Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-35:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 35

Met betrekking tot de toegang tot brandweerverslagen

Transposition

 Commissie voor de toegang tot en het
 hergebruik van bestuursdocumenten

       Afdeling openbaarheid van bestuur




                      5 mei 2014




                 ADVIES 2014-35

met betrekking tot de toegang tot brandweerverslagen
                    (CTB/2014/25)
                                                                      2

   1. Een overzicht

Bij mail van 11 maart 2014 vraagt de heer X aan de gemeente Puurs om
via e-mail een aantal verslagen van vergaderingen van de brandweer
Puurs te ontvangen, meer bepaald de verslagen van de algemene
vergaderingen gehouden tussen 01/01/2005 en 31/12/2008 en van de
kadervergaderingen gehouden tussen 01/01/2005 en 31/12/2008 met
uitzondering van de maanden september, oktober, november en
december 2007.

Bij brief van 12 maart 2014 deelt de gemeente Puurs aan de aanvrager
mee dat de brandweercommandant heeft verklaard dat de gevraagde
verslagen niet meer bestaan.

Bij mail en brief van 7 april 2014 dient de heer X een verzoek tot
heroverweging in bij de gemeente Puurs. Diezelfde dag vraagt hij ook de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, om een advies.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Het
verzoek tot heroverweging aan de gemeente Puurs en het verzoek om
advies aan de Commissie werden immers tegelijk ingediend.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst in herinnering te brengen dat de wet van 12
november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de
provincies en gemeenten slechts van toepassing is op bestaande
bestuursdocumenten in zover de organieke bevoegdheid van de
gemeenten niet aan de gewesten is overgedragen en geenszins verplicht
om bestuursdocumenten op te stellen of verdwenen of vernietigde
bestuursdocumenten te vernietigen.

De Commissie kan enkel maar vaststellen dat de gemeente Puurs inroept
dat de gevraagde documenten niet meer bestaan, ook al is de Commissie
hierover verwonderd, gezien de aard van de gevraagde
bestuursdocumenten en het feit dat bestuursdocumenten slechts
                                                                         3

vernietigd kunnen worden op grond van een door de Algemene
Rijksarchivaris goedgekeurde selectie- en vernietigingslijst.

De Commissie wenst tevens in herinnering te brengen dat volgens de
wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in
de provincies en gemeenten enkel de gemeentelijke administratieve
overheid bevoegd is een beslissing te nemen over een vraag tot
openbaarmaking. In concreto betekent dit dat behoudens uitdrukkelijke
en expliciete delegatie de beslissing de burgemeester deze beslissing moet
nemen. Dit blijkt alvast niet uit de brief waarmee de gemeente Puurs
haar beslissing kenbaar heeft gemaakt.

Brussel, 5 mei 2014.




   F. SCHRAM                                             M. BAGUET
   secretaris                                            voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-35/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1