transparencia:cadas:abelfedcadapub:advies-2012-7:start
Table des matières
Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Advies 7
Met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking van de documenten in een fiscaal dossier van een N.V.
Date: 13/2/2012
- Copie locale: advies-2012-7.pdf
Transposition
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 13 februari 2012 ADVIES 2012-7 met betrekking tot de weigering tot openbaarmaking van de documenten in een fiscaal dossier van een N.V. (CTB/2012/4) 2 1. Een overzicht Bij aangetekende brief van 29 november 2011 vraagt de heer Antoine Doolaege, namens de heer X, inzage en afschrift van het invorderingsdossier van de heer X en van de NV Y, i.v.m. een BTW- schuld van NV Y voor het jaar 1998, waarvoor lastens de heer X een dwangbevel is uitgevaardigd. Omdat hij geen reactie ontvangt binnen de door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur bepaalde termijn, moet de aanvraag geacht worden stilzwijgend te zijn afgewezen. Bij aangetekende brief van 11 januari 2012 verzoekt de heer Doolaege namens zijn cliënt de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, om een advies. Bij brief van dezelfde dag verzoekt hij de FOD Financiën om haar beslissing te heroverwegen. 2. De ontvankelijkheid van de aanvraag De Commissie is van mening dat de aanvrager voldaan heeft aan de wettelijke vereiste van de gelijktijdigheid van het verzoek tot heroverweging aan de FOD Financiën en het verzoek om advies aan de Commissie. 3. De gegrondheid van de aanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van alle bestuursdocumenten. In principe moet de aanvrager geen belang aantonen, tenzij voor de toegang tot documenten van persoonlijke aard. Een document van persoonlijke aard wordt door de wet van 11 april 1994 gedefinieerd als een “bestuursdocument dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen” (art. 1, tweede lid, 3° van de wet van 11 april 1994). Voor zover de vraag als een vraag om inzage tot documenten van persoonlijke aard kan worden gekwalificeerd, heeft de aanvrager het vereiste belang om toegang te krijgen tot de documenten die op zijn cliënt betrekking hebben. Hij heeft echter ook het vereiste belang voor de toegang tot 3 eventuele documenten van persoonlijke aard die in het fiscaal dossier van de NV Y aanwezig zouden zijn voor zover deze documenten relevant zijn voor het inschatten van de belastingstoestand van zijn cliënt. De Commissie wenst er wel op te wijzen dat voor zover het invorderingsdossier van NV Y enkel betrekking heeft op de rechtspersoon en niet op natuurlijke personen, deze bestuursdocumenten niet als documenten van persoonlijke aard kunnen worden beschouwd en dat er voor de toegang tot deze documenten dan ook geen belang nodig is. De NV Y is immers een rechtspersoon en geen natuurlijke persoon. De toegang tot bestuursdocumenten kan enkel worden geweigerd voor zover één of meer uitzonderingsgronden in artikel 6 van de wet van 11 april 1994 moeten of kunnen worden ingeroepen en dit behoorlijk en in concreto kan worden gemotiveerd. Voor zover de FOD Financiën dan ook geen uitzonderingen inroept en deze behoorlijk en in concreto motiveert, is ze ertoe gehouden toegang te verlenen tot de gevraagde documenten. Ten slotte benadrukt de Commissie dat zelfs wanneer uitzonderingsgronden kunnen of moeten worden ingeroepen, informatie die niet onder een uitzonderingsgrond valt, niettemin moet openbaar worden gemaakt. Brussel, 13 februari 2012. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter
transparencia/cadas/abelfedcadapub/advies-2012-7/start.txt · Dernière modification : 2020/09/28 23:41 de 127.0.0.1