transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2014-18:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 18
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot documenten m.b.t. een interne mutatie
Date: 3/3/2014
- Copie locale: advies-2014-18.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 3 maart 2014 ADVIES 2014-18 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot documenten m.b.t. een interne mutatie (CTB/2014/8) 2 1. Een overzicht Bij mail van 3 februari 2014 vraagt de heer X aan de FOD Mobiliteit en Vervoer om inzage in en een kopie van het administratief dossier met betrekking tot de selectie voor medewerker cel Eurocoördinatie (M/V) via interne mutatie, namelijk: de lijst van de laureaten met motivering, de sollicitatieformulieren en motivatiebrieven van de kandidaten, de samenstelling van de jury met motivering. Bij brief van 4 februari 2014 antwoordt de FOD Mobiliteit en Vervoer dat aangezien deze selectie een interne procedure betreft, er geen administratieve stappen voorzien zijn. De enige informatie die zij kunnen bezorgen, is de persoonlijke feedback van de aanvrager, die hij al heeft ontvangen. Ten aanzien van de andere kandidaten weigeren ze om in te gaan op de vraag om toegang om de vertrouwelijkheid rond hun kandidatuur te waarborgen. Omdat hij het niet eens is met deze beslissing dient de heer X bij mail van 5 februari 2014 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Tegelijkertijd vraagt hij ook de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van oordeel dat de aanvraag om een advies ontvankelijk is omdat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Mobiliteit en Vervoer en het verzoek om advies aan de Commissie in overeenstemming met artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. 3. Gegrondheid van de adviesaanvraag De Commissie wenst met nadruk te beklemtonen dat artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 in principe aan iedereen het recht van toegang tot bestuursdocumenten toekent. Slechts voor zover het belang ontbreekt om toegang te krijgen tot documenten van persoonlijke 3 aard of wanneer één of meer uitzonderingsgronden vermeld in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moet of kan worden ingeroepen, kan of moet een administratieve overheid de toegang tot bestuursdocumenten weigeren. Sommige documenten moeten gekwalificeerd worden als documenten van persoonlijke aard voor zover het gaat om bestuursdocumenten die een beoordeling of een waardeoordeel bevatten van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen. Om toegang te krijgen tot dit soort informatie moet de aanvrager over een belang beschikken. De Commissie stelt vast dat de aanvrager het vereiste belang vertoont om toegang te krijgen tot de documenten die op hem betrekking hebben, maar ook tot de documenten die op de andere kandidaten betrekking hebben voor de selectie voor medewerker van de Cel Eurocoördinatie (M/V) via interne mutatie. Voor de documenten die op hemzelf betrekking hebben, wordt hij geacht het vereiste belang te hebben; voor zover de documenten op de andere kandidaten betrekking hebben vertoont hij het vereiste wettelijke belang omdat hij zichzelf kandidaat heeft gesteld voor deze betrekking. De Commissie wenst er echter op te wijzen dat het niet voldoende is om het vereiste belang te hebben om zijn recht op toegang ook effectief te kunnen uitoefenen. Er moet nog steeds worden nagegaan of één of meer uitzonderingsgronden niet moeten worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. De Commissie stelt vast dat de FOD Mobiliteit en Vervoer geen reden inroept die in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 wordt vermeld. Eventueel moet de toegang tot bepaalde informatie worden geweigerd omwille van artikel 6, § 2, 1° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur op grond waarvan een administratieve overheid de toegang tot een bestuursdocument moet weigeren voor zover de openbaarheid afbreuk doet aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De Commissie wenst er echter op te wijzen dat een persoonsgegeven niet automatisch wordt beschermd op grond van de persoonlijke levenssfeer en dat artikel 6, § 2, 1° van de wet van 11 april 1994 slechts kan worden ingeroepen voor zover wordt aangetoond dat door de openbaarmaking schade wordt toegebracht aan de persoonlijke levenssfeer. 4 De Commissie wil verder wijzen op het principe van de gedeeltelijke openbaarmaking op grond waarvan informatie slechts aan de openbaarmaking kan worden onttrokken voor zover ze onder een uitzonderingsgrond valt, maar dat alle andere informatie moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 3 maart 2014. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2014-18/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1