transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-91:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 91
Met betrekking tot de weigering om bestand die parameters bevatten m.b.t. een dataminingmodel in het kader van de personenbelasting
Date: 24/11/2014
- Copie locale: advies-2014-91.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 24 november 2014 ADVIES 2014-91 met betrekking tot de weigering om bestand die parameters bevatten m.b.t. een dataminingmodel in het kader van de personenbelasting (CTB/2014/86) 2 1. Een overzicht Bij mail van 31 oktober 2014 vraagt de heer X aan de FOD Financiën om volgende informatie: - een bestand met alle parameters (inclusief hun omschrijving) waarover de dataminers kunnen beschikken i.v.m. hun datamining activiteiten in het kader van de personenbelasting; - een bestand met de parameters (inclusief hun omschrijving) die effectief gebruikt worden in het dataminingmodel in het kader van de personenbelasting. De aanvrager gaat ervan uit dat deze bestanden op een ‘soepele wijze door een gespecialiseerde medewerker van de dienst uit het datamining- systeem worden geëxtraheerd mocht dit nodig blijken’. Bovendien vraagt hij de informatie bij voorkeur in csv-formaat te ontvangen. De FOD Financiën antwoordt bij mail van 8 november 2014 dat de bescherming van het federaal economisch of financieel belang voorzien in artikel 6, § 1 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur verhindert dat de gebruikte gegevensbronnen en de weerhouden criteria die de Algemene Administratie van de Fiscaliteit hanteert in het kader van haar beleid inzake risicobeheer bij de selectie van de fiscale dossiers die na te zien zijn, worden openbaar gemaakt. Bij mail van 12 november 2014 verwijst de FOD Financiën de heer X door naar twee bestanden op de website van de FOD, namelijk het managementplan en het operationeel plan van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit waarin de algemene strategie voor de controleaanpak wordt beschreven. Omdat hij van oordeel is dat deze documenten hem geen specifiek zicht geeft op de uitgebreidheid van de parameters waarover de FOD Financiën kan beschikken, dient hij bij mail van 15 november 2014 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Financiën Tegelijkertijd dient hij ook bij mail een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. 3 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan het FAGG en van het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst de FOD Financiën in herinnering te brengen dat artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur uitgaan van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. Hieronder vallen ook databanken en de gegevens die in die databanken aanwezig zijn. Wat dit laatste betreft moet echter genuanceerd worden dat de toegang tot gegevens in databanken slechts onder het begrip bestuursdocument valt in de mate die gegevens zonder bijkomende arbeidsintensieve manipulaties uit de databank kunnen worden gehaald. Bovendien vereist noch artikel 32 van de Grondwet noch de wet van 11 april 1994 dat informatie moet worden verwerkt tot een nieuw document. De openbaarheid geldt niet absoluut: de openbaarmaking kan worden geweigerd wanneer het belang ontbreekt dat nodig is om toegang te krijgen tot documenten van persoonlijke aard en wanneer één of meer uitzonderingsgronden moeten of kunnen worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Alhoewel de Commissie niet uitsluit dat artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 moet worden ingeroepen, dan kan dit slechts onder de voorwaarden in dit artikel bepaald en voor zover in concreto een motivering wordt aangevoerd. Artikel 6, § 1, 6° van de wet van 11 april 1994 bepaalt dat een administratieve overheid de vraag om toegang van een bestuursdocument moet afwijzen wanneer zij heeft vastgesteld dat het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de bescherming van “een federaal economisch of financieel belang, de punt of het openbaar krediet”. In de adviespraktijk van de Commissie en uit de rechtspraak van de Raad van State blijkt dat hieronder ook het fiscaal belang moet worden begrepen. De Commissie stelt vast dat de FOD Financiën in elk geval niet op een concrete wijze argumenteert waarom zij de openbaarmaking moet weigeren. Bovendien laat ze na een 4 belangenafweging door te voeren tussen enerzijds het belang dat gediend is met de openbaarmaking enerzijds en het beschermde belang anderzijds. Het komt toe aan de FOD Financiën deze oefening te maken. Verder wenst de Commissie erop te wijzen dat de wens van de aanvrager over de wijze van uitoefening van het recht van toegang in principe moet worden gerespecteerd. Wat het verkrijgen van een afschrift betreft is dit beperkt tot de formaten waarin het bestuursdocument bij de federale administratieve overheid voorhanden is. Wat digitale formaten betreft, dient ook de wens van de aanvrager te worden gerespecteerd om het gevraagde bestuursdocument in een ander formaat te ontvangen voor zover de administratie over de nodige conversiesoftware beschikt en die omzetting geen aanzienlijke tijdsbesteding met zich meebrengt. Ten slotte wenst de Commissie nog te wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking, op grond waarvan slechts informatie aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt en alle andere informatie openbaar moet worden gemaakt. Brussel, 24 november 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-91/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1