transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-89:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 89
Met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot documenten in een dossier waarin een klacht is opgenomen
Date: 8/10/2012
- Copie locale: advies-2012-89.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 8 oktober 2012 ADVIES 2012-89 met betrekking tot de weigering om toegang te verlenen tot documenten in een dossier waarin een klacht is opgenomen (CTB/2012/83) 2 1. Een overzicht Bij mail van 23 augustus 2012 vraagt de heer X aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO) om toegang tot het dossier m.b.t. een klacht tegen On Semiconductor die hij heeft ingediend. Omdat hij geen reactie ontvangt, dient hij op 29 september 2012 een verzoek tot heroverweging in bij de FOD Waso en tegelijkertijd vraagt hij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, hierna de Commissie genoemd, om een advies. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie stelt vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan de FOD WASO en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Daarnaast kan de openbaarmaking worden geweigerd als de aanvrager niet over het vereiste belang beschikt om toegang te hebben tot documenten van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard is “een bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (artikel 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994). De aanvrager heeft het vereiste belang voor zover de aanwezige documenten van persoonlijke aard op hemzelf betrekking hebben. Hij toont echter niet het vereiste belang aan voor zover het zou gaan om documenten van persoonlijke aard die op derden betrekking hebben. 3 Zijn er geen redenen voorhanden om de openbaarmaking te weigeren, dan moeten de gevraagde bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt. De Commissie wenst ten slotte in herinnering te brengen dat zelfs wanneer uitzonderingsgronden zouden kunnen worden ingeroepen, slechts die informatie aan de openbaarmaking kan worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 8 oktober 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-89/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1