Outils pour utilisateurs

Outils du site


transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-94:start

Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis

Advies 94

Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot een klachtenbehandelingsdossier

Transposition

Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten

    Afdeling openbaarheid van bestuur




                12 november 2012




               ADVIES 2012-94

 met betrekking tot de weigering om toegang te
 verlenen tot een klachtenbehandelingsdossier
                  (CTB/2012/88)
                                                                         2

   1. Een overzicht

Bij mail van 9 januari 2012 verzoekt de heer X aan de Lokale Politiezone
Minos om toegang tot het dossier over zijn klacht met dossiernummer
DSS/IT/22/2011.

Bij mail van 11 januari 2012 weigert de heer Y namens de Lokale
Politiezone Minos om toegang tot het dossier te verlenen. Er wordt de
aanvrager verder op de mogelijkheid gewezen om de conclusie van het
intern onderzoek te betwisten aan de hand van een schriftelijk en
gemotiveerd verzoek aan het Vast Comité van Toezicht op de
politiediensten.

Omdat hij het niet eens is met dit standpunt, dient de heer X bij mail van
15 oktober 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de Lokale
Politiezone Minos. Hij dient bij mail van 16 oktober 2012 een verzoek
om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd.

   2. De ontvankelijkheid van de aanvraag

Door de bijzondere wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van
diverse bevoegdheden aan de gewesten en de gemeenschappen werd de
organieke bevoegdheid over de gemeenten toegewezen aan de gewesten.
Dit heeft tot gevolg dat de nadere regels voor de toegang tot de
bestuursdocumenten in de gemeenten in principe worden bepaald door
de gewestwetgever. Op dit principe werd een uitzondering gemaakt voor
de politie, de brandweer en de burgerlijke stand. De organieke
bevoegdheid voor deze materies is federale materie gebleven en bijgevolg
komt het ook de federale wetgever toe om de toegang tot de
bestuursdocumenten inzake deze materies op lokaal niveau te
organiseren. De federale wetgever heeft echter nagelaten om een
openbaarheidswetgeving uit te werken voor de bestuursdocumenten in
het bezit van meergemeentepolitiezones. Hij heeft dit enkel gedaan ten
aanzien van milieu-informatie, waarop de wet van 5 augustus 2006
betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie van
toepassing is. Meergemeentepolitiezones hebben immers een eigen
rechtspersoonlijkheid en zijn te kwalificeren als intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden. Hierop is de wet van 12 november 1997
                                                                           3

betreffende de openbaarheid van bestuur op provincies en gemeenten
niet van toepassing, aangezien deze enkel van toepassing is op
provinciale en gemeentelijke administratieve overheden. Omdat er geen
wetgevend kader ten aanzien van de openbaarmaking van
bestuursdocumenten in het bezit van de organen van de
meergemeentepolitiezones is uitgewerkt, kan de aanvrager ook geen
gebruik maken van de beroepsprocedure, die in de bestaande algemene
federale openbaarheidswetgeving is uitgewerkt. De Commissie is
bijgevolg van oordeel dat zij niet bevoegd is, zodat het verzoek om advies
niet ontvankelijk is.

De Commissie wenst er wel op de wijzen dat de aanvrager een beroep
kan doen op artikel 32 van de Grondwet dat een directe werking heeft
(Parl. St. Kamer, 1992 – 1993, nr. 839/4, 9; Parl. St. Senaat, B.Z. 1991 –
1992, nr. 100-49/2°, 3, 8 en Parl. St. Senaat B.Z. 1991 – 1993, nr. 1112/13,
33).

Verder      wil     de     Commissie        benadrukken      dat      een
meergemeentepolitiezone niet zomaar de openbaarmaking kan weigeren,
maar dit enkel kan door te verwijzen naar een wettelijke grondslag. Zo
zal ze onder meer rekening moeten houden met de
uitzonderingsgronden in artikel 6, §§ 1 en 2 van de wet van 11 april 1994
betreffende de openbaarheid van bestuur, die immers van toepassing is
op zowel federale als op niet-federale administratieve overheden en
bijgevolg ook op meergemeentepolitiezones. Verder kan het inroepen
van uitzonderingsgronden enkel voor zover het inroepen ervan in
concreto en op pertinente wijze is gemotiveerd.

Ook al kan de aanvrager geen gebruik maken van de administratieve
beroepsprocedure in de wet van 12 november 1997 en waarbinnen de
Commissie functioneert, toch sluit dit niet uit dat hij rechtstreeks een
beroep kan instellen bij de Raad van State als een
meergemeentepolitiezone nalaat om toegang te verlenen tot de
gevraagde bestuursdocumenten.

Brussel, 12 november 2012.


   F. SCHRAM                                                  J. BAERT
   secretaris                                                voorzitter

transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-94/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1