor de toegang tot bestuursdocumenten en milieu-
informatie geregeld wordt door het koninklijk besluit van 17 augustus
2007 tot vaststelling van het bedrag van de vergoeding verschuldigd voor
het ontvangen van een afschrift van een bestuursdocument of een
document met milieu-informatie (BS 14 september 2007) en dat geen
andere bedragen kunnen worden gevraagd dan in dit koninklijk besluit
zijn bepaald. In elk geval kunnen op grond van dit koninklijk besluit
geen personeelskosten worden aangerekend.

Brussel, 16 december 2014.




   F. SCHRAM                                            M. BAGUET
   secretaris                                           voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-96/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1