transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-53:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 53
Met betrekking tot een weigering om toegang te verstrekken tot gevoerde correspondentie
Date: 30/6/2014
- Copie locale: advies-2014-53.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 30 juni 2014 ADVIES 2014-53 met betrekking tot een weigering om toegang te verstrekken tot gevoerde correspondentie (CTB/2014/44) 2 1. Een overzicht Bij brief van 23 april 2014 verzocht de heer Geert Van Hoof, namens CHIESI N.V. aan de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid om een kopie van al de correspondentie die de firma Sterop met het kabinet heeft gevoerd in het kader van de intentie tot intrekking van haar vergunningen voor cafeïnehoudende geneesmiddelen sinds juli 2013 tot op vandaag. Bij brief van 14 mei 2014 weigerde de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid de toegang tot de gevraagde briefwisseling omdat de “gevraagde communicatie immers afbreuk zou doen aan een bij wet ingestelde geheimhoudingsverplichting” De heer Geert Van Hoof is het niet eens met deze weigering. Om die reden dient hij bij brief van 3 juni 2014 een verzoek tot heroverweging in bij de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en hij vraagt tegelijkertijd de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging gericht aan de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en het verzoek om advies aan de Commissie zijn immers tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking kan slechts worden geweigerd op grond van beperkingen vermeld in de wet van 11 april 1994 en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze kunnen worden gemotiveerd. De Commissie wenst er wel op te wijzen dat het recht van toegang slechts berust op bestuursdocumenten. Documenten die uitgaan van kabinetsleden van de minister en niet van de Minister of haar 3 administratie kunnen niet als bestuursdocumenten worden beschouwd, aangezien kabinetsleden persoonlijke medewerkers zijn van de minister tenzij ze in het bezit zijn van de administratie. De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid roept het bestaan van een bij wet bepaalde geheimhoudingsbepaling in combinatie met artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur in om de openbaarmaking van de gevraagde documenten te weigeren. De Commissie wenst er evenwel op te wijzen dat de motivering niet afdoende is. Er moet immers worden aangetoond welke geheimhoudingsbepaling in welke wet specifiek de openbaarmaking in de weg staat. Bovendien moet de minister nagaan wat het doel is van de geheimhoudingsbepaling. Het is immers maar voor zover de openbaarmaking schade toebrengt aan het beoogde doel dat de geheimhoudingsbepaling beoogt, dat artikel 6, § 2, 2° van de wet van 11 april 1994 kan worden ingeroepen. Brussel, 30 juni 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-53/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1