transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2013-11:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 11
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot een document waarin een overplaatsing wordt geregeld
Date: 3/6/2013
- Copie locale: advies-2013-11.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 3 juni 2013 ADVIES 2013-11 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot een document waarin een overplaatsing wordt geregeld (CTB/2013/43) 2 1. Een overzicht Bij brief van 13 april 2013 verzocht de heer X een afschrift van het bestuursdocument m.b.t. de overplaatsing van toenmalig kapitein Willy Van Damme van de infanterie naar de gezondheidsdienst aan het Ministerie van Landsverdediging. Bij brief van 25 april 2013 weigert het Ministerie van Landsverdediging toegang tot het gevraagde document te geven omdat de aanvrager geen blijk geeft van het hebben van een belang dat nodig is om toegang te hebben tot een document van persoonlijke aard. Bij mail van 12 mei 2013 verzoekt de heer X dat het Ministerie van Landsverdediging zijn verzoek zou overwegen. Diezelfde dag vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. De aanvrager heeft immers in overeenstemming met artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gelijktijdig een verzoek tot heroverweging en een verzoek om advies ingediend. 3. De gegrondheid van de adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking kan maar worden geweigerd wanneer het Ministerie van Landsverdediging één of meer uitzonderingsgronden moet of kan inroepen en dat inroepen in concreto en op pertinente wijze motiveert of wanneer de aanvrager niet het vereiste belang heeft voor documenten van persoonlijke aard. Artikel 4, tweede lid van de wet van 11 april 1994 vereist dat de aanvrager van een belang doet blijken als hij toegang wenst te krijgen tot een document van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard is een “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel 3 bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen.” Wanneer het bestuursdocument waarin wordt beslist tot overplaatsing van toenmalig kapitein Willy Van Damme van de infanterie naar de gezondheidsdienst aan het Ministerie van Landsverdediging informatie bevat die voldoet aan deze definitie is het blijk geven van een belang vereist. Dit belang moet in principe worden opgevat als het belang dat vereist is om een annulatieberoep bij de Raad van State in te stellen. Is de definitie niet van toepassing of valt bepaalde informatie niet onder de definitie van een document van persoonlijke aard, dan is geen belang vereist. Het Ministerie van Landsverdediging moet dan ook motiveren in welke mate de informatie in het gevraagde bestuursdocument het blijk geven van een belang vereist. Voor zover dat het geval is, is de Commissie van mening dat de aanvrager onvoldoende aantoont waaruit zijn belang blijkt. Het willen voegen van een document aan een dossier is op zich onvoldoende om van het vereiste belang te laten blijken. Voor zover het volledige bestuursdocument als een document van persoonlijke aard moet worden opgevat, is het ontbreken van een belang voldoende om de aanvraag tot openbaarmaking van het betrokken bestuursdocument af te wijzen. Valt het gevraagde document niet of niet volledig onder het begrip document van persoonlijke aard, dan geldt het algemene principe dat geen blijk van een belang moet worden gegeven. In dat geval sluit de Commissie echter niet uit dat ook in dat geval de toegang tot bepaalde informatie in het bestuursdocument moet worden geweigerd. Dit zou bijvoorbeeld het geval zijn wanneer het gevraagde document informatie bevat waarvan de openbaarmaking afbreuk doet aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene. (artikel 6, § 2 van de wet van 11 april 1994). Het komt echter het Ministerie van Landsverdediging toe om in concreto aan te tonen dat dit het geval is. Brussel, 3 juni 2013. F. SCHRAM M. BAGUET secretaris voorzitster
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2013-11/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1