transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-35:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 35
Met betrekking tot de toegang tot brandweerverslagen
Date: 5/5/2014
- Copie locale: advies-2014-35.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 5 mei 2014 ADVIES 2014-35 met betrekking tot de toegang tot brandweerverslagen (CTB/2014/25) 2 1. Een overzicht Bij mail van 11 maart 2014 vraagt de heer X aan de gemeente Puurs om via e-mail een aantal verslagen van vergaderingen van de brandweer Puurs te ontvangen, meer bepaald de verslagen van de algemene vergaderingen gehouden tussen 01/01/2005 en 31/12/2008 en van de kadervergaderingen gehouden tussen 01/01/2005 en 31/12/2008 met uitzondering van de maanden september, oktober, november en december 2007. Bij brief van 12 maart 2014 deelt de gemeente Puurs aan de aanvrager mee dat de brandweercommandant heeft verklaard dat de gevraagde verslagen niet meer bestaan. Bij mail en brief van 7 april 2014 dient de heer X een verzoek tot heroverweging in bij de gemeente Puurs. Diezelfde dag vraagt hij ook de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Het verzoek tot heroverweging aan de gemeente Puurs en het verzoek om advies aan de Commissie werden immers tegelijk ingediend. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst in herinnering te brengen dat de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten slechts van toepassing is op bestaande bestuursdocumenten in zover de organieke bevoegdheid van de gemeenten niet aan de gewesten is overgedragen en geenszins verplicht om bestuursdocumenten op te stellen of verdwenen of vernietigde bestuursdocumenten te vernietigen. De Commissie kan enkel maar vaststellen dat de gemeente Puurs inroept dat de gevraagde documenten niet meer bestaan, ook al is de Commissie hierover verwonderd, gezien de aard van de gevraagde bestuursdocumenten en het feit dat bestuursdocumenten slechts 3 vernietigd kunnen worden op grond van een door de Algemene Rijksarchivaris goedgekeurde selectie- en vernietigingslijst. De Commissie wenst tevens in herinnering te brengen dat volgens de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten enkel de gemeentelijke administratieve overheid bevoegd is een beslissing te nemen over een vraag tot openbaarmaking. In concreto betekent dit dat behoudens uitdrukkelijke en expliciete delegatie de beslissing de burgemeester deze beslissing moet nemen. Dit blijkt alvast niet uit de brief waarmee de gemeente Puurs haar beslissing kenbaar heeft gemaakt. Brussel, 5 mei 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-35/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1