transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2013-38:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 38
Met betrekking tot documenten die aan de grondslag liggen voor de regelgeving overheidsopdrachten
Date: 2/9/2013
- Copie locale: advies-2013-38.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 2 september 2013 ADVIES 2013-38 met betrekking tot documenten die aan de grondslag liggen voor de regelgeving overheidsopdrachten (CTB/2013/71) 2 1. Een overzicht Bij brief van 3 juli 2013 vraagt de heer X om inzage van alle verslagen van de Commissie overheidsopdrachten, met inbegrip van alle geformuleerde voorstellen, inclusief de naam van de persoon of de instantie die het voorstel doet vanaf 27 september 1996 tot en met 14 januari 2013 met betrekking tot alle artikelen in het koninklijk besluit van 15 juli 2011 en het koninklijk besluit van 14 januari 2013 m.b.t. overheidsopdrachten: - die sancties inhouden of deze doelstelling hebben; - die de vrijheid van meningsuiting beperken; - die tot eenzijdige inbezitname van andermans eigendom kunnen leiden of gebruikt worden; - die het recht van de burger op correcte informatie verstrekt door de overheid beperken; - die de vrijheid van ondernemen beperken; - die in willekeur macht geven aan ambtenaren; - waar het de schijn geeft dat het comfort van de ambtenaar de doelstelling is; - waar de aansprakelijkheid wordt overgedragen van de ene overheidsopdracht naar een andere overheidsopdracht, zonder dat de eerste overheidsopdracht minder betaald wordt; - waar de aanbestedende dienst zichzelf het recht geeft haar ambtsplichten te verzuimen, ten einde voor zichzelf of voor derden onverschuldigde voordelen te bekomen of te gedogen. Omdat hij geen antwoord ontvangt op zijn vraag binnen de door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gestelde termijn van dertig dagen, dient hij bij brief van 7 augustus 2013 een verzoek tot heroverweging in. Diezelfde dag verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur bepaalt dat de aanvrager een verzoek tot heroverweging aan een federale administratieve overheid kan indienen wanneer hij vaststelt dat hij moeilijkheden ondervindt om toegang te krijgen tot een 3 bestuursdocument. In dat geval moet hij tegelijkertijd een verzoek om advies indienen bij de Commissie. Beide aanvragen werden tegelijkertijd ingediend. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking kan dan ook slechts worden geweigerd wanneer geen belang wordt aangetoond voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard of wanneer een of meer uitzonderingsgronden moeten worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. De Commissie wil wel voorafgaandelijk opmerken dat in de omschrijving die de aanvrager gebruikt enige subjectieve beoordeling aan de grondslag ligt, die het moeilijk kan maken om precies de gevraagde bestuursdocumenten te identificeren. De Commissie wil er de FOD Kanselarij van de Eerste Minister in het bijzonder wijzen op de uitzondering aanwezig in artikel 6, § 2, 3° van de wet van 11 april 1994 op grond waarvan een administratieve overheid de openbaarmaking moet weigeren wanneer de openbaarmaking van het bestuursdocument afbreuk doet aan het geheim van de beraadslagingen van de federale Regering en van de verantwoordelijke overheden die afhangen van de federale uitvoerende macht, of waarbij een federale overheid betrokken is. Deze uitzonderingsgrond beoogt de bescherming van de standpunten van de deelnemers van een beraadslagingsproces, maar verhindert wel niet de openbaarmaking van het resultaat van een beraadslagingproces. De Commissie wenst in herinnering te brengen dat enkel informatie aan de openbaarmaking kan worden onttrokken, waarop een uitzonderingsgrond van toepassing is en dat alle andere informatie in een bestuursdocument dan ook openbaar moet worden gemaakt. Brussel, 2 september 2013. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2013-38/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1