transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2013-38:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 38
Met betrekking tot documenten die aan de grondslag liggen voor de regelgeving overheidsopdrachten
Date: 2/9/2013
- Copie locale: advies-2013-38.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
2 september 2013
ADVIES 2013-38
met betrekking tot documenten die aan de grondslag
liggen voor de regelgeving overheidsopdrachten
(CTB/2013/71)
2
1. Een overzicht
Bij brief van 3 juli 2013 vraagt de heer X om inzage van alle verslagen
van de Commissie overheidsopdrachten, met inbegrip van alle
geformuleerde voorstellen, inclusief de naam van de persoon of de
instantie die het voorstel doet vanaf 27 september 1996 tot en met 14
januari 2013 met betrekking tot alle artikelen in het koninklijk besluit
van 15 juli 2011 en het koninklijk besluit van 14 januari 2013 m.b.t.
overheidsopdrachten:
- die sancties inhouden of deze doelstelling hebben;
- die de vrijheid van meningsuiting beperken;
- die tot eenzijdige inbezitname van andermans eigendom kunnen
leiden of gebruikt worden;
- die het recht van de burger op correcte informatie verstrekt door
de overheid beperken;
- die de vrijheid van ondernemen beperken;
- die in willekeur macht geven aan ambtenaren;
- waar het de schijn geeft dat het comfort van de ambtenaar de
doelstelling is;
- waar de aansprakelijkheid wordt overgedragen van de ene
overheidsopdracht naar een andere overheidsopdracht, zonder
dat de eerste overheidsopdracht minder betaald wordt;
- waar de aanbestedende dienst zichzelf het recht geeft haar
ambtsplichten te verzuimen, ten einde voor zichzelf of voor
derden onverschuldigde voordelen te bekomen of te gedogen.
Omdat hij geen antwoord ontvangt op zijn vraag binnen de door de wet
van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gestelde
termijn van dertig dagen, dient hij bij brief van 7 augustus 2013 een
verzoek tot heroverweging in. Diezelfde dag verzoekt hij de Commissie
voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies.
2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag
De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Artikel 8,
§ 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van
bestuur bepaalt dat de aanvrager een verzoek tot heroverweging aan een
federale administratieve overheid kan indienen wanneer hij vaststelt dat
hij moeilijkheden ondervindt om toegang te krijgen tot een
3
bestuursdocument. In dat geval moet hij tegelijkertijd een verzoek om
advies indienen bij de Commissie. Beide aanvragen werden tegelijkertijd
ingediend.
3. De gegrondheid van de adviesaanvraag
Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking kan dan ook slechts
worden geweigerd wanneer geen belang wordt aangetoond voor de
toegang tot documenten van persoonlijke aard of wanneer een of meer
uitzonderingsgronden moeten worden ingeroepen en dit inroepen in
concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd.
De Commissie wil wel voorafgaandelijk opmerken dat in de omschrijving
die de aanvrager gebruikt enige subjectieve beoordeling aan de grondslag
ligt, die het moeilijk kan maken om precies de gevraagde
bestuursdocumenten te identificeren.
De Commissie wil er de FOD Kanselarij van de Eerste Minister in het
bijzonder wijzen op de uitzondering aanwezig in artikel 6, § 2, 3° van de
wet van 11 april 1994 op grond waarvan een administratieve overheid de
openbaarmaking moet weigeren wanneer de openbaarmaking van het
bestuursdocument afbreuk doet aan het geheim van de beraadslagingen
van de federale Regering en van de verantwoordelijke overheden die
afhangen van de federale uitvoerende macht, of waarbij een federale
overheid betrokken is. Deze uitzonderingsgrond beoogt de bescherming
van de standpunten van de deelnemers van een beraadslagingsproces,
maar verhindert wel niet de openbaarmaking van het resultaat van een
beraadslagingproces.
De Commissie wenst in herinnering te brengen dat enkel informatie aan
de openbaarmaking kan worden onttrokken, waarop een
uitzonderingsgrond van toepassing is en dat alle andere informatie in een
bestuursdocument dan ook openbaar moet worden gemaakt.
Brussel, 2 september 2013.
F. SCHRAM M. BAGUET
secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2013-38/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
