Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2013-24:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 24

Met betrekking tot documenten over de verhuis van bepaalde diensten van de federale politie

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

     Afdeling openbaarheid van bestuur




                    8 juli 2013




                ADVIES 2013-24

met betrekking tot documenten over de verhuis van
     bepaalde diensten van de federale politie
                   (CTB/2013/57)
                                                                          2

   1. Een overzicht

Bij brief van 23 april 2013 vraagt de heer Koenraad Degroote aan de
Staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste
Minister, en Staatssecretaris voor de Regie der gebouwen en Duurzame
Ontwikkeling, toegevoegd aan de Minister van Financiën, belast met
Ambtenarenzaken om toegang tot de volledige dossiers met inbegrip van
de adviezen van de minister/staatssecretaris over de verhuis van bepaalde
diensten van de federale politie naar de gebouwen WTC3 en in het
bijzonder RAC, zoals gebracht op de verschillende ministerraden
gedurende de periode 2007-2013.

Omdat hij geen reactie op zijn verzoek ontvangt, richt hij bij brief van 23
mei 2013 een verzoek tot heroverweging aan de Eerste Minister.

Op 2 juli 2013 herhaalt hij zijn vraag om toegang. Bij brief van dezelfde
datum vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik
van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd, een advies hierover uit te brengen.

   2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag

De Commissie stelt vast dat de adviesaanvraag ontvankelijk is. Ook al
heeft de aanvrager bij zijn verzoek tot heroverweging van 23 mei 2013
niet tegelijkertijd om een advies verzocht bij de Commissie, zoals artikel
8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van
bestuur voorschrijft, toch heeft hij een nieuw verzoek ingediend binnen
de periode van vijfenveertig dagen dat wel aan de vereiste van de
gelijktijdigheid voldoet.

   3. De gegrondheid van de adviesaanvraag

De Commissie wenst er uitdrukkelijk op te wijzen dat een parlementslid
op grond van de wet van 11 april 1994 dezelfde rechten als iedereen
heeft om toegang te krijgen tot bestuursdocumenten.

Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 gaan uit de
principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De
openbaarmaking kan slechts worden geweigerd in twee gevallen,
namelijk wanneer de aanvrager niet het vereiste belang aantoont dat
                                                                    3

vereist is voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard of
wanneer bepaalde uitzonderingsgronden die bij wet zijn vastgelegd
moeten of kunnen worden ingeroepen en dit inroepen in concreto en op
pertinente wijze kan worden gemotiveerd.

Voor zover de Staatssecretaris dan ook geen redenen kan inroept om de
openbaarmaking te weigeren, is hij ertoe gehouden de gevraagde
bestuursdocumenten aan de aanvrager te verstrekken.

De Commissie wenst bovendien nog te wijzen op het principe van de
gedeeltelijke openbaarmaking. Zelfs als redenen zouden kunnen worden
ingeroepen om de openbaarmaking te weigeren, dan geldt dat slechts
voor de informatie die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere
informatie in de gevraagde bestuursdocumenten dient wel openbaar te
worden gemaakt.


Brussel, 8 juli 2013.




   F. SCHRAM                                          M. BAGUET
   secretaris                                         voorzitster

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2013-24/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1