transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-73:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 73
Met betrekking tot de rampenplannen, noodplannen, adviezen hierover en bestuursdocumenten die meer informatie verschaffen over het nucleair fonds
Date: 10/9/2012
- Copie locale: advies-2012-73.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het
hergebruik van bestuursdocumenten
Afdeling openbaarheid van bestuur
10 september 2012
ADVIES 2012-73
met betrekking tot de rampenplannen, noodplannen,
adviezen hierover en bestuursdocumenten die meer
informatie verschaffen over het nucleair fonds
(CTB/2012/67)
2
1. Een overzicht
Bij brief van 12 juli 2012 vraagt de heer Jan Cappelle aan de FOD
Binnenlandse Zaken om een kopie van volgende documenten:
- de meest geactualiseerde provinciale nucleaire rampenplannen;
- het meest geactualiseerde interne noodplan van de exploitant van
de Belgische kerncentrales;
- de adviezen van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
(FANC) op elk van de meest geactualiseerde (nationale,
provinciale en interne) nucleaire noodplannen;
- de bestuursdocumenten die meer informatie verschaffen over het
nucleair fonds:
o de heffingen die weden geïnd bij de kernenergieproducent
m.b.t. de jaren 2009, 2010, 2011 en 2012;
o voor welke doeleinden de geïnde bedragen werden
gebruikt uitgavenkredieten op de begroting van het
departement van Binnenlandse Zaken.
Omdat hij geen reactie krijgt op zijn aanvraag, dient de heer Cappelle bij
brief van 14 augustus 2012 een verzoek om advies in bij de Commissie
voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling
openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd. Diezelfde dag
stuurt hij bij brief ook een verzoek tot heroverweging aan de FOD
Binnenlandse Zaken.
2. De ontvankelijkheid van de aanvraag
De Commissie is van oordeel dat het verzoek om advies niet ontvankelijk
is, omdat de aanvraag voorkomt te moeten worden gekwalificeerd als
zijnde betrekking te hebben op milieu-informatie in de zin van de wet
van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-
informatie. Deze wet die als een specifieke openbaarheidsregeling moet
worden beschouwd, heeft tot gevolg dat de wet van 11 april 1994 niet
van toepassing is op milieu-informatie. Artikel 3, 4° van de wet van 5
augustus 2006 omschrijft het begrip milieu-informatie heel ruim: milieu-
informatie wordt gedefinieerd als “elke informatie, ongeacht de drager
en in welke materiele vorm ook, waarover een milieu-instantie beschikt,
betreffende:
a) de toestand van elementen van het milieu, zoals de atmosfeer, de lucht, de
bodem, het land, het water, het landschap, de natuurgebieden, met
3
inbegrip van vochtige biotopen, kust- en zeegebieden, de biologische
diversiteit en haar componenten met inbegrip van de genetisch
gemodificeerde organismen en de interactie tussen deze elementen;
b) de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens met inbegrip
van de verontreiniging van de voedselketen, de levensomstandigheden
van personen, voorzover zij worden of kunnen worden aangetast door de
onder a) bedoelde elementen van het milieu of, via deze elementen, door
een van de factoren zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en
activiteiten zoals bedoeld onder e);
c) de toestand van waardevolle cultuurgebieden en bouwwerken, voorzover
zij worden of kunnen worden aangetast door de onder a) bedoelde
elementen van het milieu of, via deze elementen, door een van de factoren
zoals bedoeld onder d) of door de maatregelen en activiteiten zoals
bedoeld onder e) ;
d) factoren, zoals stoffen, energie, geluid, straling of afval, met inbegrip van
radioactief afval, emissies, lozingen en ander vrijkomen in het milieu van
stoffen die de toestand van elementen van het milieu zoals bedoeld onder
a) of de toestand van de gezondheid en de veiligheid van de mens zoals
bedoeld onder b) aantasten of waarschijnlijk aantasten;
e) maatregelen en activiteiten die uitwerking hebben of kunnen hebben op
het onder a), b), c) of d) bedoelde elementen;
f) maatregelen en activiteiten die tot doel hebben de toestand van elementen
van het milieu zoals bedoeld onder a), de toestand van de gezondheid en
de veiligheid van de mens zoals bedoeld onder b) of de waardevolle
cultuurgebieden en bouwwerken zoals bedoeld onder c) in stand te
houden, te beschermen, te herstellen, te ontwikkelen, en druk erop te
voorkomen, in te perken of te compenseren;
g) kosten-baten - en andere economische analyses en veronderstellingen die
worden gebruikt in het kader van de onder e) en f) bedoelde maatregelen
en activiteiten;
h) verslagen over de toepassing van de milieuwetgeving.”
Brussel, 10 september 2012.
F. SCHRAM J. LUST
secretaris plaatsvervangend voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-73/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1
