transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-78:start
−Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 78
Met betrekking tot de toegang tot documenten in een nalatenschapsdossier
Date: 10/9/2012
- Copie locale: advies-2012-78.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 10 september 2012 ADVIES 2012-78 met betrekking tot de toegang tot documenten in een nalatenschapsdossier (CTB/2012/72) 2 1. Een overzicht Bij brief van 23 juli 2012 vraagt de heer Michel Maus, namens mevrouw X, om toegang tot het dossier van de nalatenschap van mevrouw Y, waarbij een aantal data werden voorgesteld waarop de inzage zou kunnen plaatsvinden. Omdat hierop niet werd gereageerd werd een herinnering gestuurd op 3 augustus 2012, waarbij een aantal nieuwe data werden voorgesteld. Nadat de inzage oorspronkelijk werd toegestaan werd die op 28 augustus 2012 mondeling geweigerd op grond van de wet houdende bepalingen betreffende de verwerking van persoonsgegevens door de Federale Overheidsdienst Financiën in het kader van zijn opdrachten (BS 3 augustus 2012). Omdat hij geen inzage krijgt in het dossier, dient de heer Michel Maus bij brief van 28 augustus 2012 een verzoek om advies in bij de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Diezelfde dag stuurt hij ook bij brief een verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is. Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie. Zelfs al kunnen sommige van de gevraagde documenten als documenten van persoonlijke aard worden beschouwd, dan wordt de aanvrager geacht het vereiste belang te hebben, voor zover ze op de cliënten van de aanvrager betrekking hebben. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten 3 kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt. De Commissie wil erop wijzen dat de fiscale administratie helemaal geen beroep kan doen op de wet houdende bepalingen betreffende de verwerking van persoonsgegevens door de Federale Overheidsdienst Financiën in het kader van zijn opdrachten, aangezien deze wet pas op 1 januari 2013 in werking treedt. Bovendien wenst de Commissie erop te wijzen dat deze wet slechts betrekking heeft op het recht van toegang zoals dit door de wet van 8 december 1992 wordt gegarandeerd en helemaal niet op het recht van toegang zoals dit betrekking heeft op het recht van toegang tot bestuursdocumenten zoals toegekend door artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur. Er moet immers worden vastgesteld dat beide rechten van toegang sterk van elkaar verschillen zowel met betrekking tot het toepassingsgebied, de omvang en de beperkingen op het recht van toegang. De Commissie wenst te wijzen op specifieke openbaarheidsregels die vervat zijn in artikelen 143 en 144 van het Wetboek van Successierechten zoals dat in Vlaanderen van toepassing is. Deze bepalingen voorzien in een onvoorwaardelijke toegang tot welbepaalde documenten in welbepaalde gevallen, maar leggen tegelijkertijd een bijzondere vergoedingsregeling op voor het verkrijgen van een uittreksel of een afschrift van deze documenten. Voor zover de aanvraag op documenten slaat die worden vermeld in deze bepalingen van het Wetboek van Successierechten, kunnen geen uitzonderingsgronden worden ingeroepen voor zover voldaan is aan de daarin vermelde voorwaarden. Het is slechts voor andere documenten waarvan de aanvrager toegang vraagt, dat de uitzonderingsgronden vermeld in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 eventueel zullen moeten of kunnen worden ingeroepen. Zelfs wanneer uitzonderingsgronden op grond van de wet van 11 april 1994 zouden kunnen worden ingeroepen, dan nog kan slechts informatie aan de openbaarmaking worden onttrokken die onder een 4 uitzonderingsgrond valt. Alle andere informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 10 september 2012. F. SCHRAM J. LUST secretaris plaatsvervangend voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-78/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1