transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2013-2:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 2
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot de correspondentie die de stad Brussel heeft ontvangen van de aanvrager via e-mail
Date: 14/1/2013
- Copie locale: advies-2013-2.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 14 januari 2013 ADVIES 2013-2 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot de correspondentie die de stad Brussel heeft ontvangen van de aanvrager via e-mail (CTB/2012/104) 2 1. Een overzicht Bij mail van 11 september 2012 vraagt de heer X van de stad Brussel om een digitale kopie van “alle correspondentie die het stadsbestuur van Brussel heeft ontvangen van Bart Van Bael, Koningsstraat 131 bus 8 te 1000 Brussel via mijn e-mailadres Y, alsook alle gevolggevingen (interne documenten, verslagen, e-mails, post-its of ieder andere bestuursdocument) n.a.v. mijn klacht over Brusseleir nummer 70 die namens mezelf werd verstuurd via het e-mailadres bart.van.bael@gmail.com. Ik beroep mij voor deze passieve vorm van openbaarheid op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur.” Omdat hij geen reactie krijgt op zijn vraag, dient de heer X bij mail van 14 december 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de stad Brussel. Tegelijkertijd verzoekt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie stelt vast dat het verzoek om advies ontvankelijk is aangezien het verzoek tot heroverweging op grond van artikel 9, § 1 van de wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten en het verzoek om advies tegelijkertijd werden ingediend. De Commissie wenst er wel op te wijzen dat hier immers niet de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad van 30 maart 1995 van toepassing is. Omdat zowel de wet van 12 november 1997 als de ordonnantie van 30 maart 1995 de expressie zijn van artikel 32 van de Grondwet en de procedure in beide wetteksten gelijkvormig is, ziet de Commissie geen reden om het verzoek te verwerpen. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 12 november 1997 huldigen het principe dat alle bestuursdocumenten openbaar zijn. De openbaarmaking kan slechts worden geweigerd voor zover een belang ontbreekt als de vraag betrekking heeft op informatie in een document 3 van persoonlijke aard en voor zover één of meer uitzonderingen die in artikel 7 van de wet van 12 november 1997 of in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur zijn bepaald, kunnen, respectievelijk moeten worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze kan worden gemotiveerd. Een bestuursdocument heeft zowel betrekking op documenten die de stad Brussel heeft opgesteld als op documenten die de stad Brussel heeft ontvangen. Voor zover de stad Brussel niet kan terugvallen op weigeringsgronden en het inroepen ervan behoorlijk motiveert, is ze ertoe gehouden de gevraagde documenten openbaar te maken. Brussel, 14 januari 2013. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2013-2/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1