transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-74:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 74
Met betrekking tot de toegang tot briefwisseling die werd gevoerd in het kader van een fiscaal geschil
Date: 10/9/2012
- Copie locale: advies-2012-74.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
10 september 2012
ADVIES 2012-74
met betrekking tot de toegang tot briefwisseling die
werd gevoerd in het kader van een fiscaal geschil
(CTB/2012/68)
2
1. Een overzicht
Bij brief van 24 januari 2012, die de aanvrager beweert te hebben
verstuurd op 26 juni 2012, vraagt de heer Michel Maus, namens
mevrouw X en de heer Y om de briefwisseling te ontvangen die werd
gevoerd m.b.t. een geschil met de FOD Financiën, Controlecentrum
Oostende en waarvan het bestaan blijkt uit de brief van 19 oktober 2009
van ea Inspecteur Z1 aan directeur Z2.
Omdat hij geen reactie krijgt op zijn aanvraag, dient de heer Michel
Maus bij brief van 14 augustus 2012 een verzoek om advies in bij de
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van
bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna
Commissie genoemd. Diezelfde dag stuurt hij ook bij brief een verzoek
tot heroverweging aan de FOD Financiën.
2. De ontvankelijkheid van de aanvraag
De Commissie is van mening dat het verzoek om advies ontvankelijk is.
Ze stelt immers vast dat de aanvrager heeft voldaan aan de wettelijke
vereiste van de gelijktijdigheid van het indienen van het verzoek tot
heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de
Commissie. Zelfs al kunnen sommige van de gevraagde documenten als
documenten van persoonlijke aard worden beschouwd, dan wordt de
aanvrager geacht het vereiste belang te hebben, voor zover ze op de
cliënten van de aanvrager betrekking hebben.
3. De gegrondheid van de aanvraag
Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de
openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van
alle bestuursdocumenten. De openbaarmaking van bestuursdocumenten
kan slechts worden geweigerd voor zover één of meer
uitzonderingsgronden uit artikel 6 van de wet van 11 april 1994 kunnen
worden ingeroepen en het inroepen ervan in concreto en op pertinente
wijze wordt gemotiveerd. Is dit niet mogelijk, dan moeten de gevraagde
bestuursdocumenten openbaar worden gemaakt.
Zelfs wanneer uitzonderingsgronden zouden kunnen worden
ingeroepen, dan nog kan slechts informatie aan de openbaarmaking
3
worden onttrokken die onder een uitzonderingsgrond valt. Alle andere
informatie in een bestuursdocument moet openbaar worden gemaakt.
Brussel, 10 september 2012.
F. SCHRAM J. LUST
secretaris plaatsvervangend voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-74/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
